Kamu harcamalarının azaltılmasına dönük önlemler paketi çerçevesinde memuriyete yeni başlayanlar ile dönüş yapanlara harcırah verilmesi uygulaması kalkıyor. TBMM'ye sevkedilen 2002 yılı Bütçe Kanun Tasarısı'nın 6. maddesinde kamu harcamalarında etkinliği artırıcı önlemlere yer verildi. Düzenlemeye göre, Harcırah Kanunu kapsamında bulunan kurum ve kuruluşlar ile özel hükümler gereğince anılan Kanun kapsamı dışında yer alan tüm kamu kurum ve kuruluşlarında, istihdam edilme şekline bakılmaksızın ilk defa veya yeniden göreve alınanlar ile bunların aile fertlerine harcırah ödenmeyecek. Bu amaçla başka bir adla ödeme de yapılamayacak.
350-700 milyon arası para verilmeyecek
Maliye Bakanlığı yetkilileri, halen işe yeni başlayan ile memuriyete geri dönenlere ortalama 300-400 milyon lira harcırah ödendiğini ifade ettiler. Yetkililer, örneğin İstanbul'da oturup da, tayini Hakkari ya da Kars'a çıkan bir memur için bu rakamın 700 milyon liraya kadar ulaştığını ifade ettiler. 2002 Bütçe Kanun tasarısı, memur alımına da sınırlama getirdi. Bu arada 2002 yılından itibaren kamuda performansa dayalı bütçe uygulaması da pilot olarak uygulamaya girecek. Bütçe Kanun Tasarısı'ndaki düzenleme çerçevesinde yeni yılda şu birimlerde performansa dayalı bütçe hayata geçirilecek. Uygulama çerçevesinde ilgili birimlerin başlangıçtaki ödenek ve hedefleri ile yıl sonundaki durum karşılaştırılacak ve performans ölçümü gerçekleştirilecek. Bu yöntem ile düşük performans gösteren kamu yöneticilerinden hesap sorulacak.
Bütçe kaynaklarına tepki
Ankara Yeminli Mali Müşavirler Odası (AYMMO), 2002 yılı bütçesinin gelir kaleminin sağlam temellere dayanmadığını savundu. AYMMO'dan yapılan açıklamada, AYMMO Araştırma grubunun Türkiye'nin 2002 yılı bütçesini değerlendiren bir rapor hazırladığı belirtildi. Raporda, bütçenin bir borç ödeme tablosu niteliği taşıdığı, gelir ve harcama kalemlerine ilişkin kesin verilere sahip olmadığı vurgulandı. Türkiye'nin şu anda dolar bazında yüzde 10-12 faiz oranı üzerinden borçlandığı belirtilen raporda, kısa vadeli bono faizlerinin yükselmesi halinde, bütçeden faiz ödemelerine daha yüksek pay ayrılması gerekeceğine işaret edildi. Bütçedeki vergi geliri hedefine mevcut koşullar altında ulaşılamayacağı iddia edilen raporda, 1999 yılındaki küçülmenin 2000 yılı kurumlar vergisi tahsilatını azalttığına dikkat çekilerek, 2001 yılındaki küçülmenin de 2002 yılı kurumlar vergisini düşüreceğinin kesin olduğu savunuldu.