Otomotivde yeni trend spot piyasa
Bugüne kadar farklı sektörde karşımıza çıkan spotçular otomotiv sektörüne de el attı.
Yetkili satıcı veya distribütörlerden toplu araç satın alarak, düşük fiyata piyasaya sunan spotçular sıfır ve ikinci el otomobil satışlarının beklenenin üzerinde artmasına yol açıyor
Yetkili satıcı veya distribütörlerden toplu araç satın alarak, düşük fiyata piyasaya sunan spotçular sıfır ve ikinci el otomobil satışlarının beklenenin üzerinde artmasına yol açıyor
09.07.2016 00:00:00
AHMET SAFA TERZİ / İSTANBUL
Bu zamana kadar başta elektronik olmak birçok farklı sektörde rastladığımız spotçular, otomotiv sektöründe de kendini göstermeye başladı. Yetkili satıcı veya distribütörlerden toplu araç satın alarak, daha düşük fiyata piyasaya sunan spotçular hem sıfır hem de ikinci el otomobil satışlarının beklenilenden fazla artmasını sağlıyor. Spot piyasanın etkisiyle geçen yıl sıfır araç satışlarının bir önceki yıla göre yüzde 10 artışla 1 milyon, ikinci elde ise yüzde 14'lük bir büyüme ile 6.3 milyon adetlik satış rakamına ulaşıldığını belirten Borusan Manheim Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, "Şu anda piyasada fiyat artışları durdu ve stabil gidiyor. Buna karşılık spot piyasada ise hareketlilik sürüyor" dedi.
Euro kritik bir öneme sahip
Otomobil piyasasına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Zafer Terzioğlu, geçen yıl Ocak-Nisan döneminde 1.8 milyon adet olan ikinci el otomobil satışlarının, bu yıl aynı dönemde yüzde 5'lik bir artış ile 1.9 milyon adede yükseldiğini ifade etti. Sıfır araçlarda ise büyümenin yok denecek kadar az olduğuna dikkat çeken Zafer Terzioğlu, bunun nedenini gerçek perakende satışlarının çok hareketli olmamasına bağladı. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) bu yıla ilişkin beklentisinin sıfır araçlarda 950 bin adetlik bir rakama ulaşmak olduğunu söyleyen Zafer Terzioğlu, "Bu rakam geçen yıla göre sıfır araç satışlarında yüzde 5'lik bir azalmaya işaret ediyor" dedi. İkinci el satışlarında ise geçen yıla göre yüzde 5'lik bir artış beklediklerini kaydeden Terzioğlu, "Türkiye'de satılan araçların yüzde 80'den fazlası ithal. Euro'daki artış otomatikman fiyatlara da yansıyor. Eğer Euro ciddi anlamda artarsa, ki böyle bir beklenti yok, bu durumda ikinci el pazarı yüzde 10 büyürken, sıfır araç pazarı daha fazla daralabilir" dedi.
70 bin araç ihale usulüyle satılıyor
6.3 milyonluk ikinci el pazarında ihale usulü ile satılan toplam araç sayısının 70 bin adet olduğunu belirten Zafer Terzioğlu, "Gelişmiş ülkelerde bu rakam toplam satışların yüzde 50'sini oluşturuyor. Türkiye'de ihale usulü araç satışı ile ilgili hala önümüzde büyüyecek geniş bir alan var" dedi.
Bu zamana kadar başta elektronik olmak birçok farklı sektörde rastladığımız spotçular, otomotiv sektöründe de kendini göstermeye başladı. Yetkili satıcı veya distribütörlerden toplu araç satın alarak, daha düşük fiyata piyasaya sunan spotçular hem sıfır hem de ikinci el otomobil satışlarının beklenilenden fazla artmasını sağlıyor. Spot piyasanın etkisiyle geçen yıl sıfır araç satışlarının bir önceki yıla göre yüzde 10 artışla 1 milyon, ikinci elde ise yüzde 14'lük bir büyüme ile 6.3 milyon adetlik satış rakamına ulaşıldığını belirten Borusan Manheim Genel Müdürü H. Zafer Terzioğlu, "Şu anda piyasada fiyat artışları durdu ve stabil gidiyor. Buna karşılık spot piyasada ise hareketlilik sürüyor" dedi.
Euro kritik bir öneme sahip
Otomobil piyasasına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Zafer Terzioğlu, geçen yıl Ocak-Nisan döneminde 1.8 milyon adet olan ikinci el otomobil satışlarının, bu yıl aynı dönemde yüzde 5'lik bir artış ile 1.9 milyon adede yükseldiğini ifade etti. Sıfır araçlarda ise büyümenin yok denecek kadar az olduğuna dikkat çeken Zafer Terzioğlu, bunun nedenini gerçek perakende satışlarının çok hareketli olmamasına bağladı. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) bu yıla ilişkin beklentisinin sıfır araçlarda 950 bin adetlik bir rakama ulaşmak olduğunu söyleyen Zafer Terzioğlu, "Bu rakam geçen yıla göre sıfır araç satışlarında yüzde 5'lik bir azalmaya işaret ediyor" dedi. İkinci el satışlarında ise geçen yıla göre yüzde 5'lik bir artış beklediklerini kaydeden Terzioğlu, "Türkiye'de satılan araçların yüzde 80'den fazlası ithal. Euro'daki artış otomatikman fiyatlara da yansıyor. Eğer Euro ciddi anlamda artarsa, ki böyle bir beklenti yok, bu durumda ikinci el pazarı yüzde 10 büyürken, sıfır araç pazarı daha fazla daralabilir" dedi.
70 bin araç ihale usulüyle satılıyor
6.3 milyonluk ikinci el pazarında ihale usulü ile satılan toplam araç sayısının 70 bin adet olduğunu belirten Zafer Terzioğlu, "Gelişmiş ülkelerde bu rakam toplam satışların yüzde 50'sini oluşturuyor. Türkiye'de ihale usulü araç satışı ile ilgili hala önümüzde büyüyecek geniş bir alan var" dedi.