Zeytin ihracatında sıkıntı çok büyük
Türkiye, üretiminde, İspanya ve Mısır'ın ardından dünya üçüncüsü olduğu sofralık zeytinde 2015/16 sezonunun tamamlanmasına bir ay kala ortalama ihraç fiyatında tarihi rekora imza attı. İhraç fiyatındaki tarihi rekor ihracat artışı için ise yeterli olmadı. Sofralık zeytinde stoklarda da artış var.
15.09.2016 00:00:00
YENİ MESAJ/İZMİR
Sofralık zeytinde kilogramda 2 doları aşan rekor ihraç fiyatı ihracattaki gerilemeyi durduramadı. Türkiye, 2015-16 sezonunun 11 aylık döneminde 111 milyon 381 bin dolarlık sofralık zeytin ihracatı gerçekleştirdi. Sofralık zeytin ihracatı Ortadoğu'da yaşanan olumsuz gelişmeler nedeniyle önceki sezona göre miktar bazında yüzde 19 düşerken, rekor ihraç fiyatı sayesinde değer bazındaki düşüş yüzde 5'te tutundu. Zeytincilik sektörü, bir yandan 2016/17 sezonuna büyük umutlarla hazırlanırken, bir yandan da 2015/16 sezonunun muhasebesini yapıyor. Sofralık zeytin ihracatı 1 Ekim 2015- 31 Ağustos 2016 döneminde 54 bin 39 ton karşılığı 111 milyon 381 bin dolar olarak kayıtlara geçti. Ortalama ihraç fiyatı 2.06 dolar ile son 10 yılın en yükseği oldu.
Stoklarda artış var
Türkiye'deki sofralık zeytin fiyatlarının rakipleri İspanya, Mısır ve Yunanistan'a göre 2015/16 sezonunun başında yüzde 50-100 arasında yüksek oluştuğunu belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Yönetim Kurulu Başkanı Davut Er, böylesi bir ortamda ihracatta düşüşün kaçınılmaz olduğunu, 2016/17 sezonuna da önemli miktarda stokla girmek durumunda kalındığını kaydetti. 2016/17 sezonunda rekoltenin henüz açıklanmadığını hatırlatan Er, "Rekolte henüz açıklanmamış olmakla birlikte sofralık zeytin üretim merkezlerinden gelen bilgilere göre geçen yıldan daha yüksek bir rekoltenin gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Mısır ve Yunanistan'da şu anda hasat başladı ve geçen yılki fiyatlarının yüzde 20 aşağısında fiyat oluştu. Türk ihracatçısının rakipleriyle rekabet edebileceği bir fiyat oluşursa hem rekoltemizin iyi olması, hem de stokta ürün olması nedeniyle geçen yıldan daha iyi bir ihracat sezonunun bizi beklediğini söyleyebiliriz" diye konuştu.
Türk üreticisinin maliyetleri yüksek
Türkiye'de, mazot, gübre, ilaç, işçilik ve diğer girdi maliyetlerinin dünyadaki rakiplerimize göre daha yüksek olduğuna işaret eden EZZİB Başkanı Davut Er şöyle devam etti; "Çiftçimiz yüksek maliyetlerle üretim yaptığı için ürünün fiyatı da ona göre yüksek oluyor. Çiftçimizin maliyetlerinin düşürülmesi için Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın yeni destekleri devreye alması gerekiyor. Çiftçimizin üretecek ki, biz ihracat yapabilelim. Çiftçimizin alın terinin karşılığını aldığı, bizim de ihracat yapabildiğimiz bir sistemin hayat bulmasını istiyoruz. Bu vesileyle tüm üreticilerimizin, ihracat camiamızın Kurban Bayramını tebrik ediyor, verimli bir hasat sezonu diliyorum." Siyah zeytin ihracatında Almanya 29 milyon 33 bin dolarla ilk sırada yer alırken, Irak 18 milyon 59 bin dolarla ikinci, Romanya ise 10 milyon 364 bin dolarla üçüncü ülke oldu. Türkiye, 84 ülkeye siyah zeytin ihraç etti. Yeşil zeytin ihraç ettiğimiz ülkeler sıralamasında ise Irak 6 milyon 538 bin dolarla zirvede yer aldı.
Sofralık zeytinde kilogramda 2 doları aşan rekor ihraç fiyatı ihracattaki gerilemeyi durduramadı. Türkiye, 2015-16 sezonunun 11 aylık döneminde 111 milyon 381 bin dolarlık sofralık zeytin ihracatı gerçekleştirdi. Sofralık zeytin ihracatı Ortadoğu'da yaşanan olumsuz gelişmeler nedeniyle önceki sezona göre miktar bazında yüzde 19 düşerken, rekor ihraç fiyatı sayesinde değer bazındaki düşüş yüzde 5'te tutundu. Zeytincilik sektörü, bir yandan 2016/17 sezonuna büyük umutlarla hazırlanırken, bir yandan da 2015/16 sezonunun muhasebesini yapıyor. Sofralık zeytin ihracatı 1 Ekim 2015- 31 Ağustos 2016 döneminde 54 bin 39 ton karşılığı 111 milyon 381 bin dolar olarak kayıtlara geçti. Ortalama ihraç fiyatı 2.06 dolar ile son 10 yılın en yükseği oldu.
Stoklarda artış var
Türkiye'deki sofralık zeytin fiyatlarının rakipleri İspanya, Mısır ve Yunanistan'a göre 2015/16 sezonunun başında yüzde 50-100 arasında yüksek oluştuğunu belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Yönetim Kurulu Başkanı Davut Er, böylesi bir ortamda ihracatta düşüşün kaçınılmaz olduğunu, 2016/17 sezonuna da önemli miktarda stokla girmek durumunda kalındığını kaydetti. 2016/17 sezonunda rekoltenin henüz açıklanmadığını hatırlatan Er, "Rekolte henüz açıklanmamış olmakla birlikte sofralık zeytin üretim merkezlerinden gelen bilgilere göre geçen yıldan daha yüksek bir rekoltenin gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Mısır ve Yunanistan'da şu anda hasat başladı ve geçen yılki fiyatlarının yüzde 20 aşağısında fiyat oluştu. Türk ihracatçısının rakipleriyle rekabet edebileceği bir fiyat oluşursa hem rekoltemizin iyi olması, hem de stokta ürün olması nedeniyle geçen yıldan daha iyi bir ihracat sezonunun bizi beklediğini söyleyebiliriz" diye konuştu.
Türk üreticisinin maliyetleri yüksek
Türkiye'de, mazot, gübre, ilaç, işçilik ve diğer girdi maliyetlerinin dünyadaki rakiplerimize göre daha yüksek olduğuna işaret eden EZZİB Başkanı Davut Er şöyle devam etti; "Çiftçimiz yüksek maliyetlerle üretim yaptığı için ürünün fiyatı da ona göre yüksek oluyor. Çiftçimizin maliyetlerinin düşürülmesi için Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın yeni destekleri devreye alması gerekiyor. Çiftçimizin üretecek ki, biz ihracat yapabilelim. Çiftçimizin alın terinin karşılığını aldığı, bizim de ihracat yapabildiğimiz bir sistemin hayat bulmasını istiyoruz. Bu vesileyle tüm üreticilerimizin, ihracat camiamızın Kurban Bayramını tebrik ediyor, verimli bir hasat sezonu diliyorum." Siyah zeytin ihracatında Almanya 29 milyon 33 bin dolarla ilk sırada yer alırken, Irak 18 milyon 59 bin dolarla ikinci, Romanya ise 10 milyon 364 bin dolarla üçüncü ülke oldu. Türkiye, 84 ülkeye siyah zeytin ihraç etti. Yeşil zeytin ihraç ettiğimiz ülkeler sıralamasında ise Irak 6 milyon 538 bin dolarla zirvede yer aldı.