01 Ekim 2005 Cumartesi 00:00
774 Okunma
Barzani çareyi buldu
Kuzey Irak'ta ABD desteğiyle inşa edilen Kürdistan devletinin lideri Barzani, daha önce Kürdistan Hava Yolları'nın Türk hava sahasını kullanarak Erbil'e uçuş yapabilmesi için Ankara'dan izin istemişti. Ankara bu izni vermeyince, barzani Almanya'da 'paravan' şirketler kurdurarak rüyasını gerçekleştirdi. ~|~

Milliyet'in dünkü manşeti "Kürdistan Havayolları Türkiye üzerinden uçtu" şeklindeydi. Habere göre, Milliyet muhabiri İrfan Mengi, 780 Euro ödeyerek Kürdistan Hava Yolları'na ait bir biletle Frankfurt'tan Erbil'e uçmuş. Bu uçuş da Türk hava sahası kullanılarak yapılmış...

Gerçekte olan ne?
Bazı önemli bilgilerin yer almasına rağmen, haber bazı noktalarda eksik...
Muhabir uluslararası uçuş kurallarını bilmiyor. Çünkü Türkiye üzerinden uçan uçak, Kürdistan Havayolları'na ait değil... Tamam, bu bir prova ama realite böyle değil.
Şimdi Uluslararası Havacılık kuralarını hatırlatalım: Bir havayolu şirketi hangi ülkenin üzerinde uçuyorsa, o ülkeye 'kimliği'ne dair bilgi vermek zorundadır. Vermediği takdirde 'o uçak gümletilir'. Mesela Türk Hava Yolları, İstanbul'dan Japonya'ya uçarken, hangi ülkenin üzerinden geçiyorsa, o ülkeye bilgi vermek zorundadır. Ne zaman bir ülkenin sınırlarını terkederse, bilgi verme mecburiyeti ortadan kalkar.
Türkiye daha önce Kürdistan Havayolları'na ait bir uçağın kendi hava sahasını kullanamayacağını ilan etmişti. Bunun üzerine Kürtler Almanya'da 'paravan' bir şirket kurmuşlar.

Muhabir de bunlara dikkat çekiyor...
Devamını Milliyet'ten okuyalım: "Uçuşları 'Irak Reisen?Irak Seyahat' adlı şirket organize ediyor. Şirket, gidiş dönüş 780 euroya 3 ay süreyle geçerli bilet satıyor. 'Check ? in ? Uçağa biniş' işlemlerini bir Alman şirketi yapıyor. Üzerinde 'Kurdistan Airlines' ibaresi olan ve sarı ? kırmızı ? bordo renkli bir uçak fotoğrafı bulunan bilet dışında, hiçbir belge veya ekranda 'Kürt' ibaresine rastlanmıyor. Özel bir Alman havayolu şirketi olan Hamburg International'dan kiralanan Boeing 737 tipi 144 yolcu kapasiteli uçakla gecikmeli olarak Frankfurt'tan kalkıyoruz. Uçağın kaptan pilotu, ilk seferi de gerçekleştiren Jürgen Keil. 3 bin 216 kilometrelik yolculuk 4.5 saatten fazla sürüyor ve yerel saatle 7.20 sıralarında Erbil Havaalanı'na iniyoruz. İniş, pistin kısalığı nedeniyle biraz sert gerçekleşmesine rağmen, yolcular pilotu alkışlıyor.
Yiyeceklerde 'domuz eti yoktur' ibaresi var, ancak uçakta da Irak veya "Kürdistan Federasyonu'na" ait hiçbir işaret görülmüyor. Anonslar İngilizce ve Almanca yapılıyor, Tunus asıllı bir hostes ayrıca Arapça anonsla uçuş talimatlarını veriyor. Uçak yere inerken bir yolcu mikrofonla, ilk kez Kürt Havayolları ile Avrupa'dan doğrudan uçtuğu için sevinçli olduğunu söylüyor."
Benim merak ettiğim, Frankfurt ? Erbil seferini yapan uçak Türk hava sahasından geçerken kimliğini nasıl tanıtmış? Bir Alman şirketinin uçağı olarak mı, yoksa? İkincisi, bu uçak varış noktasının Erbil olduğunu bildirmiş mi? Bildirmemişse, Dubai olarak mı bildirmiş?

Kürt devleti kurulmuş bile
Öte yandan, İrfan Mengi'nin haberinde kuzey Irak'ta Kürt devletinin kurulduğunu teyit eden epey bilgi bulunuyor. Şu bilgi çok mühim: "Erbil Havalanı terminal binasında göndere sadece 'Kürt' bayrakları çekilmiş, Irak bayrağı yok." Demek ki, kuzey Irak çoktan Kürdistan olmuş...
Bu arada Erbil Havaalanı'nı Türk inşaat şirketi Mak ? Yol yapıyor. Yani Kürdistan'ın altyapısını biz Türkler tesis ediyoruz.
Şu bilgi de çok önemli... "Pasaport işlemleri için 2 kontuar var. Birine yanaşıp pasaportumuza 'Rebuplic of Iraq, Iraq Kurdistan Region/Arbil International Airport' mührü vurduruyoruz. Fiilen yapılmayan gümrük denetiminden sonra otobüslerle havaalanı dışındaki bir bölgeye aktarılıyoruz."
Türkiye bundan sonra ne yapacak? Alman şirketinin Türkiye üzerinden Erbil'e uçuşunu engelleyemez. Ancak Kürdistan Hava Yolları biletiyle uçuş yapan bir Alman şirketinin Türk hava sahasından geçişini engelleyebilir mi? Onu ben de bilmiyorum.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner122

banner121