23 Mayıs 2002 Perşembe 00:00
194 Okunma
İpek üretimi dibe vurdu
Tarih boyunca önemli ipek üretim merkezlerinden biri olan Türkiye, son yıllarda bu özelliğini kaybetti. Çin`in ham ipek fiyatlarında damping uygulaması, zirai mücadele ilaçlarının aşırı ve bilinçsiz şekilde kullanımının ipekböceklerini etkilemesi gibi nedenlerle, Türkiye`de 1500 yıldır yapılan ipek üretimi adeta dibe vurdu. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı`na bağlı İpekböcekçiliği Araştırma Enstitüsü Müdür Yardımcısı Erdem Durgut`un verdiği bilgiye göre, Türk ipeğini bitme noktasına getiren en önemli unsur, Çin`in ham ipek fiyatlarına damping uygulaması oldu.

Çin fiyat kırdı

Çin`in, 1983 yılında 245 bin ton olan yaş ipekböceği kozası üretimini 1994 yılında 840 bin tona çıkarmasının ardından, dünya pazarlarındaki talebin aynı oranda artmaması üzerine, kilosu 55?60 dolar olan ham ipek fiyatını 20?25 dolara kadar çekmesi, Türk ipekçiliğini zor duruma soktu.

Körfez Savaşı`ndan sonra Arap ülkelerinden gelen turist sayısının azalmasına paralel olarak ipek halı satışlarının önemli ölçüde düşme~|~si, Sovyetler Birliği`nin dağılmasının ardından bağımsızlığını kazanan ve ekonomik kriz içinde bulunan Türk cumhuriyetlerinin ucuz ipek kumaş satışı yapmasının yanı sıra zirai ilaçların aşırı ve bilinçsiz kullanımının ipekböceklerini etkilemesi gibi nedenler de, Türkiye`nin ham ipek üretiminin gerilemesine yol açtı. Tüm bu olumsuzlukların etkisiyle, Türkiye`nin 1984 yılında 330 tonolan ham ipek üretimi, geçen yıl 7 tona kadar geriledi. 1983 yılında 2bin ton olan yaş koza üretimi, 2001 yılında 46 tona inerken, ipekböceği yetiştiriciliği yapılan kent sayısı, 1985?2001 yılları arasında 41`den 13`e, köy sayısı da 2 binden 213`e düştü.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100