Teknoloji marketlerinde ‘Türk malı’ mumla aranıyor
2012 yılında 6 milyar TL ciro elde eden teknoloji marketleri pazarında Türk malı ürünlerin oranı yüzde 5’i bile bulmuyor. Teknoloji marketleri ithalata çalışıyor
23.05.2013 00:00:00
YENİ MESAJ / İSTANBUL
Türk halkı teknoloji tüketmeyi seviyor ancak Türk şirketleri ‘teknolojik tüketici ürün’ üretme konusunda o kadar mahir değil... Durum bu olunca cep telefonundan bilgisayara, televizyondan DVD player’a hatta sarf ürünlerine kadar ‘tüketici elektroniği’ mamulleri ithal ediliyor. Bu yolla milyarlarca dolarlık döviz de ya ABD’ye, ya da Uzakdoğu’ya transfer ediliyor. Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, tamamen Türkiye’de üretilen teknolojik ürünlerin azlığı nedeniyle yabancı markaların pazarda büyük bir hâkimiyet kurduğunu söyledi. Erdemir, 8 büyük şirketin rekabet ettiği organize teknoloji perakendeciliği sektöründe yerli markaların en etkili olduğu ürün grubunun yüzde 40’a varan oranla bilgisayar olduğunu kaydetti. Ancak burada bir not daha düşelim: Bilgisayarların markaları yerli, üretim yerleri Çin... Pazar payı gittikçe azalan masa üstü bilgisayarlar hariç tüm dizüstü bilgisayarlar Çin’deki dev fabrikalarda A’dan Z’ye hazır hale getirilerek Türkiye’ye sevkediliyor.
Made in Turkey yerli markalarda da yok!
Ülkemizde beyaz eşya kategorisinde yerli markaların ezici bir üstünlüğü olduğunu belirten Erdemir, “Ancak teknoloji marketleri ağırlıklı olarak elektronik ürün satışını gerçekleştirdiği için beyaz eşya hariç tutularak bir değerlendirme yapılması gerekiyor. Bu çerçevede baktığımızda teknoloji marketlerinin satışlarındaki Türk markalı ürünlerin üçe ayrıldığını görüyoruz. Bunlar yurtdışında, özellikle Uzakdoğu’da üretilenler, Türkiye’de montajı yapılanlar ve büyük kısmı Türkiye’de üretilenler olarak sıralanıyor. Bu açıdan, teknolojik ürünlerde ‘Made in Turkey’ ibaresini yerli markalarda bile göremeyebiliyoruz” dedi.
Yerliler bilgisayar kategorisinde etkili
Türk menşeli markaların cep telefonu, tablet, fotoğraf makinesi, kamera ve bilgisayar parçaları gibi ürün gruplarında etkili olmadığının altını çizen Erdemir, “Yerli markaların en etkili olduğu ürün gruplarını masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar, aksesuarlar, küçük ev aletleri, navigasyon ve uydu sistemleri, televizyon, güç kaynakları ve antivirüs yazılımları oluşturuyor. Dizüstü pazarında yerli markalar yüzde 20 civarında bir paya sahip. Masaüstü bilgisayarlar kategorisinde ise yerli markaların pazar payı yüzde 40’a varıyor. Bilgisayar kategorisindeki bu yüksek oranlara rağmen yerli markaların teknoloji marketlerinin cirolarındaki payı yüzde 5’i ancak buluyor” diye konuştu.
Türk halkı teknoloji tüketmeyi seviyor ancak Türk şirketleri ‘teknolojik tüketici ürün’ üretme konusunda o kadar mahir değil... Durum bu olunca cep telefonundan bilgisayara, televizyondan DVD player’a hatta sarf ürünlerine kadar ‘tüketici elektroniği’ mamulleri ithal ediliyor. Bu yolla milyarlarca dolarlık döviz de ya ABD’ye, ya da Uzakdoğu’ya transfer ediliyor. Gold Teknoloji Marketleri Pazarlama Müdürü Kılınç Orhan Erdemir, tamamen Türkiye’de üretilen teknolojik ürünlerin azlığı nedeniyle yabancı markaların pazarda büyük bir hâkimiyet kurduğunu söyledi. Erdemir, 8 büyük şirketin rekabet ettiği organize teknoloji perakendeciliği sektöründe yerli markaların en etkili olduğu ürün grubunun yüzde 40’a varan oranla bilgisayar olduğunu kaydetti. Ancak burada bir not daha düşelim: Bilgisayarların markaları yerli, üretim yerleri Çin... Pazar payı gittikçe azalan masa üstü bilgisayarlar hariç tüm dizüstü bilgisayarlar Çin’deki dev fabrikalarda A’dan Z’ye hazır hale getirilerek Türkiye’ye sevkediliyor.
Made in Turkey yerli markalarda da yok!
Ülkemizde beyaz eşya kategorisinde yerli markaların ezici bir üstünlüğü olduğunu belirten Erdemir, “Ancak teknoloji marketleri ağırlıklı olarak elektronik ürün satışını gerçekleştirdiği için beyaz eşya hariç tutularak bir değerlendirme yapılması gerekiyor. Bu çerçevede baktığımızda teknoloji marketlerinin satışlarındaki Türk markalı ürünlerin üçe ayrıldığını görüyoruz. Bunlar yurtdışında, özellikle Uzakdoğu’da üretilenler, Türkiye’de montajı yapılanlar ve büyük kısmı Türkiye’de üretilenler olarak sıralanıyor. Bu açıdan, teknolojik ürünlerde ‘Made in Turkey’ ibaresini yerli markalarda bile göremeyebiliyoruz” dedi.
Yerliler bilgisayar kategorisinde etkili
Türk menşeli markaların cep telefonu, tablet, fotoğraf makinesi, kamera ve bilgisayar parçaları gibi ürün gruplarında etkili olmadığının altını çizen Erdemir, “Yerli markaların en etkili olduğu ürün gruplarını masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar, aksesuarlar, küçük ev aletleri, navigasyon ve uydu sistemleri, televizyon, güç kaynakları ve antivirüs yazılımları oluşturuyor. Dizüstü pazarında yerli markalar yüzde 20 civarında bir paya sahip. Masaüstü bilgisayarlar kategorisinde ise yerli markaların pazar payı yüzde 40’a varıyor. Bilgisayar kategorisindeki bu yüksek oranlara rağmen yerli markaların teknoloji marketlerinin cirolarındaki payı yüzde 5’i ancak buluyor” diye konuştu.