22 Mayıs 2015 Cuma 07:06
533 Okunma
Hazır giyimde küresel riskler artıyor

RECEP BAHAR/İSTANBUL

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) ile Coface Türkiye Genel Müdürü Belkıs Alpergun, düzenledikleri ortak basın toplantısında artan global risklere karşı ticari alacak sigortasının önemine dikkat çekti. TGSD Başkanı Şeref Fayat, kurlardaki aşırı hareketlilik, Ukrayna, Irak ve Suriye’deki çatışmalar başta olmak üzere global riskler nedeniyle önlerini görmekte zorlandıklarını söyledi.

Yüzde 91’i küçük işletme 

Türkiye’de hazır giyim üreten yaklaşık 23 bin şirket olduğu bilgisini veren Fayat, “Bunların yüzde 91’inde 19 kişiden az eleman çalışıyor. Sektörde ciddi kayıt dışılık var” dedi. Hazır giyimin Türkiye’nin en önemli ihracat kalemi olduğuna değinen Şeref Fayat, “Sektör geçen yıl 18.7 milyon dolarla kendi ihracat rekorunu kırdı. Ev tekstili de dahil edildiğinde rakam 27 milyar dolara çıkıyor. Türkiye’ye en fazla katma değer sağlayan sektörüz. Bu işte 3 milyon kişi çalışıyor. Ülkemizin toplam ihracat gelirinin yüzde 12’si hazır giyimden elde edildi. Avrupa Birliği’nin Çin’den sonraki en büyük hazır giyim tedarikçisiyiz” şeklinde konuştu.

İhracat düşüyor risk artıyor

İyi geçen bir yılın ardından önemli kısmı parite kaynaklı da olsa ihracatın son 4 ayda ciddi bir düşüş gösterdiğine dikkat çeken Fayat, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hazır giyim ihracatında yaşadığımız kan kaybına tahsilat probleminin eklenmemesi için firmalarımızın kendilerini korumaları gerekiyor. Burada ihracat sigortası olası risklere karşı en önemli korunma enstrümanı olarak karşımıza çıkıyor. Finansal sorunlarla karşılaşmamak için tüm firmalarımıza önerimiz mutlaka ihracat sigortası ile riskleri minimize etmeleri. Yoksa son pişmanlık fayda getirmiyor.”

Fayat, 2015 yılının 3. v4 4. çeyrekleri ile 2016 yılında hazır giyik sektörünün önünün açılacağını beklediklerine işaret ederek, “AB ülkelerinden alıcıların yüksek maliyetler nedeniyle Türkiye’ye yönelmesini bekliyoruz. AB, Çin’den dolarla, Türkiye’den kendi para birimi Euro ile alışveriş yapıyor. Parite farkı nedeniyle Çin’den ithalat yüzde 20 pahalandı. İlaveten yüzde 12 gümrük vergisi var. Bu nedenle burada biz kapasite sorunu yaşayabiliriz” şeklinde konuştu. 

ABD’ye tekstil ihracatı azalıyor

Coface Türkiye Genel Müdürü Belkıs Alpergun ise, ABD’nin 97.2 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı bulunduğunu, buna karşın Türkiye’nin payının ise sadece yüzde 0.6 olduğunu hatırlattı. Türkiye’nin 2003-2004 yıllarında ABD’ye yaklaşık 1 milyar 550 milyon dolar olan ihracatının 2014’de 462 milyon dolara düştüğüne dikkat çeken Alpergun, “Hedefimiz Türk ihracatçısının payını Çin, Hindistan, Vietnam gibi ülkelerin büyük payı aldığı bu ülkede 11, 12 yıl öncesinin iki katına çıkarmak olmalı. Tekstilde 12.2 milyar dolar ithalattan ise yüzde 2.5 paya sahibiz. Kısaca ABD’nin büyük bir potansiyel ayrıca dinamik ve dengeli büyüyen bir pazar olduğunun altını çizmek gerekir” dedi. 

Alpergun, hazır giyim sektörüne bilgi ve poliçe ile güvenli ticaret desteği sağladıklarına işaret ederek, ticari alacak sigortasının giderek daha önemli ve vazgeçilmez bir araç haline geldiğini söyledi. “Risk var demek yeterli değil. Biz riski nasıl yönetecekleri konusunda destek sağlıyoruz” diyen Alpergun, 2008 yılından bu yana ‘ihracat alacak sigortası’ kapsamında 101 milyon liralık tahsil edilemeyen ihracat karşılığında hasar ödemesi yaptıklarını kaydetti. Alpergun, alacak sigortasının vadeli ve açık hesap üzerine kurulu bir sistem olduğuna işaret ederek, “Çek-senet varlığı da açık hesaba dahil olur. Cofface, duruma göre sigortalanan limiti yükseltip indirebiliyor” dedi. Toplantıda hazır giyimde önümüzdeki aylarda Batı ile nükleer anlaşma yapması ve Türkiye ile tercihli ticaret anlaşması imzalaması nedeniyle İran’ın parlayan pazar olacağı görüşü seslendirildi.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100