Bir siyasetçi dostum, "şimdi tam kamuoyu araştırması yapma zamanı" dedi. Hemen, araştırma konularında uzman arkadaşlarıma danıştım.Kendileri "anket tüccarı" olmadıkları için "uzmanca" uyardılar:- Hemen bu aşamada anket yapılmaz! Yapanlara da kuşkuyla bak!- Niçin kuşkuyla bakmamız gerek?- Mutlaka, bir ya da birden fazla partiyi "kayırma" amacı ve "bize uygun bir anket siparişi" vardır da ondan!- Neden bu aşamada olmaz?- Çünkü bu noktada en çok merak edilen, CHP-DSP seçim ittifakından sonra, CHP'nin oylarındaki değişimdir. Tabii DYP-ANAP birleşmesinden sonraki durum da çok merak ediliyor doğal olarak.- Evet öyle.- Ama her iki siyasi girişim de, toplumda henüz tam algılanabilmiş değil. Kaldı ki, biz deneklere soruları "oyunuzu DYP ve ANAP'a verecek misiniz?" diye sormayıp, hangi partiye oy vereceğini öğreneceğiz.- Evet?- Ama şu anda Türkiye'de bu birleşmelerden, seçim ittifaklarından hâlâ haberdar olmayan insanlar var. Varsa bile yeterince bilgiye sahip değiller.Uzman dostlar, işin tekniğini anlatırken şöyle dediler:- Deneklere yöneltilecek "DYP - ANAP birleşmesinden sonra kurulan Demokrat Parti'ye oy verecek misiniz" sorusu, "yönlendirme" amaçlıdır ki, "doğruyu" bulamayız.- Eeeee?- Sonucu merak edilen bu anketin yapılabilmesi, Demokrat Parti'nin adının toplumda tam anlamıyla algılanmasına bağlı. Yoksa iki partinin (DYP-ANAP) oylarını alt alta koyarak sonuç elde etmek, fevkalade yanıltıcı olur.- Niçin?- Çünkü, bu birleşmenin bir sinerji yaratma ihtimali olduğu gibi, olumsuz algılanma ihtimali de gözardı edilmemelidir. Tıpkı CHP-DSP ittifakının ne getireceğinin şimdiden tam anlamıyla kestirilemeyeceği gibi.Ardından eklediler:- Bu süreç, mesleki prestij konusunda hassasiyeti olan şirketler açısından çok risklidir. Gün gün değil, saat saat siyasi değişimlerin yaşandığı bir ortamda yapılacak anketler, koca koca uzman ve şirketlerin itibarlarını yerle bir edebilir!Şakir Süter