Bu haber kez okundu.

İhracatçıyı sert rekabet bekliyor

YENİ MESAJ / GAZİANTEP

Türkiye, Cumhuriyet tarihinin en yüksek 2. rakamı olan 2013 yılını yaklaşık 100 milyar dolarlık dış ticaret açığı ile kapattı. Bu veri Türkiye ekonomisi üzerinde Demokles’in Kılıcı gibi sallanan cari açığın da yaklaşık 60 milyar dolar çıkmasına yol açacak. Tüm bu veriler ihracatın önemini artırıyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre Türkiye’nin Ocak 2014 ihracatı 12 milyar 15 milyon dolar olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 9 artan ihracat, yıllık bazda ise binde 4 oranında gerileyerek 153 milyar 80 milyon dolardan 162 milyar 401 milyon dolara indi. Bu veri, ihracatımızın hala daha geçen yıl ortalama her ay 21 milyar dolara ulaşan ithalatın oldukça gerisinde kaldığını ortaya koyuyor. 
Ocak 2014 ihracat verileri incelendiğinde Ocak 2013’e göre Zeytin ve Zeytinyağı ihracatının yüzde 45.3 gerilemesi dikkat çekti. Fındık ve mamulleri ihracatı yüzde 13.1 düşerken, Tütün ihracatı yüzde 64.4 arttı. Geçen yıl en fazla ihracat yapan Otomotiv sektörü, 2014’e iyi başlayamadı ve Hazırgiyim ve Konfeksiyon sektörünün gerisinde kaldı. Sanayi alanında en fazla ihracatını artıran sektör ise Savunma ve Havacılık sanayi oldu. Sektörün ihracatı yüzde 48 artışla 72 milyon dolardan 107 milyon dolara çıktı. Çelik sektörü ise dış pazarlardaki baskılardan dolayı kan kaybetmeye devam ediyor. Çelik dışsatımı Ocak 2014’te Ocak 2013’e göre yüzde 3.2 düştü. 

Döviz kurlarında istikrarlı olmalı

İhracat verilerini Gaziantep’te açıklayan ve bu sonuçları değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ABD Merkez Bankası FED’in piyasaya verdiği parayı kısmasının Türkiye ekonomisini de etkilediğine işaret ederek, şunları söyledi: “Biz de son zamanlarda bu etkiyi en fazla Türk lirasındaki değer kaybı ile yaşıyoruz. Kurdaki bu dalgalanmalara etki eden 3 etmen var. İlki FED’in kararları. Bunun yanında Merkez Bankası politika ve açıklamaları ile güncel siyasi gelişmeler de döviz kurlarını etkiliyor. Merkez Bankası’nın bu kadar yüksek bir faiz artışı yapması başta KOBİ’ler olmak üzere tüm şirketlerin borçlanma maliyetlerini ciddi oranda artıracak. Büyümede ve istihdamda yavaşlama olabileceğinden endişe ediyoruz. Bu da bize gösteriyor ki, Merkez Bankası gelişen olaylar karşısında zamanında daha proaktif davranmalı. Döviz kurunda bizim için seviyeden ziyade, öngörülebilirlik ve rekabetçilik önem taşıyor. Bu noktada risk algısını iyi yönetmenin kurda öngörülebilirliği artıracağına inanıyoruz. Döviz riski bulunan ihracatçılarımızın, Bu riskten korunmaya yönelik önlemleri dikkatlice değerlendirmelerini öneriyoruz. Piyasalarda TL likiditesi azalırken, ihracatçı firmalarımıza, kısa vadeli nakit akışına ve likidite yönetimine önem vermelerini tavsiye ediyoruz. Nitekim artık, yabancı kaynak kullanımı sıkılaşıyor ve daha pahalı hale geliyor.”

Derede boğulmayalım

Dış pazarlarda fiyat baskısının sürdüğünü ifade eden Büyükekşi, “Üretim maliyetleri ve verimliliğe her zamankinden daha fazla önem vermek gerekiyor. Sonuç olarak ihracatçılarımızın daha dikkatli olmaları gereken bir dönemden geçiyoruz. Çünkü tüm ülkeler bu yıl ihracatını artırma gayreti içine girdi. Dışarıda rekabet daha da keskinleşecek. İçeride ise ihracat, bugüne kadar hiç olmadığı kadar önemli bir hale geldi. Bu yıl büyümenin ağırlığı iç tüketimden ihracata kayacak. Biz bu noktada tüm sanayicilerimizi mutlaka ihracata yönelmeye davet ediyoruz. Bu yıl ihracat yapmayan firmalar da ihracat yapsın. Firmalarımız baş hedefleri arasına ihracatı alsın. Pazar araştırmasına daha fazla yönelsin, seyahatlere, ticaret heyetlerine öncelik versin. Tabiri caizse bu yıl ‘Dünyayı ihracatla yeniden keşfedelim.” Gündemimiz Ar-Ge, inovasyon, yüksek katma değerli bir ekonomiye geçiş olmalıyken, ne yazık ki biz enerjimizi kısa vadeli kısır çekişmelere harcıyoruz. Halbuki bizim büyük resmi görmeye devam etmemiz gerekiyor. Okyanusları aşıp, derede boğulmayalım. Uzun vadeli hedeflerimize inanmaya, ve onların peşinden koşmaya devam edelim. İşte bu yüzden ülkemizin geleceğine yön veren ihracatçılara, işadamlarına büyük iş düşüyor.” 

Suriye’ye ihracat yüzde 109 arttı 

Ocak ayında en fazla ihracat yapılan 3 ülke sırasıyla Almanya, Irak ve İngiltere oldu. Ocak ayında Tayland’a ihracat yüzde 202, Katar’a yüzde 153, Ürdün’e yüzde 126, Letonya’ya yüzde 123, Suriye’ye yüzde 109, Fas’a yüzde 65, İsrail’e yüzde 45, Japonya’ya yüzde 40, İran’a ise yüzde 32 artış gösterdi. Ocak ayında AB’ye ihracat yüzde 13 artarak 5.4 milyar dolara yükseldi. Ortadoğu’ya ihracat yüzde 17 artarak 2.4 milyar dolara yükseldi. Kuzey Amerika’ya ihracatımız yüzde 18 yükselirken, BDT ülkelerine ihracatımız yüzde 4, Afrika’ya ihracatımız yüzde 2 artış gösterdi.  

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100