RECEP BAHAR - İSTANBUL
İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş'nin (İDO) yüzde 100 oranındaki hissesinin özelleştirilmesi ihalesi sonuçlandı. Haliç Kongre Merkezi'nde gerçekleştirilen ihaleye, teklif veren Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu, Global Liman İşletmeleri A.Ş, Yıldırım Holding A.Ş, Deniz Turizm Yatırımları A.Ş-Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim Grubu ile Torunlar Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş'nin yetkilileri katıldı. İlk olarak elemesiz turda, teklif zarfları açıldı. Elemesiz turda en yüksek teklifin 502 milyon dolar olduğu açıklandı.
Nefes kesen ihale Ardından elemeli tura geçildi. Bu turda Yıldırım Holding elendi. Açık artırmaya başlandı. Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu 760 milyon dolar teklif etti. Global Liman İşletmeleri A.Ş'nin mola talebi üzerine ihaleye ara verildi. Global Liman İşletmeleri 765 milyon dolarlık teklifinin ardından Deniz Turizm Yatırımları A.Ş-Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim Grubu ihaleden çekildi. Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu teklifi 785 milyon dolara taşıdı, ardından Torunlar Gıda 800 milyon dolar teklif verdi. Bu teklifin ardından Global Liman İşletmeleri ihaleden çekilen 3. katılımcı oldu. Aradan sonra yarış, Torunlar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim grubu arasında yarış sürdü. İhalede açık artırma bölümünde sona kalan iki katılımcıdan Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubunun 860 milyon dolar teklif vermesi üzerine, Torunlar Gıda ihaleden çekildiğini açıkladı. İhale Komisyonu Başkanı Adem Baştürk'ün, Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubundan teklifini artırması ısrarı sonrasında, grup son olarak 1 milyon dolar daha artırım yaparak 861 milyon dolar teklif verip, ihaleyi kazandı. İhale bedelinin beklentilerin altında kaldığı kulislerde yoğun olarak konuşuldu.
Finansmanda sıkıntı yok Akfen Holding Murahhas Azası İrfan Erciyas, ihalenin ardından yaptığı değerlendirmede, düşündükleri rakamdan ihaleyi kazandıklarını ifade etti. İhale işleminin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir soru üzerine Erciyas, Rekabet Kurulunun izni bulunduğunu hatırlatarak, "Tahminim 3-4 ay içerisinde sonuçlanır" dedi.
İştirakler tek tek satılacakVerilen bilgiye göre, 30 Eylül 2010 itibariyle İDO ikiye ayrılarak gemi, iskele ve personeli ile birlikte İstanbul Büyükşehir iştiraki olan İstanbul Şehir Hatları Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş'ye devredilmişti. Mevcut faaliyetleri hızlı feribot, deniz otobüsü ve arabalı vapur operasyonlarından oluşan İDO, 2010 yılında yaklaşık 50 milyon yolcu ve 7 milyon araç taşıdı. Filosunda 10 hızlı feribot, 25 deniz otobüsü ve 17 arabalı vapuru olan İDO'nun 21 tanesi İstanbul şehir içinde, 14 tanesi de İstanbul dışında olmak üzere toplam 35 iskelesi bulunuyor. İDO, 5 tanesi İstanbul şehir içi, 9 tanesi İstanbul dışı olmak üzere toplam 14 ana hatta faaliyet gösteriyor. Geçen yıl 370 milyon TL ciro elde eden İDO, bu yıl 380 milyon ciro hedefliyor. Şirketin vergi, faiz ve amortisman öncesi (FAVÖK) karı ise 120 milyon TL. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İDO'nun ardından İGDAŞ ve İSPARK'ı da satışa çıkaracak.