03 Aralık 2005 Cumartesi 00:00
354 Okunma
Havada karada zarar
Havayolu şirketlerinin iç hatlarda ucuz yolcu taşımaya başlaması, şehirlerarası otobüslerin yolcu sayısında azalmaya neden oldu. ~|~ Antalya Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri Derneği 2. Başkanı Hamdi Öztürk, özel havayolu şirketlerinin, uçak filolarını artırarak, iç hatlarda da yolcu taşımaya başlaması ve 49 YTL'den başlayan fiyatlarla taşımacılık yapmasının şehirlerarası otobüs şirketlerinin müşteri kaybına yol açtığını kaydetti.

Giderler artıyor, gelirler azalıyor

Şehirlerarası otobüs şirketlerinin Antalya?İstanbul arasında 4 yıldır ortalama 40 YTL'den yolcu taşıdığına işaret eden Öztürk, "İşçi ücretleri, mazot ve diğer giderler sürekli artıyor ama yolcu taşıma ücretlerine zam yapılamıyor. Varan, Ulusoy gibi firmalar, Antalya?İstanbul arasında 60 YTL'ye, Metro, Pamukkale gibi firmalar ise 40 YTL'ye yolcu taşıyor. Buna karşın uçakların bilet fiyatları da 49 YTL'den başlıyor. Böyle olunca müşteri sayımız yüzde 50 oranında düştü" diye konuştu.

Doluluk oranı yüzde 35

Antalya Otogarı'ndan her gün 295 otobüsün çeşitli şehirlere yolcu taşıdığına dikkati çeken Öztürk, otobüslerin ortalama doluluk oranının ise yüzde 35 dolayında olduğunu belirtti. Bir otobüsün zarar etmemesi için gidiş ve gelişte toplam 60 kişiden az yolcu taşımaması gerektiğini kaydeden Hamdi Öztürk, "Ama birçok otobüs firması, bu sayıdan daha az sayıda yolcu ile sefer yapıyor. Bu nedenle de otobüs sahiplerinin büyük bölümü otobüsünü satmaya başladı. Ancak alıcı olmadığı için iş yapamayan otobüs sahipleri, araçları yok fiyatına satıyor" dedi.

Havayolu şirketleri de zarar ediyor

Öte yandan, Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkan Yardımcısı Yalım Tilev de, "Teknolojinin gelişmesi ile mesafeler kısaldı. Doğu Anadolu'dan batıya 24 saat süre ile yolculuk yapmak istemeyenler, uçağa binmeyi tercih ediyorlar" diye konuştu. Tilev, şöyle devam etti: "SKY?Air de uçuş izni aldı ama fiyatların düşük olması nedeniyle iç hatlarda uçmuyor. Fiyatların gerçek rakamlara ulaşmasını bekliyoruz. Yükselen yakıt masrafları uçakların maliyetlerini artırıyor. Bu kadar ucuza uçuşlar devam edemez. Bir koltuğun maliyeti 60 dolardır. Koltukların daha aşağıya satılması zarara neden olur. Özel havayollarına Hükümet'in tek kuruş desteği yok, şirketler herşeyi kendi imkanlarıyla yapıyorlar."



Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner122

banner121