Bu haber kez okundu.

Gıdada üretici?market fiyat makası açılıyor
Sebze ve meyvede üretici ve market fiyatları arasındaki makasın giderek açıldığı ifade edildi. Hatta bazı ürünlerde üretici fiyatları düşerken, market fiyatlarında artış oldu. ~|~


Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB), sebze ve meyvede üretici ve market fiyatları arasındaki makasın giderek açıldığını belirledi.
TZOB, yaş meyve ve sebze fiyatlarıyla birlikte diğer önemli bazı gıda ürünlerine ilişkin fiyat araştırmasının Ocak ayı sonuçlarını açıkladı. Ocak ayına ilişkin veriler de tüketicinin ödediği fiyatların üreticiye yeterince yansımadığı, fiyat artışlarının üreticilerden çok aracı ve perakendecilerden kaynaklandığını ortaya koydu. Ocak ayına ilişkin tespitleri değerlendiren TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ürünün üreticiden tüketiciye ulaşıncaya kadar geçtiği hal, pazar ve market zinciri halkalarının fiyat artışlarında önemli oranlarda etkili olduğunun görüldüğünü vurguladı.
Bayraktar, bazı ürünlerin fiyatının üreticiden çıkıp tüketiciye ulaşana kadar geçen sürede dört katına ulaştığına işaret ederek, şu bilgileri verdi:
"Üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkına baktığımızda yaş sebze ve meyvede yüzde 315'lere, kurutulmuş ürünlerde yüzde 190'lara, baklagillerde yüzde 175'lere ve hayvansal ürünlerde yüzde 160'lara kadar çıktığı görülmektedir. Görüldüğü üzere, üretici ve market fiyatları arasındaki makas, daha önceki açıklamalarımızda da ifade ettiğimiz gibi çok yüksektir." Bazı ürünlerde ise üretici fiyatları düşerken, market fiyatları artış gösterdi. Kışın en çok tüketilen ürünlerin başında gelen mandalinanın üretici fiyatlarında yüzde 11,8 düşüş yaşandı. Bunda, Ocak ayında meydana gelen don olayı yanında, yağışların etkisi nedeniyle ürün kalitesindeki düşüş etkili oldu. Ancak mandalinada market fiyatlarına bakıldığında yüzde 9 oranında bir artış olduğu görüldü. Üretici fiyatları armutta yüzde 15, yumurtada ise yüzde 10 bir düşüş geriledi. Market fiyatlarında ise armutta yüzde 6,5 artış yaşandı. Yumurtada ise üretim artışına bağlı olarak fiyatta bir gerileme meydana geldi.
Çiftçilerin gelirlerin artırılmasının, üretim ve verim artışı yanında ürünlerini daha iyi değerlendirmeleriyle de çok yakından ilgili olduğunu hatırlatan Bayraktar, "Daha iyi değerlendirme bir yönüyle tüketicinin ödediği fiyattan daha fazla pay alınması anlamına gelmektedir" dedi.

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100