14 Ağustos 2015 Cuma 00:02
1097 Okunma
Zeytinyağı ihracatı dip yaptı
YUSUF KARACA/İZMİR
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği verilerine göre Türkiye, 1 Kasım 2014-31 Temmuz 2015 döneminde 94 ülkeye 57.1 milyon dolarlık zeytinyağı ihracatı gerçekleştirdi. Türkiye’nin zeytinyağı ihracatı ülke grupları olarak irdelendiğinde Afrika ülkelerine yapılan ihracatta yüzde 20, Amerika kıtası ülkelerinde yüzde 36, Asya ve Uzakdoğu ülkelerinde yüzde 35, Ortadoğu ülkelerinde yüzde 31, Türk Cumhuriyetlerinde ise yüzde 48 seviyesinde düşerken, kota ve vergi uygulaması nedeniyle ihracatımızın sınırlı düzeylerde kaldığı Avrupa Birliği üyesi ülkelere yönelik ihracatımız ise 780 tondan 855 tona yükselerek miktarda yüzde 10, değerde ise 18 artış gösterdi. 

İhracatta ilk üç Suudi Arabistan, ABD ve Japonya oldu
En fazla ihracatın yapıldığı ilk 3 ülkeye bakıldığında ise; 2014-15 sezonunun geride kalan 9 aylık döneminde en fazla zeytinyağı ihracatı 9 milyon 70 bin dolarlık tutarla Suudi Arabistan’a gerçekleşirken bu ülkeye yönelik zeytinyağı ihracatımızda miktarda yüzde 57, değerde ise yüzde 31 oranında gerileme kaydedildi. Türkiye’nin zeytinyağı ihracatında geçmiş yıllarda önemli payı olan Irak ve İran gibi ülkelere yönelik ihracatımızda da gerileme kaydedilirken; Çin, Güney Kore gibi hedef pazarlarımızda yaşanan gerilemenin yanı sıra Rusya Federasyonu’na yönelik ihracatımızın da durma noktasına geldiği görülüyor.

Zor kazanılan pazarlar kaybediliyor
Zeytinyağı ihracatındaki düşüşü değerlendiren Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Renklidağ; ülkemizde üretim miktarının iki yıl üst üste düşük düzeyde gerçekleşmesi ve hammadde fiyatlarının zirve yapması sonucunda zeytinyağı ihracatımızın durma noktasına geldiğini ifade etti. Türkiye’de son 10 yılda zeytin ağacı varlığının 90 milyondan 170 milyona çıktığını dile getiren Renklidağ, “Ülkemiz zeytin ağacı varlığında son 10 yılda görülen önemli artışa rağmen maalesef üretim düzeyi henüz istenen seviyelere ulaşamadı. Ayrıca sofralık zeytin üretimine prim uygulaması ve zeytinyağı üreticilerine yönelik primlerin yükseltilmesi yönündeki beklentilerimiz henüz gerçekleşmedi. Mevcut hammadde fiyatları ile maalesef rakip ülkelerle rekabet etme şansımız olamıyor” şeklinde konuştu. 
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi Başkanı M. Kadri Gündeş ise, geçmiş yıllarda Türk zeytinyağı ihracatçısının yıllarca yürüttüğü çalışmalar ve büyük çabalar sonucu pek çok ülkede yer edindiği market raflarını kaybettiğini, Türkiye’nin zeytinyağı olan yıllarda spotçu ülke konumuna düştüğünü kaydetti.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100