Denizcilik Müsteşarlığı uzmanlarından oluşan heyet, Çin heyetinin isteği üzerine önceki gün İstanbul'da biraraya geldi.
Garanti vermiyorlar
Görüşmede Çin heyeti, Türkiye'nin, 2 yıl süreli 1 milyar dolar teminat verilmesi talebinden vazgeçerek, devlet garantisi alınması yönündeki kararının ardından, bu kez de geçiş için devlet garantisi yerine acenta garantisi vereceklerini Türkiye'nin ilgili makamlarına bildirdiklerini, Türk heyetine ifade ettiler.
Teknik değişiklikleri yapmıyorlar
Görüşmede daha sonra Türkiye'nin geçiş için Varyag üzerinde yapılmasını talep ettiği teknik konuların yerine getirilip getirilmediği konusu hazırlanan raporlarla ele alındı.
Güvenli geçiş için istenen taleplerin hiçbirinin "ciddi" şekilde yerine getirilmediğini belirleyen Türk heyeti, geçiş taleplerinin pazarlık konusu yapılamayacağını, bu konunun kendilerine yazılı olarak bildirmesini istedi. Heyet, ayrıca, yapılacak değerlendirmenin sonucunun Çin tarafına bildirilmesi için heyetin adresi ve Türkiye'deki acentesinin adresini soruldu.
Dandik şirketi garanti gösterdiler
Çin Heyeti, istenilen acente adresini bir gün sonra "AgenciaTuristica E Diversoes Chong Lot, Limitada, Macau CHC" olarak bildirdi. Denizcilik Müsteşarlığı yetkilileri konuyla ilgili olarak yaptıkları açıklamada, "Bize verilen adres aracılık hizmetleri yapan bir acenta. Muhatabımız güçlü bir sermaye yapısına sahip, ticari bir firma değil. Varyag'ın sahibi konusundaki ifadeler ciddi değil" dediler.
Geçiş çok riskli
Öte yandan, Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, Başbakanlığa bir yazı göndererek, Türk şirketinin 1996 yılında yaşadığı bu olayı örnek gösterdi. Mirzaoğlu, yazısında, "Güvenli geçiş yapılması yönündeki Başbakan Bülent Ecevit'in talimatının mümkün olmadığını, bu durumun Varyag'ın üzerine çıkarak tespit yapan komisyon üyelerinin raporuyla da tespit edildiğini, bir geçiş söz konusu olacaksa bunun mutlaka riskli olacağını" vurguladı.
Mirzaoğlu, yazısında, "gerçekçi ve uygulanabilir olması yönünden bir milyar dolarlık banka teminat mektubunun mutlaka alınması gerektiğini" ve "Çin firmasının teminat konusunda da çözüme yönelik gerçekçi bir tavır sergilemediğini" belirtilerek, bu konularda yeni bir talimata ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.