11 Mart 2006 Cumartesi 00:00
231 Okunma
Türk otomotiv sektöründe AB telaşı
Avrupa Birliği ülkelerinden ikinci el oto ithalatının serbest bırakılacağına yönelik beklentiler, Türk otomotiv firmalarını teleşlandırdı...Serbest dolaşım hayata geçerse, otomobiller yarı fiyatına Türkiye'ye getirilebilecek ~|~

Çukurova Yetkili Otomobil Satıcıları Derneği (YODER) Başkanı Süleyman Onatça, AB'den ikinci el oto ithalinin serbest bırakılmasının, suiistimallerle sıfır kilometre araçlara da kapı açabileceğini söyledi.  Onatça, AB müktesebatında malların serbest dolaşımıyla ilgili maddelerin de olduğunu, bu kapsamda ikinci el otomobillerin serbest dolaşımının, çeşitli suiistimaller nedeniyle Türkiye için olumsuz sonuçlar doğurabileceğini kaydetti. 

Otomotiv sektörünün bugün için Türkiye'nin yıldızı olduğunu ifade eden Onatça, ''Kullanılmış araç ithalinin serbest bırakılması, özellikle sıfır araç satışlarına sekte vuracak. İkinci el oto ithalinin serbest bırakılması, sıfır kilometre araçlara da kapı açabilir. Örneğin, motor hacmi 2000 cc ve üzeri olan araçların Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) yüzde 84 oranında ve bu Avrupa standartlarına göre çok yüksek. Yüksek ÖTV'si olan araçları birileri giderek Avrupa'dan alacak, plakasını taktığı anda ikinci el muamelesi görecek ve ÖTV'siz şekilde yurda girecek. Sonra o aracı, sıfır araç olarak satacak. Yani ben Türkiye'de 80 bin, Avrupa'da ise 45 bin avro olan bir aracı plaka taktırıp, burada satacağım. Böylece devletin çok yüksek vergi kaybı olacak.''     

İşsizlik de aratacak
Bu durumun, Türkiye'de üretilen sıfır kilometre araç satışlarını azaltacağını, üretimin azalması sonucu otomotiv sektörünün büyük darbe yiyeceğini ifade eden Onatça, ''Bu şekilde işsizlik da artacak. Türkiye'nin en büyük sorunun istihdam olduğunu düşünürsek, bir yandan istihdam için yatırım ve çalışmalar yapılırken, bir taraftan da ülkenin lider sektörünün önünü kesmek intihar olur.  Konunun bir diğer yönü ise Türkiye'nin bir eski araç hurdalığına dönüşmesi ihtimali. Getirilen çok çeşitli markadaki eski araçların yedek parçaya ihtiyacı olacak. Bu yedek parçaları ise Türkiye'de üretimi olmadığı için satacaklar. 1940'larda Marshall yardımı ile ABD yapımı traktörler Türkiye'ye gönderildi. Sonra o traktörlerin yedek parçaları Türkiye'ye satıldı. Bu yüzden ihracatın serbest bırakılması AB'nin işine geliyor, ancak Türkiye lobi çalışmalarıyla AB'yi ikna etmeli.''     

Polonya ve İspanya örneği
Yılda 1 milyon araç üreten Polonya'nın, ikinci el oto ihracatını serbest bıraktıktan sonra üretiminin 350 bine düştüğünü hatırlatan Onatça, ''İspanya da AB üyeliği öncesi aynı durumu yaşadı. Ancak, onlar lobi çalışmalarıyla AB'yi tam üyelikten sonra ihracatın serbest bırakılması konusunda ikna etti. Hem devletin hem üreticilerin hem de istihdamın büyük yara alacağı düşünülerek, sadece Oto Sanayicileri Derneği nezdinde değil hükümet nezdinde de girişimler yapılmalı ve AB, tam üyelikten sonra kademeli olarak ikinci el oto ithali yapılması konusunda ikna edilmeli'' dedi.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100