Özel havayolu şirketlerinin maliyetinin yüzde 70'ini oluşturan aylık uçak kirasının 300 bin dolar, uçak yakıtının litresinin 68 cent, pilot maaşının ise 9 bin dolar olduğu gözönünde bulundurulduğunda bir yolcunun bir saatlik uçuşunun maliyeti 85 YTL olarak hesaplanıyor. Ancak tatil aylarının yaklaşmasıyla kıyasıya rekabete giren havayolu şirketleri, yolcuların 'ayağını alıştırmak' için inanılmaz fiyatlarla bilet satışına başladı.
Geçtiğimiz hafta Onur Air'in toplam 10 bin bileti 9 YTL'den satışa çıkarma hamlesini Atlasjet, 19 YTL'lik biletlerle karşıladı. Promosyonlu biletlere diğer firmalar ve otobüsçüler sert tepki gösterdi.FLY Air Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasançelebi, havayolu taşımacılığının en yoğun olduğu dönemin başlangıcında özel hava yolu şirketlerinin rekabetlerinin "mantık sınırlarını" zorladığını belirtti.
Hasançelebi, uçuş maliyetlerinin kalem kalem hesaplanması halinde ortaya çıkacak rakam ile rekabet nedeniyle düşen fiyatlar mukayese edildiğinde ortaya hiç de doğal karşılanmayacak rakamların çıktığını, bunun ticari bir yanlış olduğunu vurguladı.Flay Air olarak 2003 yılında iç hatlarda uçuş başlatan ilk şirket olduklarını anımsatan Hasançelebi, şunları söyledi:"O yıllarda, İstanbul-Trabzon arasında 69 YTL'den uçuş yapıyorduk. O tarihte Türk Hava Yolları aynı hatta bileti 150 YTL'den satıyordu. Bize başta otobüs firmaları olmak üzere bazı kesimler (Nasıl bu fiyattan bilet satarsınız?) diye çıkıştılar.
Oysa, o yıllarda maliyetler bu kadar yüksek değildi. Uçak benzinini bugünkü fiyatların 5'de birine alıyorduk. O yıllarda 150 bin dolar olan uçak kiraları bugün 300 bin dolar. Pilotların 3 bin dolar olan maaşları ise bugün 9 bin dolar düzeyinde. Çünkü, havayolu şirketi sayısı arttıkça pilota talep yoğunlaştı. Sadece THY yurtdışından 59 uçak birden getirdi. Türkiye'de yeterli sayıda pilot yetişmediği için maaşlar tavana vurdu. Bir litre uçak benzini ise bugün iç hatlarda 68 sent."