20 Nisan 2015 Pazartesi 00:03
1191 Okunma
En çok hava boşluğu merak ediliyor

Türk Hava Yolları'nın (THY) kaptan pilotu ve uçuş kontrol öğretmeni Menderes Çakıcı'nın kaleme aldığı "Havada Kalan Sorular" kitabında, uçuş sırasında yolcuların merak ettiği soruların cevaplarına yer verildi. Çakıcı, yaptığı açıklamada, havacılık sektörünün Türkiye'de çok fazla geliştiğini ve uçakla seyahatin yaygınlaştığını söyledi.

Seyahatlerin artması nedeniyle yolcuların, kabin ekibinin ve çevresindeki arkadaşlarının yolcu uçağı ve uçuş ile ilgili sorularını kitaplaştırma ihtiyacı hissettiğini belirten Çakıcı, böylelikle genç meslektaşlarına da ışık tuttuğunu vurguladı. Çakıcı, 13 bölüm ve 169 sorudan oluşan kitabın, yolcunun beklemesinden, uçağın kalkması ve inişine kadar bütün süreci kapsadığını ifade ederek, "Bize zaman zaman, 'Pilot kokpitteki yüzlerce düğmeyi biliyor mu, acil durumlarda arkadaki yolcuyu düşünüyor mu, hava şartında yolu nasıl buluyor, tehlikeli buluttan nasıl kaçıyor, motor durursa ne olur' şeklinde sorular yöneltiliyor" diye konuştu.

Uçak kanatları türbülans etkisini azaltıyor

Çakıcı, pilotların her türlü acil durumda uçuşun altın kurallarını uyguladığını ve refleks olarak ne yapması gerekiyorsa onu yaptığını dile getirdi. "Engele çarpmadan arabayı durdurmaya çalışırsınız daha sonra arkadaki insanları düşünürsünüz. Uçuşun altın kuralları vardır ve pilotlar da onu uygular. Uçuşun belli bir aşamasında arkadaki yolcuyu sorgularız" diyen Çakıcı, en çok merak edilen sorunun hava boşluğuyla ilgili de bilgi verdi.

Hava boşluğu diye bir şey olmadığını belirten Çakıcı, şunları anlattı: "Hava boşluğu diye bir olay yok. Hava akışkan nesne, sanki su gibi atmosferde hava hareket halinde... 400 kilometreyi bulan rüzgarlar var. Bu rüzgarların dönüş yaptığı ya da sıcaklık farkının olduğu yerde, dalgalı denizde hareket eden gemi gibi uçağın da bu rüzgardan etkilendiği oluyor. Uçak saatte ortalama 900 kilometre ile giderken kısa zaman aralığında ani hareketten dolayı iç kulaktaki denge sistemi nedeniyle bu hareket çok abartılı olarak algılıyor. 50 metreyi geçmeyen bir alçalış ya da yukarı hareketi binlerce metre düştük gibi algılanıyor." 

Çakıcı, uçak kanatlarının kırılıp kırılmayacağına yönelik de çokça soru aldıklarını ifade ederek, uçak kanatlarının esnek yapıldığını, Boeing 777 uçağının kanat ucunun ortalama 5 metre yukarı aşağı esnek hareketi bulunduğunu, yeni çıkan uçaklarda da bu esnemenin 7 metreyi bulduğunu dile getirdi. Uçak kanatlarının türbülans etkisini azalttığını aktaran Çakıcı, kanatlar esnemese türbülansın daha fazla hissedileceğini kaydetti.

Uçak motorları durmaz

Çakıcı, "Uçak motoru durur mu?" şeklindeki soruya da "Teknolojiye göre 30 yıl çalışan motorun bir defa durma ihtimali var. Uçaklarda en az 2 motor var. 60 yıl boyunca hiç durmadan bir uçakta uçacaksınız ancak o zaman motorlardan birinin durma ihtimali var. Zaten ikinci motor yedek motorumuz oluyor, emniyetle uçuyoruz" yanıtını verdi. 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner122

banner121