Bu haber kez okundu.

İthalat dokuz ayda patladı
Türkiye'nin yılın ilk dokuz ayındaki hammadde ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22.1 artarak 89.1 milyar dolara ulaştı. Dokuz ayda 76.2 milyar dolar olan toplam... ~|~









Türkiye'nin yılın ilk dokuz ayındaki hammadde ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22.1 artarak 89.1 milyar dolara ulaştı. Dokuz ayda 76.2 milyar dolar olan toplam ihracat, sadece hammadde ithalatını bile karşılamadı.

Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) verilerinden yapılan belirlemeye göre, aynı dönemde yatırım malları ithalatı yüzde 9.5 artarak 18.5 milyar, tüketim malı ithalatı da yüzde 6.4 artışla 12.9 milyar dolar oldu ve toplam ithalat 121.5 milyar dolara ulaştı.

Dokuz ayda hammadde kapsamında; sanayi için işlem görmemiş ürün ithalatı yüzde 41.4 artışla 7.6 milyar dolara, ihracatı ise yüzde 25.9 artarak 1.9 milyar dolara yükseldi. Anılan dönemde sanayi için işlem görmüş ürün ithalatı yüzde 27.5 artarak 43.5 milyar dolara ve ithalatı yüzde 27.3 artarak 23.7 milyar dolara ulaştı.
İşlem görmemiş yakıt ve yağ ithalatı yüzde 9.3 artarak 15.7 milyar dolara, ihracatı yüzde 88 artışla 3 milyon dolara çıktı. Yatırım malları aksam ve parçalarının ithalatı yüzde 17.2 artarak 6.5 milyar dolara, ihracatı ise yüzde 44.2 yükselişle 2.3 milyar dolara ulaştı.

İşlenmemiş yiyecek ve içecek ithalatı anılan dönemde yüzde 122.6 artışla 1.1 milyar dolara çıkanken, ihracatı ise yüzde 36.4 azalarak 137.8 milyon dolara düştü. İşlenmiş yiyecek ve içecek ithalatı ise yüzde 23.7 azalarak 582.6 milyon dolara düşerken, ihracatı yüzde 20.4 artarak 597.7 milyon dolara çıktı. İşlem görmüş diğer yakıt ve yağ ithalatı yüzde 13.3 yükselerek 6.6 milyar dolara ve ihracatı yüzde 45.4 artarak 2.2 milyar dolara ulaştı.

Tüketim malları ithalatında yüzde 6.4'lük artış
Türkiye'nin tüketim malı ithalatı bu yılın ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6.4 artarak 12.9 milyar dolara, ihracatı da yüzde 13.9 yükselerek 30.8 milyon dolara çıktı.
Bu dönemde binek otomobilleri ithalatı yüzde 11 azalarak 2.8 milyar dolara düşerken, ihracatı yüzde 19.9 artarak 4.8 milyar dolara yükseldi. Televizyon, buzdolabı, çamaşır makinesi gibi dayanıklı tüketim malı ithalatının yüzde 24.5 artarak 2.1 milyar dolar olduğu söz konusu dönemde ihracatı ise yüzde 11.9 artışla 5.8 milyar dolara ulaştı.
Giysi, mutfak eşyası ve ayakkabı gibi yarı dayanıklı tüketim malları ithalatının yüzde 19.1 artarak 2.9 milyar dolar olduğu bu dönemde ihracatı yüzde 18.9 yükselerek 9.1 milyar dolar oldu.

İlaç kozmetik gibi dayanıksız tüketim malı ithalatı yüzde 12.8 yükselerek 3.1 milyar dolar, ihracatı yüzde 10.4 artışla 5 milyar dolara çıktı.İşlenmemiş yiyecek ve içecek ithalatı anılan dönemde yüzde 18.9 artarak 274.3 milyon dolara çıkarken, ihracatı ise yüzde 9.7 artışla 2.4 milyar dolara yükseldi. Bu kalemdeki işlenmiş ürün ithalatı yüzde 23.5 artarak 679.5 milyon dolara, ihracatı yüzde 11.6 yükselerek 2.3 milyar dolar oldu.
Anılan dönemde motor benzini ithalatı yüzde 1.1'lik düşüşle 845.9 milyon dolara, ihracatı yüzde 3.9'luk azalmayla 990.7 milyon dolara geriledi. Sanayi ile ilgili olmayan taşıma araç ve gereçlerinin ithalatı yüzde 76 azalarak 88.6 milyon dolar, ihracatı yüzde 4.6 gerileyerek 141.2 milyon dolara düştü.

Mineral yakıt ve yağ ithalatı 23.2 milyar dolar

Anılan dönemde Türkiye'nin ithalat sıralamasında birinci sırayı yüzde 23.2 milyar dolarlık ithalat ve geçen yıla göre 10.1'lik artışla, büyük bölümünü ham petrolün oluşturduğu "mineral yakıtlar ve yağlar" aldı. Listede ikinci sırayı 15.9 milyar dolarlık ithalat ve yüzde 15.6'lık yükselişle kazanlar, makineler, mekanik cihazlar alırken, bunu 11.8 milyar dolarla demir?çelik, 9.3 milyar dolarla elektrikli makine ve cihazlar, 8.1 milyar dolarla kara taşıtları, 6.4 milyar dolarla plastikler ve mamulleri izledi.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100