31 Mart 2016 Perşembe 13:27
688 Okunma
Tekstilciler komşuya kaçıyor
RECEP BAHAR/İSTANBUL

Yaşanan uçak krizinin akabinde Rusya pazarının tıkanmasıyla zor günler geçiren hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, asgari ücrette yaşanan artışı telafi etmekte zorlanıyor. İç ve dış pazarlarda mağazalaşan markalar, artışı bazı ürün gruplarına zam yaparak tüketiciye yansıtma yoluna giderken; düşük kârlarla çalışan fason atölyeler Gürcistan, Romanya ve Bulgaristan'a yöneldi. Söz konusu komşu ülkeler Türk fason üreticilerine işçilik maliyetlerinin yanı sıra enerji ve vergi giderleri açısından da Türkiye'ye göre daha avantajlı olanaklar sunuyor. 

'Zam yaptık'

Hazır giyim alanında Türkiye'nin en büyük perakende şirketi olan LC Waikiki'nin Tedarik Direktörü Şenol Dallı, Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği’nin (TGSD) 'Gelecek Satın Alma Stratejileri ve Beklentileri 2017' toplantısında yaptığı değerlendirmede, alımlarının yüzde 82’sini Türkiye’den yaptıklarına işaret ederek, "Fiyat odaklı bir şirketiz ve asgari ücrette meydana gelen artış üzerine bazı ürün gruplarına zam yaptık. Bu süreçte özellikle ‘hızlı moda’ üretim yapan tedarikçilerimize ödemelerini çok hızlı yapıyoruz. Büyümeye bu yıl da devam edeceğiz. Bir yıl önce burada toplandığımızda 500 mağazamız vardı,  sayı şimdi 600’ü geçti. Önümüzdeki seneye kadar 150 yeni mağaza açmayı öngörüyoruz" şeklinde konuştu. Şenol Dallı, Türkiye'de tekstil alanında yetişmiş insan kaynağının azaldığına da işaret ederek, "Ülkemizde yılda 400 tekstil mühendisi yetişiyor. Bu çok az" dedi. 

Rusya'ya satışlarda yüzde 70 gerileme var

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Gültepe 5-7 Nisan tarihlerinde İstanbul'da düzenlenecek Avrasya Ekonomi Zirvesi dolayısıyla düzenlenen basın toplantısında yaptığı değerlendirmede ise asgari ücretin tekstil sektöründe yol açabileceği gelişmeleri ilgili bakanlıklara aktardıklarına işaret ederek, "Ancak seçimlerde böyle bir söz vermişler. Bunun yanı sıra ağırlıklı olarak Rusya'ya çalışan Osmanbey, Laleli ve Merter piyasalarında satışlarda yüzde 60-70 düşüş var. Bunun üzerine ABD'yi ve İran'ı hedef pazar olarak seçtik. İran pazarı da açıldı, özellikle Osmanbey piyasası için fayda sağlayacağını düşünüyoruz" şeklinde konuştu. 

Suların durulması lazım

TGSD Başkanı Şeref Fayat, yaşanan tüm krizlere rağmen 2016’da hazır giyimde 17.5 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştirmeyi hedeflediklerini belirterek, suların durulması halinde kısa sürede 20 milyar dolar bandını aşabileceklerini bildirdi. Şeref Fayat, şunları söyledi: “Dünya kaotik bir ortamdan geçerken herkes gibi üyelerimiz de önlerini görmek istiyor. Her ne kadar global güvenlik noktasında gergin bir dönemden geçiyor olsak da hazır giyim sektörü olarak iyi bir ivme yakalamış durumdayız. Çünkü Avrupa’nın Türkiye’den talebi yükseliyor. Tüm zamanların en çok hazır giyim ihracatının yapıldığı 2014’de 18.7 milyar dolara ulaşmıştık. Yılı 17 milyar dolar ile kapattık. Etrafımızın ateş çemberi olduğu bir dönemde ihracatta yüzde 5, iç pazarda yüzde 8-9 oranında büyümenin gerçekleşeceğini umuyorum. Türkiye’yi saran ateş çemberi sönerse birkaç yıl içinde 20 milyar dolarlık ihracat bandını rahatlıkla aşacağımıza inanıyorum.”

Almanya 60 milyar dolarlık tekstil ihracatı yapıyor

Kimtex CEO’su Tanzer Gözek, Türkiye'de tekstil ve hazır giyim alanında atölye, kumaş ve ipliğin iç içe olmasının bir avantaj olduğuna işaret ederek, "Tunus, Fas ve Portekiz'de bunlar yok" dedi. Almanya'nın 60 milyar dolarlık tekstil ve konfeksiyon ihracatı yaptığına dikkatleri çeken Gözek, "üstelik bunu Türkiye'den neredeyse 5 kat daha yüksek işçilik maliyetleri ile yapıyorlar. Bu da gösteriyor ki, tekstil ve konfeksiyon bitmez" dedi.

Son Güncelleme: 31.03.2016 13:35
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100