Bankalar sizden habersiz cebinizi boşaltıyor olabilir. Bazı bankaların mevduat, kredi kartı veya kredi müşterilerine haber vermeden çeşitli dallarda sigorta poliçesi düzenleyerek, bedelini müşteri hesabından tahsil ettikleri açıklandı
Çok sayıda tüketici ve sigorta acentesinin şikayetine konu olan habersiz sigorta poliçesi düzenlenmesi konusunda ortaya vahim bir sonuç çıktı. Yapılan bir araştırmanın sonucuna göre, bazı bankaların mevduat, kredi kartı veya kredi müşterilerine haber vermeden çeşitli dallarda sigorta poliçesi düzenleyerek, bedelini müşteri hesabından tahsil ettikleri belirlendi. Ankara Ticaret Odası'nın (ATO), çok sayıda tüketici ve sigorta acentesinin şikayetine konu olan habersiz sigorta poliçesi düzenlenmesi konusunu masaya yatırdı. Buna göre, bazı bankalar mevduat, kredi kartı veya kredi müşterilerine haber vermeden çeşitli dallarda sigorta poliçesi düzenleyerek, bedelini müşteri hesabından tahsil ediyorlar. Sigortadan haberi olmayan müşteri, ya hiç olmayan bir riskini sigortalatıyor ya da parasını ödediği poliçenin sağladığı haklardan risk gerçekleşse bile haberi olmadığı için yararlanamıyor.
Habersiz sigorta genelgesi
Bazı kredi kuruluşlarının kredi kartı, mevduat, kredili mevduat hesabı gibi araçlar kullanarak sigorta primi tahsil ettiği konusunda gelen şikayetlerin artması üzerine Hazine Müsteşarlığı 27 Ekim 2010 tarihinde bir genelge yayınladı. Genelgede, Sigortacılık Kanunu'nun ilgili maddesi hatırlatılarak, sektöre duyulan güvenin sarsılmasının önlenmesi için vatandaşların mağduriyetine sebep olan kredi kuruluşlarında genel müdür, genel müdür yardımcısı, sigortacılık işlemlerinden sorumlu personel, şube müdürü ile sigorta şirketi yetkilerinin işlemden sorumlu tutulacağını ve haklarında cumhuriyet savcılıklarına suç duyurusunda bulunulacağı belirtildi.
Müşteriden habersiz poliçe yenileniyor
Bazı bankaların müşterilerine kredi kullandırırken çeşitli adlar altında "zorunlu olarak" düzenledikleri sigorta poliçelerini, kredi geri ödemeleri bittikten sonra da tüketicinin bilgisi olmadan yeniledikleri belirlendi. Sadece kredi geri ödemesi süresince sigorta poliçesinin devam ettiğini düşünen tüketiciler, hesap hareketlerini kontrol etmedikleri sürece poliçelerinin yenilendiğinin farkına bile varmıyor. Hesaplarından sigorta primi kesildiğini fark eden tüketiciler ise söz konusu bedeli ya tam alamıyor ya da gecikmeli tahsil edebiliyorlar. Tüketiciler, bilgileri olmadan yenilenen poliçeyi iptal ettirmek için de emek ve para harcamak zorunda kalıyorlar.
Vatandaşın bilgisizliğinden yararlanıyorlar
Bankaların portföylerinde kullandırdıkları krediler çeşitlendikçe, bu kredilerle birlikte sigorta poliçeleri de yaptırıyorlar. Kredi kullanan vatandaş, hangi sigortanın zorunlu hangisinin ihtiyari yani isteğe bağlı olduğunu bilmediği ve krediyi kullanabilmek için yaptırması gerektiğini düşündüğü için, kredi borcuyla birlikte bir sigorta poliçesinin ödemelerini de üstlenmiş oluyor. Piyasada hizmet veren onlarca sigorta şirketi arasından serbestçe seçim yapma hakkına sahip olan vatandaş, bu hakkını kullanamadığı gibi, sigorta şirket ve acenteleri de haksız rekabetle karşı karşıya kalıyor. Örneğin A bankasından konut kredisi alan vatandaş, hayat sigortası yaptırmasının zorunlu olmadığını bilmediği için, bankanın işaret ettiği şirkete hayat sigortası yaptırıyor.
Çok sayıda tüketici ve sigorta acentesinin şikayetine konu olan habersiz sigorta poliçesi düzenlenmesi konusunda ortaya vahim bir sonuç çıktı. Yapılan bir araştırmanın sonucuna göre, bazı bankaların mevduat, kredi kartı veya kredi müşterilerine haber vermeden çeşitli dallarda sigorta poliçesi düzenleyerek, bedelini müşteri hesabından tahsil ettikleri belirlendi. Ankara Ticaret Odası'nın (ATO), çok sayıda tüketici ve sigorta acentesinin şikayetine konu olan habersiz sigorta poliçesi düzenlenmesi konusunu masaya yatırdı. Buna göre, bazı bankalar mevduat, kredi kartı veya kredi müşterilerine haber vermeden çeşitli dallarda sigorta poliçesi düzenleyerek, bedelini müşteri hesabından tahsil ediyorlar. Sigortadan haberi olmayan müşteri, ya hiç olmayan bir riskini sigortalatıyor ya da parasını ödediği poliçenin sağladığı haklardan risk gerçekleşse bile haberi olmadığı için yararlanamıyor.
Habersiz sigorta genelgesi
Bazı kredi kuruluşlarının kredi kartı, mevduat, kredili mevduat hesabı gibi araçlar kullanarak sigorta primi tahsil ettiği konusunda gelen şikayetlerin artması üzerine Hazine Müsteşarlığı 27 Ekim 2010 tarihinde bir genelge yayınladı. Genelgede, Sigortacılık Kanunu'nun ilgili maddesi hatırlatılarak, sektöre duyulan güvenin sarsılmasının önlenmesi için vatandaşların mağduriyetine sebep olan kredi kuruluşlarında genel müdür, genel müdür yardımcısı, sigortacılık işlemlerinden sorumlu personel, şube müdürü ile sigorta şirketi yetkilerinin işlemden sorumlu tutulacağını ve haklarında cumhuriyet savcılıklarına suç duyurusunda bulunulacağı belirtildi.
Müşteriden habersiz poliçe yenileniyor
Bazı bankaların müşterilerine kredi kullandırırken çeşitli adlar altında "zorunlu olarak" düzenledikleri sigorta poliçelerini, kredi geri ödemeleri bittikten sonra da tüketicinin bilgisi olmadan yeniledikleri belirlendi. Sadece kredi geri ödemesi süresince sigorta poliçesinin devam ettiğini düşünen tüketiciler, hesap hareketlerini kontrol etmedikleri sürece poliçelerinin yenilendiğinin farkına bile varmıyor. Hesaplarından sigorta primi kesildiğini fark eden tüketiciler ise söz konusu bedeli ya tam alamıyor ya da gecikmeli tahsil edebiliyorlar. Tüketiciler, bilgileri olmadan yenilenen poliçeyi iptal ettirmek için de emek ve para harcamak zorunda kalıyorlar.
Vatandaşın bilgisizliğinden yararlanıyorlar
Bankaların portföylerinde kullandırdıkları krediler çeşitlendikçe, bu kredilerle birlikte sigorta poliçeleri de yaptırıyorlar. Kredi kullanan vatandaş, hangi sigortanın zorunlu hangisinin ihtiyari yani isteğe bağlı olduğunu bilmediği ve krediyi kullanabilmek için yaptırması gerektiğini düşündüğü için, kredi borcuyla birlikte bir sigorta poliçesinin ödemelerini de üstlenmiş oluyor. Piyasada hizmet veren onlarca sigorta şirketi arasından serbestçe seçim yapma hakkına sahip olan vatandaş, bu hakkını kullanamadığı gibi, sigorta şirket ve acenteleri de haksız rekabetle karşı karşıya kalıyor. Örneğin A bankasından konut kredisi alan vatandaş, hayat sigortası yaptırmasının zorunlu olmadığını bilmediği için, bankanın işaret ettiği şirkete hayat sigortası yaptırıyor.