23 Haziran 2005 Perşembe 00:00
153 Okunma
Tüketicinin güveni kalmadı
Mayısta da yüzde 0.01 oranında düşen güven endeksi, satın alma gücü ve genel ekonomik duruma ilişkin olumsuz görüşler nedeniyle 100.3'le güvensizlik sınırı olan 100'ün altına oldukça yaklaşırken, endeksi güven sınırında tutan tek unsurun mevcut dönemin tüketim malı alınmasına uygunluğuna ilişkin görüşler oldu.
Merkez Bankası ve Devlet İstatistik Enstitüsü'nün (DİE) ortaklaşa yürüttüğü, Tüketici Eğilim Anketi ve bu anketin sonuçlarından yararlanarak oluşturulan Tüketici Güven Endeksi'nin mayıs ayı sonuçlarını açıkladı. Buna göre nisanda 100.4'e kadar gerileyen Tüketici Güven Endeksi, mayısta ise 100.3'e indi. Bu endeksin açıklanmaya başlandığı Aralık 2003'ten bu yanaki en düşük düzeyine indiğine işaret ediyor. Tüketici güven endeksi 100'ün üzerindeyken güveni, 100'ün altındayken güvensizliği ifade ediyor. Endeksi oluşturan alt endekslerden mevcut döneme ilişkin satılanma gücüyle ilgili endeks 89.6'ya, genel ekonomik duruma ilişkin endeks ise 95.9'a kadar gerilerken, gelecek dönem satınalma gücüne ilişkin endeks nisan ayına göre yüzde 0.59 artarak 94.8'e, gelecek dönem iş bulma olanaklarıyla ilgili endeks ise 1.13 puan artarak 88.4'e yükseldi. Mayısta 0.23 puanlık azalma yaşanmasına karşın mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı alınmasına ulgunlğuyla ilgili endeks 133.1'le güven sınırında kalan tek unsur oldu. Tüketici güveni endeksini de 100'ün üzerinde sadece mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı alınmasına uygunluğuyla ilgili olumlu görüşler tuttu.
SATINALMA GÜCÜ
Tüketici Eğilim Anketi'ne katılan tüketicilerin nisanda yüzde 16 olan şu andaki satınalma gücünün altı ay öncesine göre daha iyi olduğunu söyleyenlerin oranı mayısta yüzde 15.3'e inerken, aynı diyenlerin oranı yüzde 50'den yüzde 51'e çıktı. Daha kötü diyenlerin oranı ise yüzde 33.7'den yüzde 33.4'e indi.
TASARRUF EĞİLİMİ
Tüketicilerin yüzde 25.3'ü içinde bulunulan dönemin tasarruf yapmak için uygun bir zaman olduğunu düşünüyor.
Yüzde 59.2'si ise uygun bir zaman olmadığını belirtiyor.
Buna rağmen tasarruf yapma olasılığı bulunanların oranı yüzde 10'da kalıyor. Diğerlerinin ise tasarruf yapma olasılığı bulunmadığı belirlendi.
Tüketicilerin yüzde 8.3'ü gelecek üç aylık dönemde fiyatların daha hılı artacağını, yüzde 33.9'u ise artışın aynı oranda gerçekleşeceğini bekliyor. Yüzde 21.9'luk bir kesim fiyat artışlarının yavaşlayacağını, yüzde 20.34'ü fiyatların değişmeyeceğini yüzde 5.8'i ise azalacağını tahmin ediyor.
~|~
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100