Bu haber kez okundu.

Perakendeci de dövizden dertli
Modern ve geleneksel perakendenin bir yılda 4.4 milyar dolar kira ödediğini söyleyen BMD Başkanı Yılmaz Yılmaz, "Sepet kur Kasım 2010'da 1.7 iken bu rakam yaklaşık 7.6 milyar TL'ye denk geliyordu. Sepet kurun Temmuz 2011'de 2.1'e yükselmesiyle modern ve geleneksel perakendenin yıllık harcadığı kira bedeli yaklaşık 9.3 milyar TL'ye yükseldi" dedi ~|~

YENİ MESAJ - İSTANBUL

Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı (BMD) Yılmaz Yılmaz, Euro ve ABD Doları kurundaki artışın dövizle kiralama yapan perakende sektörüne 1.7 milyar TL'lik ek maliyet yarattığını vurgulayarak, "Ülkemiz ekonomik olgunluk döneminin gereği olarak sağlam Türk Lirası'na güvenmelidir. Ticaret ve kiralar TL olmalıdır. Milli paramıza sahip çıkmalıyız" dedi. Yılmaz, yükselen döviz kurları nedeniyle artan kira maliyetlerine ve dövize endeksli ticaretin ekonomideki olumsuz etkilerine dikkat çekti. ABD'nin temerrütte düşüp düşmeyeceği konusunun bu hafta dünyada heyecanla izlenen gelişmelerden biri olduğunu ve doların değerinin büyük belirsizlik taşıdığını anlatan Yılmaz, aynı şekilde bir çok Akdeniz ülkesinin temerrüde düşmesinin engellenmeye çalışıldığını ifade etti.
Yılmaz Yılmaz, buralarda harcanacak kaynakların Euro'nun değerini hatta varlığını tehlikeli hale getirdiğini belirttiği konuşmasında dövizde meydana gelen değişimlerin perakende sektörüne şimdiden yıllık 1.7 milyar TL ek maliyet yüklediğini söyledi. 

Kiraya ödenen para
Kurun yükselmesine değil, temelde dövizle ticarete karşı olduklarını ifade eden Yılmaz Yılmaz sözlerini şöyle sürdürdü: "Modern perakendede kiralanabilir yaklaşık 2.5 milyon metrekare cadde mağazası bulunuyor. Cadde mağazalarında metrekare başına kira bedeli yaklaşık 30 dolar. Yıllık toplam kira gideri yaklaşık 900 milyon dolar yapıyor. Yine modern perakende kapsamında dövizle kiralanabilir yaklaşık 5.5 milyon metrekare AVM mağazası bulunmaktadır. Avm mağazalarında da metrekare başına kira bedeli yaklaşık 30 dolar, metrekare başına genel  gider ise 8 dolardır. Yani avm mağazalarında yıllık kira gideri yaklaşık 2.5 milyar dolar oluyor. Geleneksel perakendede ise yaklaşık 3 milyon metrekare kiralanabilir alan bulunmaktadır ve yıllık toplam kira gideri ortalama 1 milyar dolara ulaşmaktadır. Modern ve geleneksel perakendenin bir yılda harcadığı kira bedeli yaklaşık 4.4 milyar dolar olarak aldığımızda sepet kur Kasım 2010'da 1.7 iken bu rakam yaklaşık 7.6 milyar TL'ye  tekabül etmektedir. Sepet kurun Temmuz 2011'de 2.1'e yükselmesiyle modern ve geleneksel perakendenin yıllık harcadığı kira bedeli yaklaşık 9.3 milyar TL'ye yükselmiştir. Yani yaklaşık 1.7 milyar TL artmıştır. Öte yandan modern perakendede  kira/ ciro oranı ortalama yüzde 12.5-16.0 arasında değişiyor.  Kira maliyetlerindeki yüzde 30'luk artış bu dengeyi bozarak kira / ciro oranını neredeyse yüzde 20'ye çıkarmıştır."
Dövize dayalı ticaret ve kira sisteminde kazananın bulunmadığını vurgulayan Yılmaz, Sadece sırasıyla bundan planlanmamış kazanç veya kayıp elde eden taraflar olmaktadır. 2008 eylül ayında 1.170 TL olan dolar, 6 ay sonra 1.670'ye yükselmiş sonra Kasım 2010'da 1.450'ye kadar düşmüştür. Döviz ile kiralama göz önüne alındığında bazen kiraya verenler bazen kiracılar zarar görmüştür. En önemli sorun da döviz yükümlülüklerini bütçelemeye çalışan herkesin yanılmasıdır. Bir nevi kiracı ve kiralayanı ile hepimiz kumar oynamaya mecbur olduk" dedi. 
Yılmaz Yılmaz, hazır giyimin ana ham maddesi olan kumaşın piyasada döviz ile fiyatlandığını bir çok sektörün girdi maliyetlerinde benzer bir durum olduğunu belirtti.

BMD'nin önerileri

· Kiraları TL'ye dönüştürecek hukuki düzenleme yapılmalıdır.
· Bankacılık sektöründe gerekli mevzuat düzenlemeleri yapılarak AVM yatırımcısı TL ile fonlanma olanağına kavuşmalı ve dövize bağımlı olmaktan çıkarılmaktadır.
· Türkiye mümkün olan her noktada tl kullanmak için sefer olmalı ve seferber edilmelidir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100