25 Eylül 2009 Cuma 00:00
140 Okunma
İhtiyaç, fiyat ve gelir talebi belirler
Talep fonksiyonu aşağıdaki gibidir: ~|~

 

: Talep Fonksiyonu
a1 : Gelir değişkeni
a2 : Fiyat değişkeni
a3 : İhtiyaç değişkeni
Kısaca bu üç unsuru ele alırsak:
Bunlardan birincisi, ihtiyaçtır. Bireylerin bir şeyi talep etmesi için talep ettiği şeyden bir fayda elde etmesi, ona ihtiyaç duyması gerekir.
İkincisi, talep ettiği şeyin fiyatı... Elbette fiyatta meydana gelen değişiklikler bireyin o mamule olan talebinin miktarını değiştirecektir.
Üçüncüsü ise, bireyin sahip olduğu gelirdir. Hem talepte, hem de talep miktarında değişiklik yapacağı gibi gelirdeki değişiklik talep eğrisinin eğimini de değiştirir. Elbette talep dediğimiz zaman bireyin o anda talep edileni satın alacak güce malik olmasını kastediyoruz. Aksi takdirde maddi imkanı olmadığı halde bireyin bir şey istemesi, sadece temenniden ibaret olacaktır.

İhtiyaç başlıca kriterdir
Tek tek bu unsurların talebi nasıl etkilediğini inceleyelim. İhtiyaç talebin olmazsa olmaz şartıdır. Yeterşart değildir ama gerek?şarttır. Bireyin o mala veya hizmete duyduğu ihtiyaç elde ettiği maddi ve veya manevi fayda ile alakalıdır. İkame mallar bu faydayı azaltır. Mesela sadece kepek ekmek bulunan bir yerde, buğday ekmeği sâtılmaya başlarsa elbette kepek ekmeğe duyulan ihtiyaç da azalacaktır. Ayrıca insanların içinde bulundukları çevre, sosyoekonomik şartlar, inançları ve zamanla gelir düzeyinde meydana gelen değişiklikler de bireylerin ihtiyaçlarında değişiklikler meydana getirir. İhtiyaç duyulan malları sınıflandırmak gerekirse... A sınıfında; olmazsa olmaz mallar ve hizmetler, B sınıfında; zorunlu veya temel ihtiyaçlar, C'de ise; normal mallar var diyebiliriz.
A sınıfında olan mallarda o malın veya hizmetin talep edilen miktarını tamamı ile bireyin ona duyduğu ihtiyaç belirler. Fiyatı yükselse bile, bireyin gelir düzeyi onu elde etmeye müsait olmasa dahi borç para alınır ve talep edilen miktar elde edilir.
B'de ise ihtiyaç yine önemli unsurdur. Ve gelir düzeyi, fiyattan daha baskın unsurdur. Eğer bireyin geliri artıyorsa fiyat artmasına rağmen talep edilen miktar artabilir. Çünkü bu ürünler için elde edilen gelirin tamamı tasarruf edilmeksizin bu ürünlere aktarılır. Yani gelir arttıkça bu ürünler için talep artacaktır. Fiyatın artması bu artışı yavaşlatabilir ama durdurmaz. Tabii belli bir seviyeden sonra marjinal fayda azaldığı için talep edilen mal veya hizmetin sınıfı değişebilir. Diyelim ki dört kişilik bir ailenin aylık zaruri et ihtiyacı 5 kilodur. Ailenin geliri arttıkça beş kiloya kadar bu ihtiyaç giderilir.

SOSYAL DEVLET - MİLLİ DEVLET  /
Prof. Dr. Haydar Baş'ın kaleminden



SOSYAL DEVLET - MİLLİ DEVLET İÇİN NE DEDİLER:


Prof.Dr. Algis Dobravolskas / Romeris Üniversitesi, Litvanya
Sorunlarımızı MEM'le çözeceğiz
Küreselleşmenin bir fırsat olmadığını gördük. Kapitalizmde güç çalışıyor, model çalışmıyor. Ulusal hükümet, ulusal kuruluşlar AB'ye üye olmamızla birlikte AB'ye geçti.
AB'nin etkisi altında kaldı. Bu da ülkemizde ciddi sıkıntılara yol açtı. Dolayısıyla AB bütün kurumlarımıza karışır oldu. Endüstrileşmiş ülkeler bizden daha rekabetçi, bizi bastırıyorlar. Biz zarar ediyoruz. Karşılıklı etkileşimden biz kaybediyoruz.
AB'den yardım istedik, bize sıcak paralarını gönderdiler. Litvanya olarak serbest pazar ekonomisini 18 yıl önce uygulamaya başladık. Ürünlerimizden ziyade beyinlerimizin ihraç edilmeye başladığını gördük. Eğitimli insanları dışarıya gönderiyoruz. İşçi göçü bizi bitiriyor. Beyin göçümüzü de ancak bu modelle önleriz. Bu yüzden Milli Ekonomi Modeli'ni çok önemsiyorum. AB'nin çomaklarını bu modelle etkisizleştireceğiz. Uluslararası Milli Ekonomi Modeli Kongresi'nin düzenlenmesine vesile olan modelin sahibi Prof. Dr. Haydar Baş bey başta olmak üzere, Kongre'ye dünyanın dört bir yanından teşrif eden tüm iştirakçi bilim adamı, akademisyen, ekonomist, uzman ve araştırmacılara insanlık ailesi adına teşekkürü bir borç biliyorum.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100