Fiyat artışında şampiyon kuru incir
Türkiye Ziraat Odaları Birliği verilerine göre, geçen yıl Ramazan ayından bu yana kuru incirin fiyatı yüzde 100 arttı. Kuru inciri fiyat artışında yüzde 66 ile salatalık, yüzde 59.72 ile nohut izliyor
15.07.2012 00:00:00
YENİ MESAJ - ANKARA
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yaş sebze ve meyvede Ramazan ayı boyunca fiyat artışı beklemediklerini bildirerek, “(Ramazan'da fırsatçılık yapılmasın) diyoruz. Buna izin verilmemelidir” dedi. Gıda denetimlerinin artırılması, halkın sağlığıyla oynanmamasının zorunlu olduğunu bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: “Ramazan yaklaşırken üretici, hal, pazar ve market fiyatlarını takibe devam ediyoruz. Tüketicilerimizin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesinin sağlanmasını istiyoruz. Üreticiden tüketiciye varıncaya kadar tüm taraflar, bu hususta gereken hassasiyeti göstermelidir.”
Gıdaya erişim öncelikli konu
Gıda fiyatlarındaki anormal artışlar ile gıda teminindeki zorlukların tarımın stratejik önemini son yıllarda dünyaya daha net hissettirdiğine işaret eden Bayraktar, “Bu nedenlerle günümüzde yeterli ve güvenilir gıdaya erişim, tüm dünya ülkelerinin öncelikleri arasında yerini aldı. Bu bağlamda tarım sektörünün ne denli önemli olduğu görüldü. ‘Üstü açık bir fabrika' olarak adlandırılan tarım sektörü, bu özelliğinden dolayı iklimdeki değişikliklerden, doğal afetlerden etkileniyor. Üretim her zaman risk altında bulunuyor. Tarımsal üretimde yaşanan bir değişim doğrudan gıda fiyatlarına yansıyor. Ancak, ülkemizde 2011-2012 üretim döneminde çok sayıda doğal afet yaşansa da ciddi bir rekolte kaybı beklemiyoruz. Fakat burada şu hususa önemle dikkat edilmelidir: Doğal afetlerin arkasına sığınıp kamuoyu spekülatif yaklaşımlarla yanlış yönlendirilmemelidir.”
Bayraktar, geçen yıl ve bu yıl Ramazan öncesi fiyatları karşılaştırarak, “Marketlerde bu yıl, geçen yıl Ramazan öncesine göre fiyatı en çok artan ürünler limon, nohut, salatalık, yumurta, kuru incir, kuru üzüm, kuru fasulye, elma, karpuz, kuzu eti, patlıcan, toz şeker oldu” dedi.
Bölgenin gıda ambarı olabiliriz
Tarımın ekonominin anahtar sektörü olduğunu ifade eden Bayraktar, “Türkiye, avantajlarını iyi değerlendirirse bölgenin gıda ambarı olabilir. 2023 hedeflerimiz var. 150 milyar dolar tarımsal hasıla, nüfusumuzu ve 50 milyon turisti doyuracak bir üretim ve 50 milyar dolar ihracat yapacak bir sektör. Bunu yapabiliriz. Konya kadar Hollanda bunu yapıyor. Biz de yapabiliriz” dedi.
Son bir yılda fiyatı roketleyenler
2011 yılı Ramazan öncesine göre, 2012 yılı Ramazan öncesi üretici fiyatlarında 12 üründe azalma, 15 üründe ise fiyat artışı meydana geldi. Üreticide 2011 Ramazan ayı öncesi ile bu yıl Ramazan öncesini karşılaştırdığımızda, patlıcanda yüzde 6.18, dana etinde yüzde 6.32, kuru üzümde yüzde 14.29, yumurtada yüzde 16.80, kavunda yüzde 19.17, kuru fasulyede yüzde 25, sütte yüzde 28, kuru soğanda yüzde 30.67, domateste yüzde 37.50, limonda yüzde 59.51, nohutta yüzde 59.72, salatalıkta yüzde 66, kuru incirde yüzde 100 fiyat artışı görüldü.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, yaş sebze ve meyvede Ramazan ayı boyunca fiyat artışı beklemediklerini bildirerek, “(Ramazan'da fırsatçılık yapılmasın) diyoruz. Buna izin verilmemelidir” dedi. Gıda denetimlerinin artırılması, halkın sağlığıyla oynanmamasının zorunlu olduğunu bildiren Bayraktar, şunları kaydetti: “Ramazan yaklaşırken üretici, hal, pazar ve market fiyatlarını takibe devam ediyoruz. Tüketicilerimizin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesinin sağlanmasını istiyoruz. Üreticiden tüketiciye varıncaya kadar tüm taraflar, bu hususta gereken hassasiyeti göstermelidir.”
Gıdaya erişim öncelikli konu
Gıda fiyatlarındaki anormal artışlar ile gıda teminindeki zorlukların tarımın stratejik önemini son yıllarda dünyaya daha net hissettirdiğine işaret eden Bayraktar, “Bu nedenlerle günümüzde yeterli ve güvenilir gıdaya erişim, tüm dünya ülkelerinin öncelikleri arasında yerini aldı. Bu bağlamda tarım sektörünün ne denli önemli olduğu görüldü. ‘Üstü açık bir fabrika' olarak adlandırılan tarım sektörü, bu özelliğinden dolayı iklimdeki değişikliklerden, doğal afetlerden etkileniyor. Üretim her zaman risk altında bulunuyor. Tarımsal üretimde yaşanan bir değişim doğrudan gıda fiyatlarına yansıyor. Ancak, ülkemizde 2011-2012 üretim döneminde çok sayıda doğal afet yaşansa da ciddi bir rekolte kaybı beklemiyoruz. Fakat burada şu hususa önemle dikkat edilmelidir: Doğal afetlerin arkasına sığınıp kamuoyu spekülatif yaklaşımlarla yanlış yönlendirilmemelidir.”
Bayraktar, geçen yıl ve bu yıl Ramazan öncesi fiyatları karşılaştırarak, “Marketlerde bu yıl, geçen yıl Ramazan öncesine göre fiyatı en çok artan ürünler limon, nohut, salatalık, yumurta, kuru incir, kuru üzüm, kuru fasulye, elma, karpuz, kuzu eti, patlıcan, toz şeker oldu” dedi.
Bölgenin gıda ambarı olabiliriz
Tarımın ekonominin anahtar sektörü olduğunu ifade eden Bayraktar, “Türkiye, avantajlarını iyi değerlendirirse bölgenin gıda ambarı olabilir. 2023 hedeflerimiz var. 150 milyar dolar tarımsal hasıla, nüfusumuzu ve 50 milyon turisti doyuracak bir üretim ve 50 milyar dolar ihracat yapacak bir sektör. Bunu yapabiliriz. Konya kadar Hollanda bunu yapıyor. Biz de yapabiliriz” dedi.
Son bir yılda fiyatı roketleyenler
2011 yılı Ramazan öncesine göre, 2012 yılı Ramazan öncesi üretici fiyatlarında 12 üründe azalma, 15 üründe ise fiyat artışı meydana geldi. Üreticide 2011 Ramazan ayı öncesi ile bu yıl Ramazan öncesini karşılaştırdığımızda, patlıcanda yüzde 6.18, dana etinde yüzde 6.32, kuru üzümde yüzde 14.29, yumurtada yüzde 16.80, kavunda yüzde 19.17, kuru fasulyede yüzde 25, sütte yüzde 28, kuru soğanda yüzde 30.67, domateste yüzde 37.50, limonda yüzde 59.51, nohutta yüzde 59.72, salatalıkta yüzde 66, kuru incirde yüzde 100 fiyat artışı görüldü.