Bu haber kez okundu.

Fantomlar patır patır düşüyor

RECEP BAHAR/HABER-ANALİZ

Tarih 24 Şubat 2015: Yer Malatya’nın Akçadağ İlçesi Ekinciler mevkii... Keşif uçuşu yapan 2 RF-4E tipi Fantom savaş uçağı ile saat 19.05’te radar irtibatı kesiliyor. Saat 20.45’te iki uçağımızın enkazına ulaşılıyor ancak maalesef 4 pilotumuzun cansız bedenleri ile karşılaşılıyor. Türk milleti ve Türk Hava Kuvvetleri, 4 güzide subayını, Hava Pilot Kurmay Binbaşı Salih Sezer ile Hava Pilot üsteğmenler Osman Onur Özkaya, Zeynel Özgür Özbahçeci ve Yasin Atalay’ı kaybediyor. Genelkurmay Başkanlığı, Malatya’da düşen uçaklarla ilgili 26 Şubat’ta bugüne kadar yaptığı tek açıklamada, “Yapılan ilk incelemelerde, uçaklarımızın herhangi bir dış etkiye maruz kalmadığı, havada çarpışmadığı ancak irtifalarının uçtukları bölge için daha önceden tespit edilmiş emniyetli uçuş irtifasının altında kaldığı değerlendirilmektedir” bilgisini verdi. Bu açıklama net olarak olmasa da uçakların alçak uçuş sırasında dağa çarptıklarını ortaya koyuyor. Kazayla ilgili çok sayıda soru işaret var. Amerikan radar üssünün Malatya Kürecik’te bulunması soru işaretlerinin bu eksende yoğunlaşmasını beraberinde getiriyor.  

183 saat sonra 2 şehit daha

Malatya’daki çifte uçak kazasının ardından acı haber bu kez Konya’dan geldi. Genelkurmay Başkanlığınca Eskişehir’den planlı eğitim uçuşu için kalkan F-4E 2020 Fantom uçağı, saat 09.50’de şehir merkezinden 22 kilometre uzaklıktaki Konya Atış Sahasında düştü. Kazada iki pilot şehit oldu. Genelkurmay Başkanlığının internet sitesinde yer alan açıklamada, 112’nci Filoya ait bir F-4E 2020 uçağının Eskişehir’deki 1’inci Ana Jet Üs Komutanlığı’ndan saat 08.58’de planlı eğitim uçuşu için havalandığı, uçağın saat 09.50’de Konya Atış Sahasında kaza kırıma uğradığı kaydedildi. F-4E 2020 tipi eğitim uçağının Türk Hava Kuvvetleri ile Azerbaycan Hava Kuvvetleri’nin Konya’da ‘Turaz Şahini 2015’ tatbikatı yaptığı sırada düşmesi dikkat çekti. Görgü tanığı Mehmet Can, “Ben çardaktan dışarı çıktığım sırada uçak aşağı doğru inerken, önünden roket atar gibi iki ateş çıktı. Ondan sonra patlama oldu. İki alev topu indi aşağı sonra patladı. Yanına yaklaşamadık” dedi.

Modernizasyonu İsrail yaptı

Uzun bir kredi ve finansman müzakere süreci sonucunda İsrail’in devlet şirketi IAI (Israel Aircraft Industry-İsrail Havacılık Endüstrisi) firmasının LAHAV birimi ile 632.5 milyon dolar hacimli Fantomların modernizasyon anlaşması Necmettin Erbakan’ın Başbakan olduğu dönemde 1997’de imzalandı. Yapılan anlaşmaya göre, 54 adet F-4E Fantom uçağının 26’sının İsrail’de ve geri kalan 28 adedinin Türk Hava Kuvvetleri’nin Eskişehir konuşlu 1. Hava İkmal ve Bakım Merkezi’nde modernizasyonları öngörüldü. 54 adet F-4E Fantom, modernize edilerek F-4E 2020 ‘Terminatör’ seviyesine getirildi. Bunlardan birini de Konya’da düşen uçak teşkil ediyor.  

35 yılda 13 Fantom düştü!

Türkiye, 1995 yılından bu yana 13 Fantom uçağını kaybetti. Burnunda özel kamera taşıyan ve keşif amaçlı kullanılan RF-4E’lerden 35 yılda 13 uçak düştü, 14 pilot şehit oldu. 6 şehidi son 8 gün içinde verdik. İsrail tarafından yapılan modernizasyon sonrasında 3 Ekim 2011’de Konya, 22 Haziran 2012’de Akdeniz’de ve 30 Eylül 2013’te Sivas’ta 3 uçak düştü. Fantom kazalarının son 20 yılda meydana gelmesi dikkat çekiyor.  

Envanterde 12 tane kaldı

Yeni Mesaj’ın edindiği bilgilere göre, TSK’da muharip/keşif hava gücü olarak Fantomların bir zamanlar önemli yeri bulunuyordu. Nitekim Türkiye geçmişte 135 adedi F-4E, 35 adedi RF-4E olmak üzere toplam 170 uçak ile dünyanın bir numaralı Fantom kullanıcısı konumundaydı. Türkiye milli bütçeden ilk Fantom uçakları siparişini 1973’te verdi. Boeing firmasına verilen 40 uçaklık sipariş, ABD’nin 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı nedeniyle Türkiye’ye ambargo uygulaması nedeniyle epey gecikti ve teslimatlar ancak 1978’de tamamlanabildi. Teslim edilen ilk F-4E’lerle birlikte, ilk Türk Fantom filosu olan Eskişehir 1. Ana Jet Üssü’nde 1974’te kuruldu. Türk Hava Kuvvetleri, 1977-1978 yıllarında tekrar 34 adet F-4E ve 8 adet RF-4E’den oluşan ikinci bir 42 adetlik Fantom siparişi verdi. Buna ilaveten 1980’li yıllarda ABD’den 45 adet hizmet dışına çıkarılmış F-4E hibe yardımı kapsamında alındı. 1990’lara gelindiğinde TSK’daki Fantom sayısı 125’e çıkmıştı. Bu sayı ABD’nin Körfez savaşı sonrası hibeleriyle 170’e kadar çıktı. TSK zamanla bazı uçakları envanterinden çıkardı. Halen Hava Kuvvetleri’nin envanterinde kalan Fantom uçak sayısının 12 olduğu belirtiliyor. 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100