Bu haber kez okundu.

Gıdalarda ‘domuz' kuşkusu

YENİ MESAJ - ANKARA

CHP Genel Başkan Yardımcısı Umut Oran, birçok hazır gıdada kullanılan tartışmalı gıda katkı maddesi Monosodyum Glutamat (MSG) ile ilgili yeni bir iddiayı gündeme getirdi. Oran; Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker'e, “Dünyanın en büyük MSG üreticisi ve tedarikçisi olduğu belirtilen Ajinomoto isimli Japon gıda firmasının İstanbul'da büyük gıda firmalarının dışında otel ve lokantalardaki aşçılara da doğrudan MSG sattığı iddiası doğru mudur? Time dergisinin 22 Ocak 2001 tarihinde yayınlanan bir haberinde, söz konusu firmanın o yıl içerisinde Endonezya'da sattığı MSG ürünlerinde domuz enzimlerine rastlandığı bilgisi yer almaktadır. Bu bakımdan Ajinomoto'nun domuz, domuz yağı ve diğer domuz ürünlerini kullanıp kullanmadığı yönünde herhangi bir işlem, inceleme yaptınız mı?” diye sordu.

Türkiye meselenin üzerine gitmiyor

CHP İstanbul Milletvekili Umut Oran, MSG konusunu TBMM gündemine getirerek, AB üyesi ülkelerin de bu alanda kimi değişikliklere gittiğini, ancak Türkiye'nin AB'den gelen standartlara uymakla yetinerek, ayrıca araştırma yapmadığını ortaya koydu. Konunun devamını getiren Oran bu kez Gıda Bakanı Mehdi Eker'e yeni soru önergesi yöneltti. Oran önergesinde, “Bugün bisküviden şekerlemeye, dondurmadan hazır çorbaya kadar birçok hazır gıdada Monosodyum Glutamat (MSG) kullanılmaktadır. Tam olarak kanıtlanamasa da MSG hakkında birçok kronik rahatsızlığa yol açtığı yönünde ciddi kuşku ve çalışmalar bulunmaktadır” dedi.

Cevap bekleyen sorular

Oran'ın Eker'den cevap beklediği sorular şöyle:

* MSG\'nin 100 sene önce bir kimyager tarafından keşfedilmesinden sonra patentini alıp, ticari olarak satışına başlayan ve bugün dünyanın en büyük MSG üreticisi ve tedarikçisi olduğu belirtilen Ajinomoto isimli Japon gıda firmasının İstanbul'da başta MSG olmak üzere gıda ve yem sanayinde hammadde olarak kullanılan pek çok farklı kimyasal madde üretip sattığı doğru mudur? Bu firmanın Bakanlığınızdan aldığı üretim ve satış izinlerin kapsamı nedir? Bu firmanın herhangi bir resmi kurum-kuruluşa sattığı bir var mıdır, bugüne kadar hangi ürünler satılmıştır?

* İstanbul'da büyük gıda firmalarının dışında otel ve lokantalardaki aşçılara da bu firma tarafından doğrudan MSG satıldığı iddiası doğru mudur?

* Merdiven altı denilen işletmelerde \'lezzet tuzu\' adı altında kontrolsüz biçimde poşet içerisinde kiloyla MSG satıldığı duyumunun gerçeklik payı nedir?

* Gıda mevzuatında MSG'nin kullanımı ile ilgili katı kurallar bulunduğu ve gıdalara -yemeklere Gıda Mühendisleri eşliğinde eser düzeyde eklenmesi gerekirken aşçılar tarafından bilinçsizce ve kontrolsüz biçimde kullanıldığı iddiası doğru mudur?

* Time dergisinin 22 Ocak 2001 tarihinde yayınlanan bir haberinde, söz konusu firmanın o yıl içerisinde Endonezya'da sattığı MSG ürünlerinde domuz enzimlerine rastlandığı bilgisi yer almaktadır. Bu bakımdan Ajinomoto\'nun domuz, domuz yağı ve diğer domuz ürünlerini kullanıp kullanmadığı yönünde herhangi bir işlem, inceleme yaptınız mı?

Türkiye\'de de ofisi bulunuyor

Ajinomoto\'nun İstanbul\'da Şişli\'de satış ofisi bulunuyor. Şirketin dünyada ofislerinin bulunduğu ülkeler ise şunlar: Rusya, Polonya, Almanya, Nijerya, İngiltere, Fransa, Mısır, Fildişi Sahili, Belçika, Japonya, Çin, Brezilya, Peru, ABD, Tayland, Malezya, Singapur, Filipinler, Endonezya, Tayvan, Kore. Şirket, gıda katkı maddelerinin yanı sıra tatlandırıcı da üretiyor. MSG\'nin verdiği lezzet Japoncada \'umami\' olarak adlandırılıyor, \'hoş, iştah açıcı lezzet\' anlamına geliyor. MSG aşırı yemeye yol açarak şişmanlığı yaygınlaştırıyor, allerjiyi tetikliyor. Restoranlar ve lokantalar, yemeklerin lezzetini arttırmak için MSG kullanıyorlar. Ajinomoto aynı zamanda dünyanın bir numaralı aspartam (tatlandırıcı) üreticisi olarak da bilinmektedir.

 

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100