Bu haber kez okundu.

Ramazandan Ramazana fiyatlar roketledi
YALÇIN ERKOL/ANKARA
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazan ayına sayılı günler kala market fiyatlarına bakıldığında geçen ay sonuna göre 5 üründe fiyat değişimi görülmezken, 15 üründe ise fiyat artışı olduğunu söyledi. Dün Ankara’da basın toplantısı düzenleyen Bayraktar, şu bilgileri verdi: “Yeşil mercimek, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir, zeytinyağı fiyatında değişim görülmedi. Markette fiyat düşüşü yüzde 40.82 oran ile en fazla karpuzda meydana geldi. Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 34.31 ile kabakta görüldü. Kabaktaki fiyat artışını yüzde 23.72 ile elma, yüzde 23.71 ile limon takip etti.” Limon, havuç ve kuru üzümde de fiyatlar arttı. 

Yumurta indi, çıktı
Yumurtada Mayıs ayının son iki haftasında bazı çiftliklerde görülen kuş gribi vakalarına bağlı olarak ihracatın durması, iç talepteki daralma ve üretimdeki büyümeye bağlı arz fazlalığı gibi etkilerle yumurta fiyatlarının 15 günde 20.5 kuruştan 17.5 kuruşa kadar gerilediğini kaydeden Bayraktar, şöyle devam etti: “Hastalığın kontrol altına alınması, en önemli ihraç pazarımız olan Irak ile ihracatın yeniden başlatılıyor olması sonucunda fiyatlar yeniden 21 kuruşa çıktı. Öte yandan bilindiği gibi perakende fiyatlar, et ithalatını açtırmak isteyen lobilerin en çok kullandığı argümanlardan birisidir. Üretici maliyetlerini dikkate almayan, tüketici fiyatlarını abartarak yola çıkan bu kesimler, karar vericileri tedirgin ederek ithalatı açtırma, tatlı para kazanma yoluna sürekli başvurmaktadırlar. Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak her zaman ithalat kapılarını açtırmak isteyen lobilerin karşısında durduk, üreticilerimizin hak ve menfaatlerini korumak adına durmaya da devam edeceğiz.” 

Son bir yılda hangi ürünlerin fiyatı arttı
Bayraktar, market ve üretici fiyatlarında bu yıl ve geçen yıl Ramazan ayı öncesi fiyatları ile karşılaştırıldığında market raflarında fiyatı en çok artan ürünün kuru incir olduğuna işaret ederek, “Üreticide ise en fazla fındık fiyatında artış görüldü. Bu dönemde market fiyatlarında 8 üründe azalma (söz konusu bu ürünlerin fiyatları kuraklık nedeniyle geçen yıl, 2013’e göre ciddi artış göstermişti), 28 üründe ise fiyat artışı meydana geldi. Markette en fazla fiyat düşüşü yüzde 27.30 ile sivri biberde görüldü. Buna karşılık fiyatı en fazla artan ürün yüzde 109.15 ile kuru incir oldu. Kuru incirdeki fiyat artışını yüzde 81.67 ile kabak, yüzde 79.42 ile fındık, yüzde 53.52 ile havuç, yüzde 52.85 ile patlıcan, yüzde 40.98 ile karpuz, yüzde 39.44 ile zeytinyağı, yüzde 34.18 ile maydanoz, yüzde 24.64 ile toz şeker, yüzde 20.48 ile dana eti, yüzde 19.51 ile domates, yüzde 18.57 ile yeşil mercimek, yüzde 17.50 ile limon, yüzde 14.66 ile kuru üzüm, yüzde 13.48 ile kuru kayısı, yüzde 12.31 ile yumurta takip etti.” 

Kuru incirde 5 kat fiyat farkı var
Ramazan ayı öncesinde üretici ve market fiyatları arasındaki fark en fazla yüzde 498.18 ile kuru incirde görülmektedir. 
Kuru incirden sonra fiyat farkı sırasıyla maydanozda yüzde 468.3, salatalıkta yüzde 397.71, karpuzda 379.33, kabakta 359.68 olarak gerçekleşti. TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar, konuya ilişkin “Üretici-tüketici fiyatları arasındaki makas bir türlü kapatılamıyor. Pazarlamadaki sorunlar nedeniyle üretici düşük fiyata ürün satarken, tüketiciler de daha pahalıya tüketmek durumunda kalıyor” dedi.

Et fiyatlarında keskin yükseliş
2014 Ramazan öncesi dana eti market fiyatının kilosu 30 lira 77 kuruşken, 2015 yılında yüzde 20.48 artışla 37 lira 7 kuruşa çıktı. Aynı dönemde üretici fiyatları yüzde 22.77 oranında artarak 19 lira 10 kuruştan 23 lira 45 kuruşa yükseldi. Aynı dönemde kuzu eti fiyatlarına bakıldığında; 2014-2015 döneminde market fiyatları yüzde 10.47 oranında artışla 37 lira 51 kuruştan 41 lira 44 kuruşa, üretici fiyatları ise yüzde 8.56 artışla 20 lira 44 kuruştan 22 lira 19 kuruşa çıktı.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100