05 Kasım 2011 Cumartesi 00:00
475 Okunma
Hz. Ali'nin eşsiz fakihliği
Hukukun temel kavram ve ilkelerinde Hz. Ali'nin halifeleri yönlendiren, kendi halifeliği döneminde belirleyici olan fakihliğini yoklamak istiyoruz... ~|~ Hukukun temel kavram ve ilkelerinde Hz. Ali'nin halifeleri yönlendiren, kendi halifeliği döneminde belirleyici olan fakihliğini yoklamak istiyoruz:
Eşitlik:
Kur'an?ı Kerim, Hucurat suresinin 13. ayetinde, "Sizi bir erkek bir dişiden yarattık" açıklaması, insanların eşit olduğunu göstermektedir.
Günümüz hukukunda da (Anayasa md. 10/ "kanun önünde eşitlik", Türk Ceza Kanunu md.3/ "Hiçbir kimseye ayrıcalık tanınmaz") eşitlik önemli bir ilkedir.
Hz. Peygamber, Beytü'l?Mal'ı paylaştırırken, herkese (siyah?beyaz, Arap?Acem ayırmadan) eşit olarak pay verirdi; ancak, 2. ve 3. halife (Hz. Ömer ve Hz. Osman) dönemlerinde paylaşımda eşitlikten uzaklaşıldı, kişilerin derecelerine göre taksimat yapıldı.
Hz. Ali bu uygulamaları sonlandırdı, eşitlik ilkesine döndü. Beytü'l?Mal'ın paylaşılmasından önce şu hutbeyi irad etti: "Ey İnsanlar! Hiç kimse annesinden hizmetçi, uşak olarak doğmaz, herkes özgürdür. Beytü'l?Mal şimdi elimizdedir, biz onu, siyah?beyaz demeden herkes arasında eşit olarak dağıtacağız".
Siyasi Suç?Adi Suç ayırımı:
Normal koşullarda işlenen suç, adi suçtur; siyasi amaçlarla işlenen suç siyasidir.
Hz. Ali'ye yönelik suikast, Hz. Ali'ye karşı gelen Haricilerden biri tarafından yapılmıştı, yani siyasi amaçlı bir suikasttı. Ancak, Hz. Ali'nin, oğlu Hasan'a vasiyeti; Yyaşarsam kanımın velisiyim, ister bağışlarım, ister kıyasta bulunurum. Ölürsem onu vurun" şeklindedir.
Hz. Ali'nin bu hükmü, suç siyasi kişi tarafından işlense dahi, normal koşullarda işlendiği için, adi suçtur. Suçun siyasi olabilmesi için ihtilal, iç isyan, savaş halinde işlenmesi gerekir, bu durumda suçlunun sorumluluğu yok.
Kıyas:
Sahabe, içki içenin cezası hususunda müşaverede bulunduklarında, Hz. Ali şöyle demiştir: "İçerse sarhoş olur, sarhoş olunca akılsızca konuşur, akılsızca konuşunca iftira eder, onun için sarhoş kişiye iftira edenin cezasını verin." Hiçbir sahabeden bu kıyasa itiraz gelmemiş icma hasıl olmuştur.
Taşlanacak kişi için çukur kazılması, Hz. Ali'nin ictihadıdır ve bunda da itiraz olmayıp, icma oluşmuştur.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100