79 tersane faal durumda
Faal tersane sayısı geçen yılın sonu itibarıyla 79'a ulaşan Türkiye'nin geçen yıl gemi ekipman ihracatı 49 milyon dolar civarında gerçekleşti
25.02.2017 00:00:00
EKONOMİ SERVİSİ
Avrupa'nın pastadan aldığı payın büyüklüğüne dikkati çeken Gemi Sanayiciler Derneği (GESAD) Yönetim Kurulu Başkan Ziya Gökalp, Avrupa'daki 22 bin 412 gemi ekipmanı firmasının 241 bin kişiyi istihdam ederek 12 milyar avro ihracat yaptığını söyledi. Türkiye'nin faal tersane sayısı 2016 yılı sonu itibarıyla 79'a ulaştığını belirten Gökalp, "Tersanelerimiz Marmara ve Batı Karadeniz'de yoğunlaşmış olup, 49 tersane de yatırım aşamasındadır" şeklinde konuştu. Gökalp, 150 bin çalışanı ile sadece ticari gemi inşa eden 300 Avrupalı işletmenin ulaştığı toplam üretim değerinin ise 35 milyar avro olduğunu vurguladı. 2015 yılında global tersane üretiminin tanker ve gaz sektöründe yaşanan talepler sonucu 36.9 milyon kompanse brüt ton (CGT) tonaj teslimi ile son 5 yılda ilk defa yüksek değerde olduğunu belirten Gökalp, şunları kaydetti: "Çin ve Güney Kore tersaneleri CGT bazında global üretimin her biri yüzde 35'ini, Japon tersaneleri yüzde 18'ini karşılamışlardır. Kore tersaneleri Çin'in piyasa payını artırmasına rağmen büyük tonajlı tanker ve mega konteyner gemisi siparişlerinde en büyük paya sahip olmaya ve tanker ve gemi inşa piyasası 28 taşıyıcı yapımı yönünden baş aktörlüğe devam etmektedirler. Çin tersaneleri 8-12 bin TEU konteyner siparişlerinin yüzde 64'üne sahip. 2015 yılında Japonya yüksek inşa kalitesi ile siparişlerde artış sağlayan, büyük çapta yeni inşa yatırımı yapan ve 2012-2015'te global kontratların yüzde 20'sine sahip olan tek ülke konumundadır."
'Denize hakim olan cihana hakim olur'
Türkiye Gemi İnşaa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran ise "denizlere hakim olan cihana hakim olur" sözünün kendisi için anlam ve değerinin çok büyük olduğunu söyledi.
Savunma Sanayi Müsteşarlığının peş peşe askeri gemi ihalelerine çıktığını belirten Kıran, "Çünkü bu konuda Türk tersaneleri önemli bir imkan ve kabiliyete ulaştı. Şu an yüzde 60-65'e varan yerli katkı oranı, gönül ister ki yüzde 100'e ulaşsın, bu gemilerin içindeki tüm donanımlar ve sanayi ürünleri Türkiye'de üretilsin.
Yan sanayi anlamında da önemli gelişmeler olduğunu görmek bizi daha da umutlandırıyor" dedi.
Avrupa'nın pastadan aldığı payın büyüklüğüne dikkati çeken Gemi Sanayiciler Derneği (GESAD) Yönetim Kurulu Başkan Ziya Gökalp, Avrupa'daki 22 bin 412 gemi ekipmanı firmasının 241 bin kişiyi istihdam ederek 12 milyar avro ihracat yaptığını söyledi. Türkiye'nin faal tersane sayısı 2016 yılı sonu itibarıyla 79'a ulaştığını belirten Gökalp, "Tersanelerimiz Marmara ve Batı Karadeniz'de yoğunlaşmış olup, 49 tersane de yatırım aşamasındadır" şeklinde konuştu. Gökalp, 150 bin çalışanı ile sadece ticari gemi inşa eden 300 Avrupalı işletmenin ulaştığı toplam üretim değerinin ise 35 milyar avro olduğunu vurguladı. 2015 yılında global tersane üretiminin tanker ve gaz sektöründe yaşanan talepler sonucu 36.9 milyon kompanse brüt ton (CGT) tonaj teslimi ile son 5 yılda ilk defa yüksek değerde olduğunu belirten Gökalp, şunları kaydetti: "Çin ve Güney Kore tersaneleri CGT bazında global üretimin her biri yüzde 35'ini, Japon tersaneleri yüzde 18'ini karşılamışlardır. Kore tersaneleri Çin'in piyasa payını artırmasına rağmen büyük tonajlı tanker ve mega konteyner gemisi siparişlerinde en büyük paya sahip olmaya ve tanker ve gemi inşa piyasası 28 taşıyıcı yapımı yönünden baş aktörlüğe devam etmektedirler. Çin tersaneleri 8-12 bin TEU konteyner siparişlerinin yüzde 64'üne sahip. 2015 yılında Japonya yüksek inşa kalitesi ile siparişlerde artış sağlayan, büyük çapta yeni inşa yatırımı yapan ve 2012-2015'te global kontratların yüzde 20'sine sahip olan tek ülke konumundadır."
'Denize hakim olan cihana hakim olur'
Türkiye Gemi İnşaa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran ise "denizlere hakim olan cihana hakim olur" sözünün kendisi için anlam ve değerinin çok büyük olduğunu söyledi.
Savunma Sanayi Müsteşarlığının peş peşe askeri gemi ihalelerine çıktığını belirten Kıran, "Çünkü bu konuda Türk tersaneleri önemli bir imkan ve kabiliyete ulaştı. Şu an yüzde 60-65'e varan yerli katkı oranı, gönül ister ki yüzde 100'e ulaşsın, bu gemilerin içindeki tüm donanımlar ve sanayi ürünleri Türkiye'de üretilsin.
Yan sanayi anlamında da önemli gelişmeler olduğunu görmek bizi daha da umutlandırıyor" dedi.