17 Aralık 2005 Cumartesi 00:00
275 Okunma
Fındık ihracatı 2 milyar dolara koşuyor
İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Özongun, "Fiskobirlik, üretici, ihracatçı ve sanayicinin bir araya gelerek fındık konusunda bir politika belirlemesi gerekir" dedi ~|~ Türkiye'nin fındık ihracatı, 2 milyar dolara koşuyor.   İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği verilerine göre, 17 çeşit fındık yetiştiren Türkiye, dünya fındık üretiminin yüzde 75 ve ihracatının ortalama yüzde 80'ini gerçekleştiriyor. 

2004 yılında 217 bin 650 ton fındık ile 1 milyar 220 milyon dolar ihracat gerçekleştiren sektör, bu yılın Kasım sonu itibariyle 198 bin 665 ton fındık ile 1 milyar 763 milyon dolarlık ihracat geliri elde etti.  Fındık ihracatçıları, rekolte tahmininden fiyat politikasına kadar fındık konusunda belli bir güven verilmesi gerektiğini düşünüyor.  İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ufuk Özongun, düzenlediği sohbet toplantısında, Türk fındığının 1.80?2 dolara satılmasının utanç verici ve yanlış olduğunu savunarak, "10?12dolara satılması da yanlış. 1.80'e satarsan kimse bakmaz. Çok pahalı olduğunda da şikayet geliyor" dedi. 

Özongun, birkaç yıl önce gerçekleşen don olayının fındık fiyatlarının yükselmesine neden olduğunu ifade ederek, don olayının Türkiye'ye çok büyük faydası olduğunu, fındık stoklarının bittiğini söyledi.  İhracatçının fındık fiyatlarıyla ilgisi olmadığını, fındığın serbest piyasa ekonomisinde kendi değerini bulacağını belirten Özongun, fındık ihracatının 2 milyar dolara yaklaştığını, savaşmaları gereken alanın badem ve ceviz gibi fındığa alternatif ürünler olduğunu söyledi.  AB'yle birlikte fındık üretim sahalarının arz ve talebe göre dengelenmesi gerektiğini kaydeden Özongun, Türkiye'nin rekolte tahmininden fiyat politikasına kadar belli bir güven vermesi gerektiğini, politikasızlıkla kendilerini bitireceklerini, hep fiyatla uğraşıldığını söyledi.  Türkiye'nin fındıkta dünyada tekel olduğunu, Fiskobirlik, üretici,ihracatçı ve sanayicinin bir araya gelerek fındık konusunda bir politika belirlemesi gerektiğini belirten Özongun, fındık fiyatları artınca Çin'e olan ihracatın da yükseldiğini bildirdi.

Rusya'da piyasa araştırması yapılıyor

Ufuk Özongun, Rusya'ya yapılan fındık ihracatının 2?3 bin ton olduğunu belirterek, "Şu anda orada bir piyasa araştırması yapılıyor. Piyasa araştırmasının sonucuna göre bir tutum izlenecek" dedi. 1996 yılında kurulan Fındık Tanıtım Grubu'nun 10 gün içinde ''Aganigi 2" kampanyası başlatacağını bildiren Özongun, TÜBİTAK ile aflatoksin konusunda bilimsel bir araştırma yaptıklarını, sonucunu Ocak ayında açıklayacaklarını duyurdu.  İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Tahsin Tokgöz, yıllık ortalama 600?650 bin ton olan dünya fındık üretiminin 500?550 bin tonunun Türkiye'de yapıldığını, Türkiye dışında başta İtalya olmak üzere ABD, Fransa, İspanya, Azerbaycan ve Gürcistan'da fındık üretildiğini bildirdi. 

Tokgöz, fındık ihracatının ortalama yıllık yüzde 80?85'inin AB ülkelerine, yüzde 6?8'inin AB dışı Avrupa ülkelerine, yüzde 4?5'inin ABD, Japonya, Çin gibi deniz aşırı ülkelere ihraç edildiğini söyledi.  Yurtdışı tanıtım faaliyetleri açısından fındığın yeterince tanınmadığı ABD, Japonya, Çin ve Hindistan'ın hedef pazarlar olduğunu vurgulayan Tokgöz, yakın zamanda Fındık Tanıtım Grubu'nun Rusya pazarında reklam ve tanıtım faaliyetlerine başlayacağını bildirdi.  Tokgöz, fındığın, çikolata sanayinde yüzde 80 oranında, yüzde 10?12 oranında pastacılık?bisküvi?unlu mamuller sektöründe, yüzde 3?4 oranında çerez ve geri kalanının da dondurma ve yağ olarak kullanıldığını anlattı.  Fındık için Dış Ticaret Müsteşarlığı ile bir çalışma yaptıklarını,tamamladıktan sonra bu çalışmayı hükümete sunacaklarını belirten Tokgöz, fındığın fiyatını deklare eden bir piyasa olması gerektiğini söyledi.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100