YENİ MESAJ / İSTANBUL
Otomotiv yan sanayi ihracatının 2012 yılının 11 aylık döneminde 7 milyar 650 milyon dolar olarak gerçekleştiğini hatırlatan Jantsa Genel Müdürü Ercan Çerçioğlu, yan sanayinin toplam ihracat içinde aldığı payın yüzde 47.8 olduğunu açıkladı. Otomotiv yan sanayi ihracatına bakıldığında ürün ve pazar çeşitliliğinin dikkat çekici boyuta geldiğini vurgulayan Çerçioğlu, Türkiyenin ihracat verilerine baktığımızda görüyoruz ki artık eskisi kadar Avrupa Birliği pazarlarına bağımlı üreticiler değiliz. Eskiden ihracatın yüzde 50si Avrupa Birliği ülkelerine gerçekleştirilirken, bu oran yüzde 38- 39 seviyesine geriledi. Ama bir yandan da ihracat miktarımız yükseliyor. Demek ki ihracatımıza yeni pazarlar ilave ettik dedi.
Yeni pazarlar öne çıkıyor
Ercan Çerçioğlu, devamla şunları söyledi: Ülkelere göre dağılımda Rusya, Birleşik Devletler, Cezayir, İran, Irak, Arjantin, Fas, Ukrayna, Azerbaycan - Nahcivan ve Mısır ihracat tutarlarındaki artışları ile dikkat çeken ülkelerdir. Otomotiv sektöründe başta Rusya olmak üzere eski Sovyet cumhuriyetleri inanılmaz bir performans gösteriyorlar. Hemen hemen tüm otomotiv markaları Rusyada ya üretim ya üretime geçmek için yatırım ya da araştırma yapıyor. Rusya doğal kaynaklarının zenginliği ile güçlü finansal yapısıyla otomotiv sektöründe geleceğin parlayan yıldızı ve halen Türkiyenin giderek hızla artan bir ihracat partneri. Türkiye de artık otomotiv üreten coğrafyalardan birisi haline geldi.
Tahminim önümüzdeki on yıllar içerisinde Avrupa Birliğinin ihtiyaç duyduğu otomobil Türkiyede ve Rusyada üretilecek. Avrupanın otomobil üssü Türkiye olacak. Amerikadaki ihtiyaç Meksika ve Brezilyadan, Uzak Doğunun ki de Hindistan, Çin, Kore ve Japonyadan karşılanacak. Artık böyle bir bölüşüm, böyle bir dağılım adı konmuş bir şekilde var. Dolayısıyla Türkiyenin otomotivde yatırım çekeceği de aşikar. Yakın bir zamanda Avrupadaki yan sanayi yatırımcılarının her geçen gün daha fazla Türkiyede yatırım yapacağını göreceğiz. Bununla ilgili teşviksel düzenlemeler de olumlu. Bu yatırımlar daha çok Türkiyenin orta ve batı bölgelerinde gerçekleşecek. Buradaki tek sorun enerji girdilerinde. Dünyadaki en pahalı enerji girdilerinin Türkiyede olması yatırımcılar için biraz düşündürücü oluyor. Umarım bununla ilgili devletimiz bir şeyler yapacaktır.
Yüzde 5 büyüme umudu
Türkiyenin otomotiv sektöründe mutlaka büyümesi gerektiğinin altını çizen Çerçioğlu, 2013e sektör olarak umutla baktıklarını kaydetti. 2012 yılında Avrupa Birliği ülkelerindeki daralmadan kaynaklanan sıkıntıların Türkiyede de yaşandığını dile getiren Ercan Çerçioğlu, 2013 yılında da Avrupa Birliği kaynaklı sıkıntıların azalarak da olsa devam edeceğini ifade etti.