23 Ocak 2007 Salı 00:00
152 Okunma
Tüketici 2006'yı kötümser tamamladı
Tüketici Güven Endeksi geçen yıl aralık ayında bir önceki aya göre yüzde 1.40 oranında azalarak 92.04'e düştü. Tüketici güveninde 2006 yılının tamamındaki düşüş ise yüzde 7.45 olarak belirlendi. Başka bir deyişle tüketici 2006 yılını kötümser tamamladı ~|~

Merkez Bankası ve Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) ortaklaşa yaptığı Aylık Tüketici Eğilim Anketi'nin aralık ayı sonuçları açıklandı. Buna göre 100'ün üzerindeyken tüketici güvenindeki iyimserliği, 100'ün altındayken kötümserliği 100'deyken ise ne iyimser ne de kötümser duruma işaret eden güven endeksi aralıkta 92.04 olarak hesaplandı.

Tüketici güven endeksi 2005 yılı aralık ayında yüzde 99.45 düzeyinde bulunuyordu. Buna göre, tüketici güven endeksinde son bir yıllık dönemde yüzde 7.45 oranında düşüş yaşandı. 2006 yılına yüzde 101.74 gibi yüksek bir seviyeden başlayan tüketici güven endeksi, şubatta yüzde 101.10'a düştükten sonra martta yüzde 101.7'ye nisanda ise 102.27'yle rekor düzeye ulaşmıştı. Mayıs ayından itibaren piyasalarda yaşanan dalgalanmanın da etkisiyle 100.07'ye düşen tüketici güven endeksi haziranda yüzde 92.17'yle güvensizlik düzeyine inmişti. Temmuzda yüzde 88.60'a kadar gerileyen tüketici güven endeksi ağustosta yüzde 91.40, eylülde yüzde 91.36, ekimde yüzde 91.56, kasımda yüzde 93.35, aralıkta ise yüzde 92.04 olarak hesaplandı. Böylelikle tüketici iyimserlikle başladığı 2006
yılını kötümserlikle tamamladı.

Beklentiler kötümser
Tüketici güveninin aralıkta yüzde 1.40 oranında gerilemesinde tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçleriyle gelecek dönem genel ekonomik duruma ve mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerin kötüleşmesinden kaynaklandığı belirlendi.
Mevcut döneme ilişkin satınalma gücü endeksi yüzde 2.95 oranında gerileyerek 82.48'e, satınalma gücü endeksi yüzde 1.80 oranında gerileyerek 86.71'e düştü. Genel ekonomik duruma ilişkin endeks ise yüzde 1.91 oranında azalarak yüzde 84.82'ye düştü. Aralık ayında iş bulma olanaklarına ilişkin gelecek dönem beklentisi yüzde 0.15 oranında artarak 88.10'a çıktı. Mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu ise yüzde 0.93 oranında gerileyerek 115.67'ye düştü.

Satın alma gücü

Anket kapsamında yöneltilen, altı ay öncesine göre şu andaki satın alma gücünün çok daha iyi olacağını düşünenlerin bir önceki ay yüzde 0.4 olan oranı yüzde 0.3'e inerken, biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 12.5'den yüzde 11.6'ya düştü. Aynı olacağını düşünenlerin oranı ise yüzde 47'den yüzde 45.2'ye geriledi. Biraz daha kötü olacağını düşünenlerin oranı yüzde 35.8'den yüzde 38'e çıkarken, çok daha kötü olacağını düşünenlerin oranı yüzde 3.8'den yüzde 4.6'ya yükseldi.
Gelecek altı aylık dönemde satın alma gücünün çok daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 0.3'den yüzde 0.4'e, biraz daha kötü olacağını düşenlerin oranı da yüzde 29.4'den yüzde 31.1'e yükseldi.

Genel ekonomik durum

Geçen üç aylık döneme göre, Türkiye'nin şu andaki genel ekonomik durumunun biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 17.6'dan yüzde 17'ye düşerken, biraz daha kötü olacağını düşenlerin oranı ise yüzde 36.1'den yüzde 37.7'ye çıktı. Genel ekonomik durumun gelecek üç aylık dönemde mevcut dönemden biraz daha iyi olacağını düşünenlerin oranı yüzde 16.3'den yüzde 16.6'ya, biraz daha kötü olacağını düşünenlerin oranı ise yüzde 29.9'dan yüzde 32'ye çıktı.  Gelecek altı aylık dönemde Türkiye'de iş bulma olanaklarının belirgin olarak artacağını bekleyenlerin oranı yüzde 4.6'dan yüzde 4.9'a, biraz artacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 16.8'den yüzde 17.1'e kadar çıktı. Belirgin olarak azalacağını bekleyenlerin oranı ise yüzde 11.4'den yüzde 12'ye yükseldi.

Tüketim eğilimi

Önceki 3 aya göre gelecek 3 aylık dönemde kendisinin veya hanehalkının yarı?dayanıklı tüketim mallarına (giysi, ayakkabı, mutfak eşyası, vb.) yönelik harcamalarının biraz artacağını düşünenlerin oranı yüzde 23.4'den yüzde 23.8'e, azalacağını belirtenlerin oranı ise yüzde 14'den yüzde 16.8'e çıktı.
İçinde bulunulan ayın, buzdolabı, TV, mobilya gibi dayanıklı tüketim malları satın almak isteyenler için uygun olduğunu düşünen tüketicilerin oranı yüzde 38.3'den yüzde 37.1'e düştü. Uygun olmadığını düşünenlerin oranı ise yüzde 21.5 olan oranı değişmedi.  Gelecek 6 aylık dönem içerisinde, kendisinin veya hanehalkının buzdolabı, TV, mobilya gibi dayanıklı tüketim malları satın alma olasılığı bulunanların oranı ise yüzde 5.6'dan yüzde 5.7'ye çıkarken, böyle bir olasılığı bulunmayanların oranı da yüzde 85.9'dan yüzde 85.6'ya düştü.  Gelecek altı aylık dönemde otomobil alma olasılığı bulunanların oranı yüzde 3.2'den yüzde 3.1'e, böyle bir olasılık bulunmayanların oranı ise yüzde 92.8'den yüzde 92.6'ya düştü.

Konut talebi

Kişinin gelecek 12 aylık dönem içerisinde kendisinin veya hanehalkının konut satınalma olasılığı bulunanların oranı ise yüzde 2.6'dan yüzde 2.4'e, böyle bir olasılık bulunmayanların oranı ise yüzde 93.6'dan yüzde 93.5'e geriledi.  Gelecek 3 aylık dönemde, kendisinin veya hanehalkının tüketimin finansmanı amacıyla borç kullanma (tüketici kredisi kullanımı, diğer borçlanmalar) olasılığı bulunanların oranı yüzde 6.7'den yüzde 5.9'a düşerken, böyle bir olasılık bulunmayanların oranı ise yüzde 85.8'den yüzde 86.6'ya çıktı.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100