Bu haber kez okundu.

Avrupa'ya ihracat azalıyor

YENİ MESAJ - İSTANBUL
Avrupa'yı sarsan ekonomik krize kadar, Türkiye'nin ihracatında Avrupa Birliği ülkeleri her zaman temel pazar olmuştu. Bunun iki temel nedeni bulunuyor: Birincisi coğrafi yakınlık ve lojistik avantajlar. İkinci neden ise Gümrük Birliği Anlaşması ve Türkiye'nin Avrupa Birliği üyelik sürecinin halen devam etmesi. Ancak Gümrük Birliği Anlaşması bir taraftan Türkiye'nin ihracatının artmasını sağlasa da, öte yandan AB ülkelerinden ithalatın daha hızlı artmasına da yol açıyor. Bu temel unsurlar yanında Avrupa'da bulunan Türklerin oluşturduğu kültürel yakınlık da, ihracatta temel pazarın Avrupa olmasını kolaylaştıran etkenlerin başında geliyor. Buna etnik pazar avantajı da deniliyor.  

Bu durum uzun yıllar boyunca Türkiye ihracatının neredeyse yarısının Avrupa'ya yapılmasına neden oldu. Ekonomi Bakanlığı'nın verilerine göre, 2007 yılında Türkiye'nin toplam ihracatında Avrupa'nın payı yüzde 56 civarındaydı. Bu rakam son 5 yıldaki en yüksek pay anlamına geliyor. 2007'den bu yana Türkiye ihracatında Avrupa'nın payı belli seviyelerde gerileyerek yüzde 50 seviyesinin altına indi. 2011'in tamamında Avrupa'ya yapılan ihracat 62 milyar dolar olurken, toplam ihracat tutarı içerisindeki payı yüzde 46 olarak gerçekleşti.

Gerileme 2012'de de devam ediyor

2012'nin ilk iki ayındaki ihracat verileri Avrupa'nın payında yaşanan gerileme eğiliminin devam ettiğini gösteriyor. 2012'nin Ocak-Şubat ayında Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne yaptığı ihracat toplamda 9.2 milyar dolara ulaştı. 2011'in aynı döneminde Türkiye'nin Avrupa Birliği ihracatı 9.4 milyar dolardı. Niceliksel olarak yaşanan bu gerileme oransal olarak da bir düşüşe sebep oldu. 2011'in Ocak-Şubat döneminde Türkiye'nin Avrupa'ya yaptığı ihracat yapılan toplam ihracatın yüzde 48'ini oluşturuyordu. 2012'nin ilk iki ayında gerçekleşen Avrupa ihracatı ise toplam ihracatın yüzde 42'si seviyelerine geriledi. 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100