Bu haber kez okundu.

İhracata AB darbesi

YENİ MESAJ - ÇERKEZKÖY

Türkiye İhracatçılar Meclisi\'nin (TİM) önceki gün Tekirdağ\'ın Çerkezköy İlçesi\'nde açıkladığı verilere göre, Türkiye\'nin Temmuz ihracatı yüzde 5.50 gibi önemli sayılabilecek bir oranda düşüş gösterdi. Düşüşün ana parametresini \'Sanayi Mamulleri\' ihracatında meydana gelen yüzde 9.54\'lük gerileme oluşturdu. Sanayi Mamulleri ihracatı, Temmuz 2011\'de 7 milyar 554 milyon dolar iken, Temmuz 2012\'de 6 milyar 833 milyon dolara indi. 

Aynı dönemde Tarım ihracatı 1 milyar 360 milyon dolardan 1 milyar 423 milyon dolara çıktı. Madencilikte de ihracat 353 milyon dolardan 380 milyon dolara yükseldi. Bu düşüşe rağmen,  2012 yılının ilk 7 ayında ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10.04 oranında artarak, 77 milyar 447 milyon dolardan 85 milyar 221 milyon dolara çıktı.

Bursa ve Sakarya darbe yedi

Temmuz 2011\'e göre Temmuz 2012\'de yüzde 22.33\'lük düşüşe rağmen Otomotiv Endüstrisi 1 milyar 465 milyon dolarla yine ihracat lideri oldu. Otomotivi yüzde 12 düşüşle karşılaşan  Hazırgiyim ve Konfeksiyon izliyor. Üçüncü sırada Kimyevi maddeler ve Mamulleri, dördüncü sırada ise Çelik sektörleri yer aldı. Otomotivdeki ihracat kaybı nedeniyle  Bursa\'nın ihracatı yüzde 20, Sakarya\'nınki ise yüzde 34 geriledi. En çok ihracat yapılan ilk  10 içinde ise sadece İzmir, Ankara, Gaziantep ve Adana ihracatını arttırabildi. Gaziantep ise Irak pazarı sayesinde yüzde 16\'lık bir artış yakaladı.

AB ülkelerine ihracat resmen çöktü

Temmuz 2011\'e göre Temmuz 2012\'de Avrupa Birliği ülkelerine yapılan ihracat resmen göçtü! Türkiye\'nin en büyük 10 pazarı içinde yer alan Almanya\'ya ihracat yüzde 20,  İngiltere\'ye yüzde 16, Fransa\'ya yüzde 21, İtalya\'ya yüzde 25 azaldı. Öte yandan Irak\'a ihracat yüzde 40, Rusya\'ya yüzde 22, Suudi Arabistan\'a ise yüzde 71 oranında artış gösterdi. İran'a yapılan ihracat da yüzde 2 gerileyerek 302 milyon dolara düştü ancak TİM verileri altın ihracatını kapsamadığı için bu ülkeye yapılan dışsatım gerçek rakamları ortaya koymuyor. İran; Nisan, Mayıs ve Haziran aylarında Türkiye\'nin en fazla ihracat yaptığı ülkeydi.

İhracatçıyı kollamak gerek

Verileri değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatın büyümeye katkısını sürdürebilmesi için Türk Lirasının değerinin büyük bir önem arz ettiğini ifade ederek,  \"Küresel ekonomideki yavaşlamaya bağlı olarak dünya genelinde faizlerde ve getirilerde yeni bir düşüş yaşanıyor. Bu süreçte Türkiye'de faizlerin göreli olarak yüksek kalması nedeniyle, dünya ile getiri farkları açılıyor. Türkiye'deki yüksek faiz Türkiye'yi bir çekim merkezi yapıyor.

Buna bağlı olarak da son dönemde, aylık cari açıktan daha fazla sermaye girişi yaşanıyor.  2011 yılı Temmuz ayından itibaren sermaye girişinin hızlanması ile birlikte Türk Lirası da değerlenmeye başladı. Ancak buna rağmen Merkez Bankası, Türk Lirasının yılbaşından bu yana sepet kurda yüzde 10 değerlenmesine kayıtsız kaldı. Oysa ekonomi olarak çok zor bir dönemden geçiyoruz.

Böyle bir ortamda Türk Lirasının yeniden değerlenme sürecine girmesi, zor bir dönemde rekabet gücümüzü yeniden erozyona uğratabilir. Sepet kurun değerinin 2 TL'nin altına gerilemesi, bundan sonra karlılığın azalması bir yana, müşteri ve pazar kayıplarına da neden olacaktır. Bu nedenle Merkez Bankası'nın Türk Lirasının aşırı değerlenmesinin önlenmesine yönelik adımları biran önce atmasını bekliyoruz.\"

Meyve, sebze ve fındık yüz güldürdü

İhracatta en yüksek artış kalemlerini yüzde 25 ile Sebze Meyve Mamulleri, yüzde 30 ile Fındık oluşturdu. Son aylarda sürekli artış kaydeden Tütünde ise geçen ay yüzde 28\'lik düşüş görüldü. Halı ihracatı yüzde 23 artarken, Gemi ve Yat ihracatında rekor düşüş görüldü: Yüzde 63... Mücevher ihracatının da yüzde 19 artış göstermesi dikkatlerden kaçmadı.

Anahtar Kelimeler:
ihracata ab darbesi
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100