İstanbul\'da iki gün boyunca perakende
konuşuldu. 12. Perakende Günleri\'nde sahne alan konuşmacılar gerçi parlak,
bilinmeyen, çok da yenilikçilik kokan konuşmalar yapmadı. Ancak Türkiye\'nin
önde gelen perakende aktörleri etkinlikte yer almaya özen gösterdi. Çok sayıda şirketin
yönetim kurulu başkanı, genel müdürü ya da üst düzey yöneticisi 12. Perakende
Günleri\'ne katıldı. Bir taraftan yeni bir şeyler öğrenmese de tanınan
konuşmacıları dinledi, öte taraftan kendi sektöründeki veya paralel
sektörlerdeki iş insanlarıyla sosyalleşti.
Türkiye\'de perakende sektörünün 2012
yılında iyi geçmediği belirtiliyor. Özellikle AVM\'lerde işlerin arzu edilen ya
da beklenilen düzeyde olmadığı dile getiriliyor. Perakendeciler, bunda
hükümetin kemer sıkma politikalarının etkili olduğunu ifade ediyor. Gerçi
ülkemizde kredi kartı sayısı ve kullanım oranında azalma olmadı. Kredi kartı
ile yapılan harcamalar da 2011\'e göre azalmadı ancak vatandaşların harcama
kalemleri değişiklik gösteriyor. Öncelik artık gıdaya veriliyor. Bir gömleği
olan ihtiyaç duymadıkça yenisini almıyor. Vatandaş sezon fiyatları ile ürün
almaya yanaşmıyor. Kasımda ihtiyaç duyduğu bir kıyafeti Şubatta indirimli
almayı tercih ediyor. Bu da satışlarda düzensizliğe yol açıyor ve neticede
cirolar aydan aya farklılık gösteriyor.
12inci Perakende Günlerindeki
perakendecilerin yüzde 21i 2013 yılı, 2012den çok daha iyi geçecek derken,
Daha iyi geçecek diyenlerin oranı yüzde 44. Toplamda yüzde 65 daha iyi bir
yıl beklerken yüzde 20nin beklentisi aynı geçeceği yönünde. Daha kötü geçecek
diyenlerin oranı ise sadece yüzde 15. Umut yiğidin ekmeği
Dış
politika etkileyecek
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı
ve Kotonun sahibi Yılmaz Yılmaz, 2012de bölgede savaş riskleri dahil pek çok
sıkıntı olduğunu belirterek, Ekonomide de bu yıl soğutma önlemleri etkili
oldu. 2013 yılı daha kötü olamaz. Bölgede bir savaş çıkmaz, ekonomi de ani bir
çalkantı olmazsa daha yumuşak bir yıl geçireceğiz. Kredi notunun artırılması da
çok olumlu katkı sağlayacak dedi. Roman Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Toplusoy
ise 2013 iyimserliğini şöyle değerlendirdi: 2012de tüketici taleplerini
erteledi. Dünyada olup bitenlere bakıp Nereye gidiyoruz dedi. Şimdi daha emin
ve güvenli hissediyor. 2013 yılında tüketici talebi, yere çarpıp yükselen bir
top gibi sıçrama yapacak. EKONOMİ SERVİSİ