İstanbul turizmde alarm veriyor
Mart ayına ilişkin düşük seviyedeki doluluk rakamları Türkiye genelinde konaklama sektöründe yaşanan büyük sıkıntıyı teyid ediyor. TÜROB, Türkiye'nin Mart 2016 otel doluluklarının 2015'in aynı dönemine oranla yüzde 16.5 düşüş ile yüzde 52.5 olarak kaydedildiğini açıkladı. İstanbul'daki düşüş yüzde 20'yi aştı
22.04.2016 00:00:00
YENİ MESAJ / SAFA TERZİ
Türkiye'nin Mart ayı konaklama sektörü dolulukları belli oldu. Dünyanın önde gelen veri ve analiz şirketlerinden STR Global'in, Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) için hazırladığı 'Mart 2016 Ülke Performans Raporu' açıklandı. TÜROB tarafından derlenen rapor, Türkiye genelinde ve turizm başkentlerinde konaklama sektöründeki sıkıntıyı ortaya koyarken, söz konusu sıkıntının şehir otellerinde kıyı bölgelerinden çok yüksek bir seviyeye ulaştığı gözlendi. Özellikle de son yıllarda dünyada en trend şehirlerden biri haline gelen İstanbul'un, düşük talep ve dolayısıyla gerileyen doluluklarla birlikte fiyat avantajını kaybetmeye başladığı ortaya çıktı. 1.5 yıl öncesine kadar ortalama konaklama fiyatı 140 Euro'yu bulan İstanbul'da fiyatlar mart ayında ortalama 91.9 Euro'ya, ilk üç aylık dönemde ise 92.2 Euro'ya geriledi. Avrupa destinasyonları genelinde, 2016 yılının ilk üç aylık ortalama oda bedeli 108.1 Euro olarak ölçülürken, İstanbul 92.2 Euro ortalama günlük satılan oda bedeli ile ortalamanın altında kalan destinasyonlar arasında yer aldı. Raporu değerlendiren TÜROB Başkanı Timur Bayındır, açıklanan turizme destek paketlerinin genel olarak kıyı bölgelerini kapsadığına dikkat çekerek, şehir otellerinin de destekler kapsamına alınmasını talep etti
Doluluk ortalaması yüzde 16.5 düştü
Türkiye'nin Mart 2016 otel dolulukları, 2015 yılının aynı dönemine oranla yüzde 16.5 düşüş ile yüzde 52.5 olarak kaydedildi. Mart 2015'te bu oran yüzde 62.8 olmuştu. Türkiye aynı zamanda, Avrupa ülkeleri arasında, Mart ayı içerisinde bir önceki ay olduğu gibi en yüksek düşüş oranını yaşayan ülke oldu. İlk üç aylık dönemi baz aldığımızda da Türkiye, doluluk oranlarındaki yüzde 12.5 düşüş ile tüm Avrupa'da en büyük düşüş oranı gösteren ülke oldu. İlk çeyrekte ise Türkiye genelinde doluluk oranı yüzde 49.9 olarak ölçüldü.
En sert düşüş İstanbul'da
İstanbul'da Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 23.3 düşerek, yüzde 51.9 oldu. Mart 2015'te bu oran yüzde 67.7 olmuştu. İstanbul, tüm Avrupa destinasyonlarında, bir önceki yılın aynı dönemine göre en büyük düşüşü yaşayan destinasyon oldu. ADR (Average Daily Rate) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli 91.9 Euro olarak gerçekleşti ve 2015'e göre yüzde 20.8 düşüş gösterdi. Mart 2015'te bu rakam 116 Euro'ydu. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise (RevPAR) geçen yıla oranla yüzde 39.2'lik bir düşüş yaşandı ve 47.7 Euro olarak ölçüldü. Mart 2015'te bu rakam 78.5 Euro olmuştu. Ocak-Mart 2016 dönemini kapsayan ilk üç aylık dönemde ise doluluk oranı yüzde 49.6 oldu. 2015'in ilk üç aylık döneminde bu oran yüzde 60.9 olmuştu. ADR (ortalama günlük satılan oda bedeli), geçen yılki 106.7 Euro'dan 92.2 Euro'ya geriledi. Avrupa destinasyonları genelinde, 2016 yılının ilk üç aylık ortalama oda bedeli 108.1 Euro olarak ölçülürken, İstanbul 92.2 Euro ADR ile ortalamanın altında kalan destinasyonlar arasında yer aldı. RevPAR ise (oda başı elde edilen gelir) 65.0 Euro'dan 45.7 Euro'ya düştü. Ankara'da ise Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 17.2 düşerek, yüzde 58.3 oldu.
Antalya'da açık olan otel az
Antalya Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 6.5 düşerek yüzde 47.7 olarak gerçekleşti. Mart 2015'te bu oran yüzde 51.1 olmuştu. Ortalama günlük satılan oda bedeli 60.3 Euro olarak, 2015'e göre yüzde 1.5 bir düşüş gösterdi. Geçen yıl mart ayında bu rakam 61.3 Euro olmuştu. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise geçen yıla oranla yüzde 7.9'luk bir düşüş yaşandı ve 28.8 Euro olarak ölçüldü. Antalya'da birkaç oteli bulunan gruplar, müşterileri tek bir otelinde konaklamaya yönlendirirken, diğer otellerinin faaliyetlerine ara verilmesi yönündeki uygulamalar devam etti. Bu da doluluklardaki düşüşün suni olarak daha az görünmesine neden oldu.
Avrupa'da en kötü Türkiye
ÜLKE
DOLULUK ORANI (MART 2016)
İrlanda
% 74.5
İngiltere
% 73.0
İspanya
% 71.4
Hollanda
% 69.0
Avusturya
% 68.6
Almanya
% 66.9
Polonya
% 65.0
Çek Cumhuriyeti
% 64.5
Macaristan
% 63.7
Fransa
% 62.6
Türkiye
% 52.5
Türkiye'nin Mart ayı konaklama sektörü dolulukları belli oldu. Dünyanın önde gelen veri ve analiz şirketlerinden STR Global'in, Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) için hazırladığı 'Mart 2016 Ülke Performans Raporu' açıklandı. TÜROB tarafından derlenen rapor, Türkiye genelinde ve turizm başkentlerinde konaklama sektöründeki sıkıntıyı ortaya koyarken, söz konusu sıkıntının şehir otellerinde kıyı bölgelerinden çok yüksek bir seviyeye ulaştığı gözlendi. Özellikle de son yıllarda dünyada en trend şehirlerden biri haline gelen İstanbul'un, düşük talep ve dolayısıyla gerileyen doluluklarla birlikte fiyat avantajını kaybetmeye başladığı ortaya çıktı. 1.5 yıl öncesine kadar ortalama konaklama fiyatı 140 Euro'yu bulan İstanbul'da fiyatlar mart ayında ortalama 91.9 Euro'ya, ilk üç aylık dönemde ise 92.2 Euro'ya geriledi. Avrupa destinasyonları genelinde, 2016 yılının ilk üç aylık ortalama oda bedeli 108.1 Euro olarak ölçülürken, İstanbul 92.2 Euro ortalama günlük satılan oda bedeli ile ortalamanın altında kalan destinasyonlar arasında yer aldı. Raporu değerlendiren TÜROB Başkanı Timur Bayındır, açıklanan turizme destek paketlerinin genel olarak kıyı bölgelerini kapsadığına dikkat çekerek, şehir otellerinin de destekler kapsamına alınmasını talep etti
Doluluk ortalaması yüzde 16.5 düştü
Türkiye'nin Mart 2016 otel dolulukları, 2015 yılının aynı dönemine oranla yüzde 16.5 düşüş ile yüzde 52.5 olarak kaydedildi. Mart 2015'te bu oran yüzde 62.8 olmuştu. Türkiye aynı zamanda, Avrupa ülkeleri arasında, Mart ayı içerisinde bir önceki ay olduğu gibi en yüksek düşüş oranını yaşayan ülke oldu. İlk üç aylık dönemi baz aldığımızda da Türkiye, doluluk oranlarındaki yüzde 12.5 düşüş ile tüm Avrupa'da en büyük düşüş oranı gösteren ülke oldu. İlk çeyrekte ise Türkiye genelinde doluluk oranı yüzde 49.9 olarak ölçüldü.
En sert düşüş İstanbul'da
İstanbul'da Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 23.3 düşerek, yüzde 51.9 oldu. Mart 2015'te bu oran yüzde 67.7 olmuştu. İstanbul, tüm Avrupa destinasyonlarında, bir önceki yılın aynı dönemine göre en büyük düşüşü yaşayan destinasyon oldu. ADR (Average Daily Rate) olarak adlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli 91.9 Euro olarak gerçekleşti ve 2015'e göre yüzde 20.8 düşüş gösterdi. Mart 2015'te bu rakam 116 Euro'ydu. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise (RevPAR) geçen yıla oranla yüzde 39.2'lik bir düşüş yaşandı ve 47.7 Euro olarak ölçüldü. Mart 2015'te bu rakam 78.5 Euro olmuştu. Ocak-Mart 2016 dönemini kapsayan ilk üç aylık dönemde ise doluluk oranı yüzde 49.6 oldu. 2015'in ilk üç aylık döneminde bu oran yüzde 60.9 olmuştu. ADR (ortalama günlük satılan oda bedeli), geçen yılki 106.7 Euro'dan 92.2 Euro'ya geriledi. Avrupa destinasyonları genelinde, 2016 yılının ilk üç aylık ortalama oda bedeli 108.1 Euro olarak ölçülürken, İstanbul 92.2 Euro ADR ile ortalamanın altında kalan destinasyonlar arasında yer aldı. RevPAR ise (oda başı elde edilen gelir) 65.0 Euro'dan 45.7 Euro'ya düştü. Ankara'da ise Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 17.2 düşerek, yüzde 58.3 oldu.
Antalya'da açık olan otel az
Antalya Mart 2016 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 6.5 düşerek yüzde 47.7 olarak gerçekleşti. Mart 2015'te bu oran yüzde 51.1 olmuştu. Ortalama günlük satılan oda bedeli 60.3 Euro olarak, 2015'e göre yüzde 1.5 bir düşüş gösterdi. Geçen yıl mart ayında bu rakam 61.3 Euro olmuştu. Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde ise geçen yıla oranla yüzde 7.9'luk bir düşüş yaşandı ve 28.8 Euro olarak ölçüldü. Antalya'da birkaç oteli bulunan gruplar, müşterileri tek bir otelinde konaklamaya yönlendirirken, diğer otellerinin faaliyetlerine ara verilmesi yönündeki uygulamalar devam etti. Bu da doluluklardaki düşüşün suni olarak daha az görünmesine neden oldu.
Avrupa'da en kötü Türkiye
ÜLKE
DOLULUK ORANI (MART 2016)
İrlanda
% 74.5
İngiltere
% 73.0
İspanya
% 71.4
Hollanda
% 69.0
Avusturya
% 68.6
Almanya
% 66.9
Polonya
% 65.0
Çek Cumhuriyeti
% 64.5
Macaristan
% 63.7
Fransa
% 62.6
Türkiye
% 52.5