Bu haber kez okundu.

Ayakkabı sektörü de durgunluğun pençesinde

YENİ MESAJ/İSTANBUL

Yaz dönemi olmasına rağmen, çarşı-pazarda kımıldayan yaprak sayısı oldukça az... Ayakkabı sektörü de yaşananlardan etkileniyor. Sektörün önemli oyuncularından Beta’nın Genel Müdürü Barbaros Akyıldız, perakende sektöründe yaz döneminde dikkat çekici düzeyde bir durgunluk yaşandığını belirterek, bundan ayakkabı satışlarının da nasibini aldığını belirtti. Tüm markaların satışları hızlandırmak için geçen yıllardan farklı olarak Temmuz ayından itibaren indirimlere başladığını dile getiren Akyıldız, Ağustos ayıyla birlikte indirimlerin hızlanacağını da kaydetti. 

AVM’lere girişler azaldı

Satışlar açısından son bir ayın bayram öncesi hareket nedeniyle nispeten biraz iyi olduğunu ifade eden Akyıldız, şunları söyledi: “Haziran ayı biraz toparlandı. Sektörde hâlâ genel bir sıkıntı var. Bunu AVM’lerin trafiğinden anlayabiliyoruz. Ortalama 500 kişinin girdiği bir mağazaya artık ortalama günde 200-300 kişi giriyor. AVM’lerde yapılan yiyecek-içecek satışları dahi düştü. Müşteriler cebindeki parayı harcamıyor. Bütün perakendecilerin ortak problemi budur.”

15 gün üretim durdu

Sektörde tüm markaların özellikle kış dönemini beklediğine işaret eden Akyıldız, “Yazı şöyle böyle bir şekilde kapatalım ve yılın son üç ayında geride kalan 9 ayı telafi edecek satışlar yapalım beklentisi hakim. Sırf ayakkabı değil hazır giyim sektörü de bu beklenti içinde” dedi. Üretim açısından sektörün uzun bir bir süre mola vermek zorunda kaldığını ifade eden Akyıldız, şu bilgileri verdi: “Sektörel açıdan Türkiye’de hiç olmayan bir şey oldu. Tüm imalatçıların dışında tabancılar ve dericiler bile sezonluk tatile girdiler. Bayram öncesi bir hafta ve sonrasındaki bir hafta üretim yapılmadı. Sektör ilk defa Türkiye’de bu kadar uzun ve kapsamlı bir tatile girdi. Bir nevi üretim durdu.”

Domino etkisi uyarısı

Beta Genel Müdürü Barbaros Akyıldız, durgunluğun sektörde yaprak dökümü başlatabileceği uyarısında bulunarak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ayakkabı sektörü belli bir valörle dönüyor. Bu valör de ortalama 6 ila 8 ay. Kış döneminde satılan malların karşılığında yapılan cirolarla yine mal alındı. O mal alımlarının ödemeleri de bu döneme geldi. Bu dönemde de hem iş düşük hem birim maliyetten dolayı cirolar düşük dolayısıyla finanse etmekte zorlananlar var. Nakit akışı sağlamak gerekiyor. Bir sonraki valöre kadar domino etkisi olabilir bu durumun. Şu anda siyasi ortam da piyasanın biraz çekimser olmasına neden oluyor.” 

Rusya durdu, İran umut veriyor

Sektörü etkileyen en önemli konulardan birinin de Rusya pazarının durması olduğunu ifade eden Beta Genel Müdürü Akyıldız, “Rusya’da Ruble’nin değer kaybetmesinden dolayı Rusya pazarı Türk ayakkabı sektörü açısından kapandı. Rusya’ya ihracat çok düştü. Bu içerideki imalatçılar açısından sıkıntı yarattı. Siparişlerin iptali nedeniyle imalatçılar arasında küçülmek zorunda kalanlar, kapatmak zorunda kalanlar oldu” açıklamasını yaptı. İran’ın potansiyel ve iştah yaratan bir pazar olarak sektörün önünde durduğuna dikkat çeken Barbaros Akyıldız, “Ambargo şartlarının hafiflemesiyle sadece bizim için değil tüm sektörler için çok önemli bir pazar olacak. Ciddi bir pazar ve nüfus var. Biz kendi açımızdan şimdilik temkinli biçimde 'bekle-gör' yapacağız. Ama Türkiye’den özellikle terlik ve sandalet üreten pek çok marka önceden İran’da yer almaya çalışacaktır” şeklinde konuştu. 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100