11 Kasım 2005 Cuma 00:00
133 Okunma
Asgari ücret görüşmesi 29 Kasım'da
KİT'lerin gelecek yılki finansman dengesinin sağlanması için ürünlerine yüzde 5 olan enflasyonun hedefinin üzerinde zam yapılması öngörülüyor. 2006 için KİT'lerin ortalama satış fiyatları yüzde 16.4 düzeyinde artacağı programlandı. ~|~

KİT'lerin 2006 yılı finansman programı, girdi maliyetlerindeki artışın KİT ürün satış fiyatlarına yansıtılması, mal ve hizmet fiyatlarının piyasa şartlarında belirlenmesi esas alınarak hazırlandı. 2006 yılı Programında, "2006 yılında özelleştirme kapsamında izlenen kuruluşlar dahil KİT'lerin finansman fazlasının GSMH'ye oranı yüzde 0.53 olarak programlanmıştır. Bu iyileşmeyi sağlayan en önemli etken, girdi maliyetlerindeki artışın KİT ürünlerinin satış fiyatlarına yansıtılacağının öngörülmüş olmasıdır" denildi.

KİT'lere yönetişim kanunu
KİT'ler için performans yönetimi anlayışına dayalı, karar alma süreçlerinin esnekleştirilecek KİT Yönetişim Kanunu çıkarılacağı belitilirken, KİT'lerin rekabetçi bir anlayışla, mal ve hizmet fiyatlarını piyasa şartlarına göre tespit edecekleri taahhüdüne yer verildi.

KİT ürünlerine yüzde 16 zam
Programda yer alan verilere göre, Telekom ve özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar hariç olmak üzere KİT'lerin 2004 yılında 33 milyar 935 milyon YTL olan mal ve hizmet satış hasılatının 2005 yılında 39 milyar 942 milyon YTL'ye ulaşacağı tahmin edilirken, 2006 yılı için de 47 milyar 311 milyon YTL'lik satış hasılatı programlandı. Buna göre KİT'lerin mal ve satış hasılatının 2005 yılında yüzde 17.7, gelecek yıl ise yüzde 18.5 artması programlanıyor.

Sanayi üretiminin 2005 yılında yüzde 5, gelecek yıl da yüzde 5.1 büyüyeceği öngörüsü doğrultusunda KİT'lerin mal ve hizmet satış hasılatında üretimdeki büyümeden kaynaklı artış kapsam dışına çıkarıldığında, 2006 yılında KİT ürünlerinin fiyatlarına yüzde 16.3 oranında bir zam yapılabileceğinin programlandığı belirlendi. Hükümetin gelecek yıl için yüzde 5 enflasyon hedeflediği dikkate alındığında da KİT ürünlerine ortalamada yapılacak yüzde 16.4'lük zammın enflasyon hedefinin 11.4 puan üzerinde olacağı görülüyor.

Telekom dahil edildiğinde KİT'lerin mal ve hizmet satış hasılatında 2005 yılında yüzde 17.7, gelecek yıl da yüzde 18.5 artış öngörülüyor. Mal ve hizmet üretimindeki büyümenin etkisi dışarı çıkarıldığında, Telekom dahil KİT ürünlerinin ortalama satış fiyatının yüzde 12.7 artırılmasının öngörüldüğü hesaplandı.

Petrol fiyatları doğalgaz maliyetini olumsuz etkiliyor
Özellikle enerjideki maliyetlerin satış fiyatlarına yansıtılmamasının enerji KİT'lerinin finansman dengesinde açığa neden olduğu ve zammın kaçınılmaz hale geldiği belirtiliyor. Programda da enerji maliyetlerindeki artış, "ham petrol fiyatlarındaki yüksek seviyenin doğalgaz alım maliyetlerini olumsuz yönde etkilemesi sonucunda başta BOTAŞ olmak üzere enerji KİT'lerinin maliyetleri zincirleme olarak arttığı" ifadesiyle ortaya konuluyor.

Enerji KİT'lerinde zincirleme nakit sıkıntısı
Programda, TEDAŞ'ın cari dönem ve birikmiş alacaklarının tahsilatında yetersiz kalmasının, başta TEDAŞ olmak üzere zincirleme olarak diğer enerji KİT'lerinin nakit sıkıntısına düşmesine neden olduğu belirtildi. "Bu durumun 2006 yılında da devam etmesi enerji KİT'leri açısından büyük bir risk oluşturacaktır" uyarısı yapılan programda, TEDAŞ'ın genel aydınlatma alacaklarını düzenli olarak tahsil edebilmesine yönelik gerekli yasal düzenlemenin yapılması çalışmalarının sürdürülmekte olduğu kaydedildi. Raporda, enerji maliyetlerine ilişkin olarak da şu değerlendirme yapıldı: "Enerji girdilerindeki yüksek fiyatların işletmelerin rekabet gücü üzerindeki olumsuz etkisi devam etmektedir. Sanayide kullanılan elektrik enerjisi ve doğalgaz fiyatları OECD ülkeleri ortalamalarına göre yüksektir. Bu duruma bir çözüm getirmek üzere, 2002 yılından itibaren elektrik enerjisi ve doğalgazın yurtiçi fiyatlarında önemli artış yapılmaması politikası uygulanmasına rağmen, bu tedbirler henüz yeterli olmamıştır "

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100