09 Eylül 2016 Cuma 16:51
488 Okunma
Tavukçuluk kan kaybediyor
YENİ MESAJ/İSTANBUL
Tavukçuluk sektörü özellikle Irak pazarında yaşanan daralma nedeniyle zor günler geçiriyor. 2016 Temmuz ayında Temmuz 2015'e göre, tavuk eti üretimi yüzde 4.6 düşüş gösterirken, tavuk yumurtası üretiminin yüzde 13.5, sanayiye aktarılan inek sütü miktarı ise yüzde 3.4 arttı. Yumurta ve sütte başta Irak olmak üzere Ortadoğu pazarı ve çevre ülkelere ihracatın olumlu seyrederken, tavuk etinde ise ağırlıklı olarak Irak kaynaklı bir ihracat gerilemesini yaşanıyor. Bir önceki yılın aynı ayına göre 2015 Ekim ayından bu yana gerileyen tavuk eti üretimi, Mayıs ve Haziran ayındaki artışın ardından Temmuz ayında yine azaldı. Temmuz ayında tavuk eti üretimi, geçen yılın aynı ayıyla kıyaslandığında, yüzde 4.6 gerileyerek 167 bin 883 tondan 160 bin 209 tona indi. Ocak-Temmuz döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3.8 azaldı ve 1 milyon 159 bin tondan 1 milyon 115 bin tona düştü. Tavuk ve yumurtada Suudi Arabistan ve Ortadoğu’ya ihracatın mutlaka artırılması; ihracatta Afrika ülkeleri, Gürcistan gibi ülkelerde de pazar payını artırıcı desteklerin hayata geçirilmesi gerektiğine işaret ediliyor. Rusya ile düzelen ilişkilerin bu ülkeye yönelik kanatlı ürünleri ve yumurta ihracatını artırması bekleniyor. 

Süte destek şart

Süt ve süt ürünlerinde Temmuz ayında ihracatın yüzde 15.4 artarak 24.3 milyon dolardan 28 milyon dolara, Ocak-Temmuz döneminde ise yüzde 6.4 artarak 165.2 milyon dolardan 189 milyon dolara yükseldi. 
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, süt fiyatları konusunda şunları söyledi: "Bu ihracat devamlılığının sağlanması için üreticiyi üretimden vazgeçirmeyecek alım fiyatlarına ihtiyaç vardır. Fakat değişen olumlu hava yani ihracatta yaşanan yukarı yönlü bu ivme, ne yazık ki üretici fiyatlarına yansımamaktadır. En kısa zamanda bunun üretici fiyatlarına yansımasını bekliyoruz. Temmuz 2014 ile Ağustos 2016 tarihleri arasında üretici çiğ süt fiyatları yüzde 7,8 azalarak 1 lira 15 kuruştan 1 lira 6 kuruşa inerken, market ürünlerinin fiyatlarının yüzde 0.5 ile yüzde 25.9 arası değişen oranlarda artması kabul edilebilir bir durum değildir. Üreticimiz yoğun emek sarf ederek elde ettiği ürününü 2 yıl öncesinin bile değerine satamazken, marketlerde içme sütünün yüzde 11.4, yoğurdun yüzde 0.8, beyaz peynirin yüzde 10.3, tulum peynirinin yüzde 23.3, kahvaltılık tereyağın yüzde 16.4, dondurmanın yüzde 23.4, ayranın ise yüzde 25.9 oranında artırmıştır. Biz üreticiler 24 ay önceki fiyatı muhafaza etmenin mücadelesini verirken marketlerde fiyatların artıyor olması bu işte bir yanlışlık olduğunu göstermektedir."
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100