15 Temmuz 2006 Cumartesi 00:00
144 Okunma
2006'nın ilk yarısında otomobil satışları yüzde 7,4 arttı
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) raporuna göre, döviz kurlarının düşük seyretmesi sonucunda aşırı değerlenen YTL'nin etkisi ve tüketici kredi faiz oranlarının cazip olması nedeni ile 2006 yılı Ocak?Haziran döneminde toplam taşıt araçları yüzde 8,7, otomobil satışları yüzde 7,4 arttı. ~|~

Ancak dalgalanmanın etkisi ile kurların ve tüketici kredi faiz oranlarının artmasının yanı sıra global büyümeye bağlı olarak hammadde fiyatlarının da son bir yılda sürekli artması maliyetleri yükseltti.

Ana ve yan sanayi ürünlerine yansıyan yüzde 20'lik maliyet artışının sadece bir kısmının tüketiciye yansıtılması ile birlikte 2006 Haziran ayı toplam taşıt araç satışları, 2005 yılının Haziran ayına göre yüzde 9,6, otomobil satışları ise yüzde 19,4 azaldı. 2006 yılı Ocak?Haziran döneminde toplam satışlar 352 bin adet oldu.
2005 yılı Ocak?Haziran dönemine göre, bu yılın aynı döneminde toplam otomobil satışları yüzde 7, ithal otomobil satışları yüzde 11, yerli otomobil satışları ise yüzde 1 oranında arttı.

İthalatın pazar payının Ocak?Haziran döneminde yüzde 70 olarak gerçekleştiği kaydedildi.
Raporda, ''Yılın ikinci yarısında yaşanması muhtemel belirsizliklerin pazarın küçülmesine neden olacağı tahmin ediliyor'' denildi.
Mayıs ayında, gelişmiş ülkelerin para politikalarına ilişkin öngörülebilirliğin azalması nedeni ile global piyasalarda büyük boyutlarda dalgalanmalar yaşandığı anımsatılan çalışmada, artan risk algılamasına bağlı olarak dünya genelinde borsa endeksinin gerilediği ve faizlerin yükseldiği kaydedildi.

Nisan enflasyonunun beklentilerin çok üzerinde gerçekleşmesi, cari açığın genişlemeye devam etmesi ve sosyal güvenlik reformlarıyla ilgili yasa tasarısının kısmi vetosunun küresel dalgalanmanın Türkiye'de daha sert hissedilmesine neden olduğu aktarılan açıklamada, 2005 yılının Haziran ayına göre YTL'nin, avro ve dolardan oluşan döviz sepetine karşı yüzde 29,8 oranında değer kaybettiği, bono faizlerinin yüzde 13,8'den yüzde 20,5'e, İMKB Ulusal 100 Endeksinin de gerilediği kaydedildi.

Faizlerdeki ve kurlardaki artışın etkisi ile, Haziran ayında başlayan talep azalmasının yılın ikinci yarısında da devam edeceği beklendiğini değerlendirmesi yapılan raporda, buna bağlı olarak da özel sektörün yatırım harcamalarında düşme ve son yıllarda hızla büyüyen inşaat sektöründe yavaşlama olacağı tahmini dile getirildi.
Devam eden ihracat projeleri ile iç talepte yaşanan olumlu gelişmelerin toplam taşıt aracı üretiminin, 2005 yılı Ocak?Haziran dönemine göre yüzde 13 ve otomobil üretiminin yüzde 19 artmasını sağladığı ancak, kur artışı nedeni ile maliyetin yükselmesi ve dalgalanma sonucunda piyasaya karşı duyulan güvensizliğin yaratacağı talep daralmasının etkisi ile yılın ikinci yarısında üretimin de azalması öngörülüyor.

Bu azalmanın, özellikle iç pazara yönelik üretim yapan firmaları olumsuz etkileyeceği kaydedildi.
2006 yılı Ocak?Haziran döneminde toplam 501 bin 658 adet taşıt aracı üretildi.
Aynı dönem üretimi, 2005 yılı Ocak?Haziran dönemine göre yüzde 13,2 oranında arttı. Bu dönemde, üretimin yüzde 68'ini oluşturan 340 bin 700 taşıt aracı ihracatı yapıldı.

2005 yılı Ocak?Haziran dönemine oranla yük ve yolcu taşıyan ticari araç üretimi 2006 yılı Ocak?Haziran döneminde ihracatın desteği ile, midibüste yüzde 42, K. Kamyonda yüzde 29, otobüste yüzde 22, kamyonette yüzde 9, B. Kamyonda yüzde 8 oranında arttı, minibüste yüzde 37 oranında azaldı.

2006 yılı Ocak?Haziran dönemi otomobil üretimi, bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 19,1 artarak 276 bin 794 adet olarak gerçekleşti.
Yılın ilk yarısında traktör üretimi de iç pazardaki talebin canlanmasıyla yüzde 18 artarak 20 bin adete ulaştı.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100