Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, döviz ve YTL'deki hareketlerin, havacılık sektörü üzerinde diğer sektörlerdeki gibi büyük bir ayrışım veya etkileşim meydana getirmediğini belirterek, ''Dövizdeki artıştan dolayı THY, bilet fiyatlarını artırmayı kesin olarak düşünmüyor'' dedi.
Kotil, THY'nin, hem yurtiçi hem yurtdışı operasyonları yapan bayrak taşıyıcı bir şirket olduğunu hatırlatarak, geçen yıl 14 milyondan fazla yolcu taşıdıklarını, bu yıl da 18 milyon yolcu hedeflediklerini söyledi.THY'nin yurtdışı operasyonlarından döviz, yurtiçi operasyonlarından da YTL gelirleri ve aynı şekilde giderleri bulunduğunu ifade eden Kotil, döviz giderleri arasında akaryakıtın önemli bir kalem olduğunu, bunun son dönemde giderlerin yüzde 28'ini oluşturduğunu vurguladı.
Temel Kotil, ''Havacılıkta döviz giderlerinin önemli bir rakamını da uçakların finans giderleri oluşturuyor. Yaşlı bir uçak kullanıyorsanız finans gideri daha düşük, genç uçaklarda yüksek olabiliyor'' diye konuştu.
''Döviz ve YTL'deki hareketler, havacılık sektörü üzerinde diğer sektörlerdeki gibi büyük bir ayrışım veya etkileşim meydana getirmiyor'' diyen Kotil, hammaddesi döviz giderli olan firmaların döviz fiyatlarının artışından negatif, giderleri YTL olan ve yurtdışına satışları bulunan firmaların ise pozitif etkilenebileceklerini, ancak havacılıkta bunun başa baş gelen bir durum olduğunu söyledi.
Kotil, son günlerde finans piyasalarında yaşanan hareketliliğin havacılık sektörü ve THY üzerindeki olası etkilerine de değinerek, şunları kaydetti: ''Dövizdeki artıştan dolayı THY, bilet fiyatlarını artırmayı kesin olarak düşünmüyor. THY operasyonlarının çoğunu yurtdışına gerçekleştiriyor. Geçen sene yurtiçinde 7 milyondan fazla yolcu taşıdık. Bu yıl ise 10 milyonu hedeflemiş bulunuyoruz. Bu da yüzde 30'dan fazla bir artış anlamına geliyor. Ocak, şubat, mart ve nisan aylarına bakıldığında bu hedefi tutturduğumuzu görüyoruz.
YURTDIŞI UÇUŞ FİYATLARINDA KARAR VERİCİ DE?İLİZTHY Genel Müdürü Temel Kotil, yurtdışı uçuşlarındaki fiyat artışında, THY'nin bir etkisi bulunmadığını ve kendileri istese bile fiyatları aşağı çekemediklerini ifade ederek, ''Çünkü uçtuğumuz hatlarda bize rakip olan, bizim kadar yolcu taşıyan yabancı havayolları var. Dolayısıyla biz karar verici değiliz. Eğer bilet fiyatları artmasın dersek bu rakiplerimizin işine gelmiş olur'' dedi.
Kotil, THY'nin, yurtiçindeki konumunun farklı olduğunu, iç hat yolcularının yaklaşık yüzde 70'ini taşıdığını kaydederek, ''Bu nedenle yaz aylarında bilet fiyatlarını artırıp, 'nasıl olsa yazın çok talep var, daha yüksek fiyatla satalım bundan çok gelir elde edelim' diyecek durum değiliz'' dedi.
PROMOSYON AMAÇLI BİLET SATMADIK, SATMAYACA?IZ DA...Piyasada tekel konumunda olmadıklarını vurgulayan Kotil, şöyle devam etti: ''En iyi fiyatı ve hizmeti sunan biziz. Bilet politikamızı değiştirmiyoruz. Yazın hala bizim biletlerimiz 69-79 YTL'den satılıyor olacak. Yurtiçinde daha fazla yolcu taşıyacağız. Biz THY olarak, promosyon amaçlı içeriden bilet satmadık, satmayacağız da. Bazı havayolları 9 YTL'den veya benzer fiyatlarla bilet sattılar. Bu bir pazarlama tekniğidir. Daha ucuza bilet satarak daha çok yolcu çekmek istersiniz, ama bu biletlerin oluşturduğu maliyeti başka yolcuyla sübvanse etmeniz gerekir.''
Kotil, yurtiçi çalışmalarında bilet fiyatlarını olabildiği kadar birbirine yakın tutmaya çalıştıklarını anlatarak, promosyon mantığıyla hareket etmediklerini ve net bir duruş sergilediklerini söyledi. Sektörün herkese açık ve liberal olduğunu anlatan Kotil, ''Bu kadar büyük bir firmanın fırsat mantığıyla hareket ederek bilet fiyatlarını artırması söz konusu değil. 'Diğer havayolları artırıyor, biz de artıralım' yaklaşımımız da olamaz. Biz maliyet eksenli çalışıyoruz. Eğer bir fiyat artışı yarışı olacaksa, THY bu yarışa katılmaz. Çünkü en çok yolcuyu taşıyan biziz. Onların fiyat politikası bizi etkilemez'' dedi.
Kotil, THY'nin, hem yurtiçi hem yurtdışı operasyonları yapan bayrak taşıyıcı bir şirket olduğunu hatırlatarak, geçen yıl 14 milyondan fazla yolcu taşıdıklarını, bu yıl da 18 milyon yolcu hedeflediklerini söyledi.THY'nin yurtdışı operasyonlarından döviz, yurtiçi operasyonlarından da YTL gelirleri ve aynı şekilde giderleri bulunduğunu ifade eden Kotil, döviz giderleri arasında akaryakıtın önemli bir kalem olduğunu, bunun son dönemde giderlerin yüzde 28'ini oluşturduğunu vurguladı.
Temel Kotil, ''Havacılıkta döviz giderlerinin önemli bir rakamını da uçakların finans giderleri oluşturuyor. Yaşlı bir uçak kullanıyorsanız finans gideri daha düşük, genç uçaklarda yüksek olabiliyor'' diye konuştu.
''Döviz ve YTL'deki hareketler, havacılık sektörü üzerinde diğer sektörlerdeki gibi büyük bir ayrışım veya etkileşim meydana getirmiyor'' diyen Kotil, hammaddesi döviz giderli olan firmaların döviz fiyatlarının artışından negatif, giderleri YTL olan ve yurtdışına satışları bulunan firmaların ise pozitif etkilenebileceklerini, ancak havacılıkta bunun başa baş gelen bir durum olduğunu söyledi.
Kotil, son günlerde finans piyasalarında yaşanan hareketliliğin havacılık sektörü ve THY üzerindeki olası etkilerine de değinerek, şunları kaydetti: ''Dövizdeki artıştan dolayı THY, bilet fiyatlarını artırmayı kesin olarak düşünmüyor. THY operasyonlarının çoğunu yurtdışına gerçekleştiriyor. Geçen sene yurtiçinde 7 milyondan fazla yolcu taşıdık. Bu yıl ise 10 milyonu hedeflemiş bulunuyoruz. Bu da yüzde 30'dan fazla bir artış anlamına geliyor. Ocak, şubat, mart ve nisan aylarına bakıldığında bu hedefi tutturduğumuzu görüyoruz.
YURTDIŞI UÇUŞ FİYATLARINDA KARAR VERİCİ DE?İLİZTHY Genel Müdürü Temel Kotil, yurtdışı uçuşlarındaki fiyat artışında, THY'nin bir etkisi bulunmadığını ve kendileri istese bile fiyatları aşağı çekemediklerini ifade ederek, ''Çünkü uçtuğumuz hatlarda bize rakip olan, bizim kadar yolcu taşıyan yabancı havayolları var. Dolayısıyla biz karar verici değiliz. Eğer bilet fiyatları artmasın dersek bu rakiplerimizin işine gelmiş olur'' dedi.
Kotil, THY'nin, yurtiçindeki konumunun farklı olduğunu, iç hat yolcularının yaklaşık yüzde 70'ini taşıdığını kaydederek, ''Bu nedenle yaz aylarında bilet fiyatlarını artırıp, 'nasıl olsa yazın çok talep var, daha yüksek fiyatla satalım bundan çok gelir elde edelim' diyecek durum değiliz'' dedi.
PROMOSYON AMAÇLI BİLET SATMADIK, SATMAYACA?IZ DA...Piyasada tekel konumunda olmadıklarını vurgulayan Kotil, şöyle devam etti: ''En iyi fiyatı ve hizmeti sunan biziz. Bilet politikamızı değiştirmiyoruz. Yazın hala bizim biletlerimiz 69-79 YTL'den satılıyor olacak. Yurtiçinde daha fazla yolcu taşıyacağız. Biz THY olarak, promosyon amaçlı içeriden bilet satmadık, satmayacağız da. Bazı havayolları 9 YTL'den veya benzer fiyatlarla bilet sattılar. Bu bir pazarlama tekniğidir. Daha ucuza bilet satarak daha çok yolcu çekmek istersiniz, ama bu biletlerin oluşturduğu maliyeti başka yolcuyla sübvanse etmeniz gerekir.''
Kotil, yurtiçi çalışmalarında bilet fiyatlarını olabildiği kadar birbirine yakın tutmaya çalıştıklarını anlatarak, promosyon mantığıyla hareket etmediklerini ve net bir duruş sergilediklerini söyledi. Sektörün herkese açık ve liberal olduğunu anlatan Kotil, ''Bu kadar büyük bir firmanın fırsat mantığıyla hareket ederek bilet fiyatlarını artırması söz konusu değil. 'Diğer havayolları artırıyor, biz de artıralım' yaklaşımımız da olamaz. Biz maliyet eksenli çalışıyoruz. Eğer bir fiyat artışı yarışı olacaksa, THY bu yarışa katılmaz. Çünkü en çok yolcuyu taşıyan biziz. Onların fiyat politikası bizi etkilemez'' dedi.