14 Haziran 2004 Pazartesi 00:00
169 Okunma
Türkiye karayollarında dünya 13'üncüsü
Türkiye, ekonomik gelişmenin temel dayanağı karayolu uzunluğunda dünya 13'üncüsü, demiryolunda ise 23'üncüsü oldu. Amerikan Merkezi Haber Alma Örgütü'nün (CIA) internet sitesinde yer alan "The World Factbook" adlı çalışmasındaki verilerden yapılan hesaplamalara göre, yol uzunluğunda sıralamada yeriçok kötü olmasa da, Türkiye'nin, bin kilometrekare (km2) başına yol uzunluğuna bakıldığında gelişmiş ülkelerin oldukça gerisinde olduğu görülüyor. Tabii bunu yaparken kıta büyüklüğündeki devletleri (Rusya, ABD, Kanada, Çin, Brezilya, Avustralya gibi) dışarıda tutmak gerekiyor.

Türkiye'nin köy yolları dahil 385 bin 960 kilometre (km) karayolu,8 bin 607 km demiryolu varken, ilk sırada yer alan ABD'nin 6 milyon 334 bin 859 km karayolu, 194 bin 731 km demiryolu bulunuyor. Dünya sıralamasında karayolunda ikinci sırayı 3 milyon 319 bin 644km ile Hindistan, üçüncü sırayı 1 milyon 724 bin 929 km ile Brezilya, dördüncü sırayı 1 milyon 408 km ile Kanada, beşinci sırayı 1 milyon 402 bin 698 km ile Çin~|~ alırken, Türkiye'nin yarısından daha küçük (377bin 835 km2) yüzölçümüne sahip bir ülke olan Japonya, 1 milyon 161 bin894 km karayolu uzunluğu ile altıncı oldu. Demiryolu uzunluğunda da birinci olan ABD'yi, 87 bin 157 km ile Rusya, 71 bin 600 km ile Çin, 63 bin 518 km ile Hindistan, 49 bin 422 km ile Kanada takip etti. Yine Türkiye'nin yarısından oldukça az (357 bin 21 km2) bir yüzölçümüne sahip olan Almanya, 45 bin 514 km (Türkiye'nin demiryolu uzunluğunun 5,3 katı) ile altıncı sırayı aldı.

Türkiye'nin Fransa seviyesine ulaşması için

Bir ülkenin ne kadar yol uzunluğuna sahip olması gerektiği yüzölçümü, nüfus yoğunluğu, fiziki zorluk, nüfusun belirli bölgelerde yoğunlaşması, doğal şartlar gibi çok çeşitli kıstaslara bağlı. Bu nedenle Türkiye'nin ne kadar yolu olması gerektiğini saptamak zor. Fakat, Türkiye'nin kendi boyutlarına ve koşullarına (yüzölçümü, nüfus yoğunluğu, doğal şartlar gibi) yakın gelişmiş ülke olan Fransa'nın oranında yol seviyesine ulaşması Türkiye için bir hedef olabilir. Bunun için Türkiye'nin karayolu uzunluğunu 3,3 katına (1 milyon 275 bin 702 kilometreye), demiryolu uzunluğunu ise 5,4 katına (46 bin 600 kilometreye) çıkarması gerekiyor.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100