Havayollarında Türkiye farkı
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, Avrupa'da dış uçuşlardaki artışta en büyük katkının Euro bölgesi dışındaki ülkelerden geldiğine ve bu artışta en büyük rolü de Türkiye'nin oynadığına dikkat çekti
01.02.2013 00:00:00
HABER MERKEZİ
Aralarında THY'nin de bulunduğu 240 havayolu şirketini çatısı altında toplayan ve toplam küresel trafiğin yüzde 84'ünün temsil eden Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, 2012 yılında yolcu talebinin yüzde 5.3 artış gösterdiğini, kargo taşımalarında ise yüzde 1.5'lik bir düşüş gerçekleştiğini açıkladı. Yolcu sayısındaki yüzde 5.3'lük artış 2011 yılının yüzde 5.9'luk artış oranına kıyasla çok küçük bir düşüşü ifade ederken, yüzde 5'lik 20 yıllık ortalama rakamın da üzerinde oldu. IATA, Avrupa bölgesinde yolcu trafiğinin 2012'de yüzde 5.3'lük artışla 2011'in oldukça gerisinde kaldığını açıklarken, Avrupa'da dış uçuşlardaki artışta en büyük katkının Euro bölgesi dışındaki ülkelerden geldiğine ve bu artışta en büyük rolü de Türkiye'nin oynadığına dikkat çekti. IATA'dan yapılan açıklamaya göre, 2012'de üye havayollarında uçakların ortalama doluluk oranı da yüzde 79.1'lik oranla rekor sayılabilecek bir düzeye çıktı. Uluslararası hava trafiğinde yolcu artışı 2012'de yüzde 6 ile yüzde 4 artış sağlayan iç hat uçuşlarının oldukça üzerinde gerçekleşti. IATA verileri yükselen piyasaların toplam yolcu artışının en önemli itici gücü olduğunu da ortaya koydu.
Kâr marjı çok düşük
2012 sonuçlarını değerlendiren IATA Başkanı Tony Tyler, nerdeyse 2012'nin önemli bir bölümüne egemen olan kötü ekonomik havaya rağmen geçen yıl havayollarında yolcu talebinde güçlü bir artış gerçekleştiğini vurgulayarak “Bu olumlu gelişme sivil havacılık endüstrisinin günümüz dünyasındaki önemini ortaya koyuyor. Yüksek doluluk oranlarına ulaşılması da hava yolu şirketlerinin bu konudaki başarısına ve özenine işaret ediyor. Elde edilen büyüme oranları ve yüksek doluluk sayesinde hava yolu şirketlerinin 2012 yılını, yüksek petrol fiyatlarına karşın 6.7 milyar dolar bir karla kapatacağını gösteriyor. Ne var ki sadece yüzde 1 gibi küçük net kar marjı sektörün ancak kafasını suyun üstünde tutmasına yetiyor” dedi.Tyler, yolcu pazarındaki olumlu görünüme karşın hava kargosunda yüzde 1.5'lük düşüş gerçekleştiğini ve bu gelişmede dünya ticaretindeki keskin düşüşün yanı sıra gemi taşımacılığına artan talebin de etkili olduğuna dikkat çekerek “ Şu anda hava kargosunun en parlak noktası Asya ve Afrika arasındaki ticaretin gelişiyor olmasıdır” dedi.
En yüksek artış Ortadoğu'ya
IATA tarafından açıklanan verilere göre uluslararası uçuşlarda en yüksek artışı yüzde 15.4 ile Ortadoğu bölgesindeki havayolu şirketleri gerçekleştirirken, Latin Amerika yüzde 8.4 ve Afrika bölgesi de yüzde 7.5'lik artış kaydetti. Dış uçuşlarda doluluk oranı ise yüzde 78.9 oldu. Uluslararası uçuşlarda Asya-Pasifik bölgesi 2012'de yüzde 5.2 ile 2001 rakamının üzerinde bir yolcu artışı sağlarken, Avrupa bölgesindeki hava yolu şirketleri yüzde yüzde 5.3 ‘lük oranla 2011'in yüzde 9.5'lik oranın oldukça altında kaldı. Toplam koltuk kapasitesi yüzde 3.1 artarken, Avrupa bölgesinde doluluk oranları yüzde 80.5 gibi rekor bir düzeye çıktı. Kuzey Amerika'daki hava yolu şirketleri de 2012'de uluslararası uçuşlarda yolcu sayısını yüzde 1.3'lük oranla en az arttıran bölge oldu.
Aralarında THY'nin de bulunduğu 240 havayolu şirketini çatısı altında toplayan ve toplam küresel trafiğin yüzde 84'ünün temsil eden Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, 2012 yılında yolcu talebinin yüzde 5.3 artış gösterdiğini, kargo taşımalarında ise yüzde 1.5'lik bir düşüş gerçekleştiğini açıkladı. Yolcu sayısındaki yüzde 5.3'lük artış 2011 yılının yüzde 5.9'luk artış oranına kıyasla çok küçük bir düşüşü ifade ederken, yüzde 5'lik 20 yıllık ortalama rakamın da üzerinde oldu. IATA, Avrupa bölgesinde yolcu trafiğinin 2012'de yüzde 5.3'lük artışla 2011'in oldukça gerisinde kaldığını açıklarken, Avrupa'da dış uçuşlardaki artışta en büyük katkının Euro bölgesi dışındaki ülkelerden geldiğine ve bu artışta en büyük rolü de Türkiye'nin oynadığına dikkat çekti. IATA'dan yapılan açıklamaya göre, 2012'de üye havayollarında uçakların ortalama doluluk oranı da yüzde 79.1'lik oranla rekor sayılabilecek bir düzeye çıktı. Uluslararası hava trafiğinde yolcu artışı 2012'de yüzde 6 ile yüzde 4 artış sağlayan iç hat uçuşlarının oldukça üzerinde gerçekleşti. IATA verileri yükselen piyasaların toplam yolcu artışının en önemli itici gücü olduğunu da ortaya koydu.
Kâr marjı çok düşük
2012 sonuçlarını değerlendiren IATA Başkanı Tony Tyler, nerdeyse 2012'nin önemli bir bölümüne egemen olan kötü ekonomik havaya rağmen geçen yıl havayollarında yolcu talebinde güçlü bir artış gerçekleştiğini vurgulayarak “Bu olumlu gelişme sivil havacılık endüstrisinin günümüz dünyasındaki önemini ortaya koyuyor. Yüksek doluluk oranlarına ulaşılması da hava yolu şirketlerinin bu konudaki başarısına ve özenine işaret ediyor. Elde edilen büyüme oranları ve yüksek doluluk sayesinde hava yolu şirketlerinin 2012 yılını, yüksek petrol fiyatlarına karşın 6.7 milyar dolar bir karla kapatacağını gösteriyor. Ne var ki sadece yüzde 1 gibi küçük net kar marjı sektörün ancak kafasını suyun üstünde tutmasına yetiyor” dedi.Tyler, yolcu pazarındaki olumlu görünüme karşın hava kargosunda yüzde 1.5'lük düşüş gerçekleştiğini ve bu gelişmede dünya ticaretindeki keskin düşüşün yanı sıra gemi taşımacılığına artan talebin de etkili olduğuna dikkat çekerek “ Şu anda hava kargosunun en parlak noktası Asya ve Afrika arasındaki ticaretin gelişiyor olmasıdır” dedi.
En yüksek artış Ortadoğu'ya
IATA tarafından açıklanan verilere göre uluslararası uçuşlarda en yüksek artışı yüzde 15.4 ile Ortadoğu bölgesindeki havayolu şirketleri gerçekleştirirken, Latin Amerika yüzde 8.4 ve Afrika bölgesi de yüzde 7.5'lik artış kaydetti. Dış uçuşlarda doluluk oranı ise yüzde 78.9 oldu. Uluslararası uçuşlarda Asya-Pasifik bölgesi 2012'de yüzde 5.2 ile 2001 rakamının üzerinde bir yolcu artışı sağlarken, Avrupa bölgesindeki hava yolu şirketleri yüzde yüzde 5.3 ‘lük oranla 2011'in yüzde 9.5'lik oranın oldukça altında kaldı. Toplam koltuk kapasitesi yüzde 3.1 artarken, Avrupa bölgesinde doluluk oranları yüzde 80.5 gibi rekor bir düzeye çıktı. Kuzey Amerika'daki hava yolu şirketleri de 2012'de uluslararası uçuşlarda yolcu sayısını yüzde 1.3'lük oranla en az arttıran bölge oldu.