23 Mart 2015 Pazartesi 00:06
880 Okunma
İhracatçı zararına mal satıyor

RECEP BAHAR/İSTANBUL

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Mehmet Büyükekşi, ihracatın Mart ayında geçen yılın Mart ayına göre yüzde 5-10 arasında azalacağını kaydetti. İzmir’de düzenlenen ‘Türkiye İnovasyon Haftası Anadolu Buluşması’ etkinliği bağlamında Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk ile beraber basın mensuplarıyla bir sohbet toplantısı düzenleyen Büyükekşi, Şubat ayında ihracatın yüzde 13 gerilediğini hatırlatarak, “Mart ayında ihracatta iyileşme var ama kayıp devam ediyor. Kayıp yüzde 5-10 arasında gidip geliyor” dedi. Euro’nun dolar karşısında değer kaybetmesinin ihracatın azalmasında etkili olduğunu kaydeden Büyükekşi, “Avrupa’ya ihracatta Euro bazında kayıp yok ama dolar bazında Ocak ayında 800, Şubat ayında 900 milyon dolar azalma var. Pazar kaybetmiyoruz. Nisan, Mayıs ve Haziran aylarında da azalma devam edecek. Temmuz ayında işlerin rayına oturacağını tahmin ediyoruz” şeklinde konuştu. 

Çevre ülkelere ihracatta sorun var

Geçen yıl Avrupa’daki kriz nedeniyle buradaki pazar kayıplarını Ukrayna, Rusya, Suriye, Mısır, Libya gibi çevre ülkelere yaptıkları fazla ihracatla telafi ettiklerini kaydeden Büyükekşi, “Şimdi bu coğrafyalarda kriz var” dedi. 

Malımızı ucuz satıyoruz

Türkiye’nin ihraç ettiği ürünlerin kilogramının 1.66 dolar olduğuna işaret eden Büyükekşi, şunları söyledi: “Turquality kapsamındaki markalarda bu fiyat 2.5 dolara çıkıyor. Demir-çelik, çimento, cam gibi belli sektörlerde 60-70 sente kadar iniyor. Tekstilde 20-30 dolar olan da var. Şimdi her sektör kendi kilogram hedefini belirleyecek ve 2023’te onu tutturmaya odaklanacak. Türkiye’nin şu açmazı var: Kalite Avrupa kalitesi ama fiyat Çin fiyatı. Oysa Türk kalitesi, Türk fiyatı olmalı. Avrupa’da 10 Euro olan bir mal en az 8 Euro olmalı, Çin’de olduğu gibi 3 Euro değil. Burada tişört örneği verelim: Nike olunca 20 dolar, Lacoste olunca 50 dolar, Prada olunca 200 dolar. Aralarında pek bir fark yok sadece soldurmazlık özelliği katılıyor.” Türkiye’nin ihracatının yüzde 70’ının tüketim malı olduğu bilgisini veren Büyükekşi, “Markalı ürün ihracatı ile fiyatı yüzde 20 yukarı çekebilirsek ihracatımız o ölçüde artar” dedi. 

9 bin kişi izledi

Türkiye’nin inovasyon yolculuğundaki önemli duraklardan İnovasyon Haftası 2015 İzmir, gerçekleştirilen iki günlük yoğun programın ardından sona erdi. Etkinlikleri, iki gün boyunca 9 bini aşkını ziyaretçi izledi. Ege İhracatçılar Birliği Koordinatör Başkanı Sabri Ünlütürk, “Bu yıl İzmir etkinliklerini geçen yıla göre artı değerlerle tamamladık. Ziyaretçi sayımız 9 bini aştı, toplamda 12 Ar-Ge Merkezi, 8 üniversite, 2 teknopark ve 2 bilim merkezi etkinliklerimize katılım sağladı. 400’ün üzerinde girişimci iş dünyasından isimlerle buluşmak ve kendilerini tanıtmak için başvuruda bulundu. Girişimcilerle iş dünyası arasındaki ikili görüşmeler ile bir ilki gerçekleştirdik. Bu kapsamda 100’ü aşkın görüşme yapıldı. İzmir’e özel düzenlediğimiz iki günlük workshop süresince 30 tasarımcı ‘kent mobilyası’ tasarladı. Bu sadece bir yarışma gibi düşünülmedi. Değerlendirme sonucunda öne çıkan projeler prototip olarak İzmir’in çeşitli sosyal alanlarında amacına uygun olarak kullanılacak” dedi. 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100