22 Mart 2007 Perşembe 00:00
518 Okunma
Bu kez Dubaililer aldı
Karayolları arazisini Zorlu'ya kaptıran Şeyh Maktum'un şirketi Sama Dubai, İETT Garajı arazisinin satışı ihalesini 705 milyon dolar artı KDV teklif vererek kazandı. ~|~

 


Karayolları arazisini Zorlu'ya kaptıran Şeyh Maktum'un şirketi Sama Dubai, İstanbul Büyükşehir Belediyesi İETT Garajı arazisinin satışı ihalesini kazandı.

Sama Dubai, Zorlu ile 35 tur yarıştığı açık artırmada araziye 705 milyon dolar artı KDV teklif vererek, arazinin sahibi olmaya hak kazandı. Sama Dubai, KDV dahil 1 milyar 156 milyon YTL'yi peşin olarak ödeyecek

Karayolları arazisini Ahmet Nazif Zorlu'ya kaptıran Şeyh Maktum'un şirketi Sama Dubai, İstanbul Büyükşehir Belediyesi İETT Garajı arazisinin satışı ihalesini aldı. Sama Dubai, Zorlu ile 35 tur yarıştığı açık artırmada araziye 705 milyon dolar artı KDV teklif vererek, arazinin sahibi olmaya hak kazandı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın şirketten ricası ile dolardan Türk Lirasına yapılan çevrimde 977.7 milyondan yukarıya doğru yuvarlama yapılarak, ihale 980 milyon YTL artı KDV, yani 1 milyar 156 milyon 400 bin YTL ile sonuçlandırıldı. Ödemeyi peşin yapacak olan Sama Dubai, 46 bin 241 metrekarelik arazide istediği yükseklikte bina inşa edebilecek.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Gençlik Spor Müdürlüğü Toplantı Salonu'nda gerçekleştirilen ihaleyi, Belediye Genel Sekreteri Mesut Pektaş yönetti. Pektaş, ihalenin başında yaptığı açıklamada, 46 dönümlük arazinin satışında 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun uygulandığını ifade etti.

Kanunda ihale yöntemine ilişkin yakın zamanda b.ir değişiklik yapıldığını anımsatan Pektaş, yasanın önceki halinde belli değer üzerindeki satışların sadece kapalı teklif usulü ile yapıldığını belirtti. İstanbul Büyükşehir belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın hükümet ve parlamentoya yaptığı başvuru ile yasada değişiklik yapıldığını kaydeden Pektaş, kıymetli arsaların değerlendirilmesinde kamu yararını daha yükseğe çıkarabilmek ve rekabeti artırabilmek amacıyla yöntemin değiştirildiğini söyledi.

ÖZELLEŞTİRME SATIŞINA ÇEVİRDİLER
Değişiklik ile kapalı tekliflerin verilmesi sonucundaen yüksek değeri teklif etmiş üç katılımcı ile açık artırmaya geçilerek, ihalenin sonuçlandırılmasına imkan sağlandığını vurgulayan Pektaş, "Bu değişiklikten sonraki, belli rakamın üzerindeki ilk ihaleyi yapmış oluyoruz" dedi. Değişiklik ile Özelleştirme Kanunu çerçevesinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın Karayolları'nın İstanbul'daki arazisi için yapılan satış yöntemi benimsenmiş oldu.

12 ŞİRKET KATILMADI
İhaleye, şartname alan 19 şirketten 12'si katılmadı. Eren-Talu Mimarlık, Osmanlı Yapı 4 İnşaat, Pera Gayrimenkul, Soyak Yapı, Emaar Gayrimenkul, Yapı Merkezi, Garanti Gayrimenkul, Afken Gayrimenkul, Anadolu Gemi ve Savunma Sanayi, Tahincioğlu Gayrimenkul, İnanlar İnşaat, Demtaş İnşaat; şartname aldıkları halde ihaleye teklif vermediler.

İhaleye, Fiba Gayrimenkul-Nurol ortak girişimi, Zorlu Gayrimenkul, Biskon Yapı, Limak İnşaat, Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul, Toray İnşaat, Taşyapı İnşaat katıldı. Kapalı zarfla KDV hariç alınan ilk tekliflerde; Toray 401 milyon 500 bin YTL, Sama Dubai 840 milyon YTL, Biskon 440 milyon YTL, Zorlu 707 milyon YTL, Taşyapı 400 milyon YTL, Limak 310 milyon YTL, Nurol-Fiba 505 milyon 500 bin YTL önerisinde bulundu.
Bunun üzerine Toray, Biskon, Taşyapı, Limak ihaleden elendi.

AÇIK ARTIRMADA DOLARA DÖNÜLDÜ
En yüksek teklifi veren üç şirket ile geçilen açık artırmada, teklifler dolar üzerinden alınmaya başlandı. İhale Komisyonu Başkanı Pektaş, tapu devrinde sorun yaşanmaması için bedelin YTL üzerinden alınacağını, ancak açık artırmada kolaylık sağlanması amacıyla ihalenin bu bölümünün dolar üzerinden gideceğini belirtti.
İlk teklifi 505 milyon 500 bin YTL artı KDV olan Nurol-Fiba, açık artırmanın başında teklif vermeksizin çekildi. Ardından Özelleştirme İdaresi'nin Karayolları arazisi ihalesinde olduğu gibi Zorlu Grubu ile Sama Dubai arasında büyük çekişme başladı. KDV hariç yapılan tekliflere Zorlu 607 milyon dolar ile başladı. 1'er milyon dolarlık artırımlarla 15 turda 637 milyon dolara çıkıldı.

AHMET NAZİF ZORLU'NUN NEFESİ YETMEDİ
16'ncı turda Zorlu 3 milyon dolarlık artış ile teklifi 640 milyon dolara çekti. Sama Dubai yine 1 milyon dolarlık artışlarla karşılık verdi. 19'uncu turda 5 milyon dolarlık artış ile 650'ye çıkan Ahmet Nazif Zorlu, 22'nci tur geride kaldığında, "Biraz da biraz da arkadaş devam etsin" diyerek, sözü yanında bulunan şirket yetkilisine verdi.
Açık artırma bundan sonraki bölümlerde 1 milyon dolarlık artışlarla sürdü. 33'üncü turda teklif Sama Dubai tarafından 689'a yükseltilince Zorlu Grubu'nun isteğiyle ihalede mola verildi. Ardından 35'inci turda Zorlu teklifini 701'e yükseltti. Bunun üzerine Sama Dubai, 705 milyon teklif etti. Zorlu bu teklif karşısında, "Sama Dubai şirketine hayırlı olsun" diyerek çekildiğini açıkladı.

TOPBAŞ YUKARI YUVARLADI
İhalenin bitişiyle birlikte devreye giren Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 705 milyon doların Türk Lirasına çevrildiğinde 977 milyon 764,50 YTL tuttuğunu belirterek, Sama Dubai'den yuvarlak hesap yapılması için teklifin 980 milyon YTL'ye çekilmesini istedi. Şirket kabul edince arazi 980 milyon YTL artı KDV, yani 1 milyar 156 milyon 400 bin YTL ile Sama Dubai'nin oldu.
Ödemeyi peşin yapacak olan şirket, 46 bin 241 metrekarelik arazide istediği yükseklikte bina inşa edebilecek.

İhale sonrası bir açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ihalenin 980 milyon YTL + KDV olarak kesinleştiğini söyleyerek "hayırlı olsun" dedi. Başkan Topbaş, protokollerin kendi kalemi ile imzalanmasını istedi ve "bu kalemi özel olarak saklayacağım" dedi.
Kadir Topbaş, ihale öncesi yaptığı açıklamada "Karayolları arazisinin 800 milyon dolara satılması umutlarımızı artırdı. 1 milyar dolar civarı fiyat bekliyoruz" demişti.

VEZİROĞLU DOKUZ YIL ÖNCE 105 MİLYON VERMİŞTİ
Arazi için 1998 yılında yapılan ihalede Ali Haydar Veziroğlu, 105 milyon dolar teklif etmişti. Veziroğlu, bu parayı ödeyebilseydi, değeri vergi hariç 700 milyon doları aşan alanın sahibi durumunda bulunacaktı.
Daha sonraki süreçte araziye Ahmet San talip oldu ama alamadı. Aralık 2004'te de Dubaililerin araziye gökdelen yapması gündeme geldi ancak eleştiriler nedeniyle proje gerçekleştirilemedi. Gelinen noktada arazi yine Dubai sermayesine gitti.
İstanbul'un en değerli arazileri arasında gösterilen İETT Levent Garajı arazisi 265.8 milyon YTL muhammen bedelle satışa çıkmıştı. Arazi, 46 bin 241 metrekare ticaret ve konut olmak üzere, brüt parsel üzerinden bodrum hariç 3 emsal imara sahip bulunuyor. İETT Garajı arazisi; Boğaziçi Kanunu, Kültür ve Tabii Varlıklar Kanunu ve Hıfzısıhha Kanunundan etkilenmediği gibi, Boğaz'a hakim, en önemli ticaret, alışveriş ve şirketlerin yer aldığı konseptin içinde bulunuyor.

SAMA DUBAİ
Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul A.Ş., Dubai Şeyhi El Maktum'un kendi şirketi. El Maktum, Karayollarının Zincirlikuyu'daki arazisi için yapılan ihaleye de Sama Dubai ve Emaar şirketleri ile katılmış, Emaar, ihaleyi kazanan Zorlu Grubu ile son aşamaya kadar çekişmişti.
El Maktum'un Türkiye'de büyük yatırımlar yapmak istediği, İETT arazisiyle özel olarak ilgilendiği biliniyordu.

ARAZİNİN ÖZELLİKLERİ VE İHALE YÖNTEMİ
46 bin 241 metre kare ticaret ve konut olmak üzere, brüt parsel üzerinden bodrum hariç 3 emsal imarı olan arazi, 265 milyon 885 bin 750 YTL artı KDV muhammen bedele sahip bulunuyor.
İETT garajı arazisi, Boğaziçi Kanunu, Kültür ve Tabii Varlıklar Kanunu ve Hıfzıssıhha Kanunundan etkilenmiyor.
Konum itibariyle İstanbul Boğazı'na hakim arazi, en önemli ticaret ve alışveriş merkezleri ile ana ulaşım hattı üzerinde yer alıyor.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100