Bu haber kez okundu.

Ekonomik ulusalcılık dünyada yaygınlaşıyor
Batıda pek çok ülke 'milli markaları'nın yabancılara satışına karşı çıkıyor. İşte Almanya, Fransa ve ABD'den ekonomik ulusalcılığa çarpıcı örnekler ~|~ Dün Milliyet'te küçük ama enteresan bir haber vardı. Haber, Alman otomobil devlerinden DaimlerChrysler ile Volkswagen'in çapraz hisse devri konusunda masaya oturmasıyla ilgiliydi. İki otomobil firmasının hâlâ görüşme aşamasında olduğu bildirilirken, anlaşmanın olması durumunda, her ikisi de birbirinin azınlık hisselerine sahip olacak. Bu anlaşmanın son yıllarda Almanya'da yaşanan yerli şirketlerin yabancılara satışını engelleyen hereketlerden biri olduğu ve her iki şirketin hisselerinin yabancılara satılmasını önlemek amacıyla yapıldığı vurgulanıyor. Yani bir nevi "êkonomik ulusalcılık, bir başka deyişle ekonomik millicilik." Almanya'da son günlerde ekonomik ulusalcılığın arttığı söyleniyor.
Bu haber neden önemli? Türkiye'de özelleştirme adı altında milli değerler yabancılara peşkeş çekiliyor. Cumhurbaşkanı Sezer de önceki gün Meclis'te yaptığı konuşmada, "özelleştirmenin yabancılaştırma olmaması gerektiğini" söylemişti.

Fransa'dan bir örnek

Ekonomik ulusalcılık sadece Almanya'da yok. Fransa'da Fransa ile özdeşleşen özel süt şirketi Danone'nin Amerikan Pepsi Co.'ya satılması büyük tartışmalara yol açmış ve Fransa Devlet Başkanı Jacques Chirac "Danone Fransızdır Fransız kalacak" çıkışında bulunmuştu. Sonuçta bu satış gerçekleşmedi. Malum Danone, Türkiye'de Sabancı'dan 'Hayat Su ile Tikveşli'yi satın aldı. Tikveşli, Türkiye'nin en eski ve en gözde yoğurt markalarından biri...

Amerikan örneği
Liberal ekonominin merkezi ABD'de de 'ekonomik ulusalcılık' yükselen değer. Çin CNOOC isimli petrol şirketinin ABD'de sıradan bir petrol şirketi olan Unocal'i satın almak istemesi, ABD Kongresi'ne taşınmıştı. Neticede CNOOC 18 milyar dolar teklif etmesine rağmen Unocal'ı satın alamadı.
Almanya, Fransa ve ABD örneklerinin gösterdiği gibi 'Unakıtan mantığı' özel sektöre ait şirketlerin yabancılara satışı sözkonusu olsa dahi Batıda işlemiyor. Unakıtan mantığı da ne mi? "Parayı veren, düdüğü çalar"... Nasrettin Hoca'dan araklama bir mantık.
'Ekonomik ulusalcılık' Türkiye'de Bağımsız Türkiye Partisi'nin savunduğu bir tez... BTP, Petkim, Tüpraş, Erdemir, Telekom Türkiye'nin sembolleri konumundaki kuruluşların bırakın yabancılara satılmasını özelleştirilmelerine dahi karşı çıkıyor.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100