Bu haber kez okundu.

İhracat Temmuz’da da geri viteste
RECEP BAHAR/HABER-ANALİZ
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Temmuz ayı ihracat verilerini yazılı olarak açıkladı. Buna göre Temmuz ayında ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 düşerek 10 milyar 857 milyon dolar oldu. 2015 yılının 7 aylık döneminde toplam ihracat yüzde 8.8 gerileme ile 84 milyar 369 milyon dolar olarak gerçekleşirken, son 12 aylık ihracat ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4.9 düşerek 148 milyar 567 milyon dolar oldu. 
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracattaki düşüşte emtia fiyatlarındaki gerileme ile oluşan fiyat baskısı ve dünya ithalatındaki düşüş ile Euro-Dolar paritesindeki yaşanan kayıpların etkili olduğunu vurguladı. Büyükekşi “Temmuz ayında sanayi ve tarım ihracatımız kilo bazında yüzde 4.1 arttı ve AB’ye ihracatımız Euro bazında yüzde 6.9 artış gösterdi. İhracatta 8 milyar dolarlık parite kaybı var. Bu veriler, ihracatçılarımızın dünyaya daha fazla mal sattıklarını ve dünyada pazar payı kazanmaya devam ettiklerini gösteriyor” diye konuştu. 

İran'da fırsat var
Dünya ekonomisinin yavaş tempoda ilerlediğine işaret eden Büyükekşi, İran anlaşmasının Türkiye için önemli fırsatlar barındırdığını kaydederek, "İran ekonomisinde, bilhassa turizm, enerji, bankacılık, petrokimya, telekomünikasyon, ulaştırma ve otomotiv sektörlerinde büyük çaplı yatırımlar ve dönüşümler yaşanmasını ve dolayısıyla İran’ın altyapısının yenilenmesinde ve geliştirilmesinde, özellikle havaalanı, karayolu, otel ve konaklama tesislerinin inşası, modernizasyonu ve işletilmesi konusunda büyük fırsatların doğmasını bekliyoruz" şeklinde konuştu. 

Çin ile yerel parayla ticaret
Büyükekşi, sözlerine şöyle devam etti: "Hassas dış dengelerin ve sanayileşme stratejilerinin kritik önem kazandığı bu dönemde, krizler kadar fırsatlar ve yeni politikalar tüm dünya ekonomileri tarafından değerlendiriliyor. Bizim de bu noktada pro-aktif davranarak para birimimiz Türk Lirası’nın global ölçekte daha etkin bir rol oynaması için Çin ile yapılacak Yuan-TL anlaşmasının iki ülke arasında karşılıklı altyapının kurulmasıyla birlikte önemli bir rol oynayacağına inanıyoruz. Bu bağlamda İran ve Rusya örneklerinde olduğu gibi Çin’le de yerel parayla dış ticaretin geliştirilmesine sıcak bakıyoruz."

Temmuz ayının da ihracat birincisi otomotiv 
Sektörel bazda Temmuz ayında en fazla ihracatı 1 milyar 644 milyon dolarla otomotiv sektörü yaparken, bu sektörü 1 milyar 497 milyon dolarla hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ile 1 milyar 322 milyon dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri sektörü takip etti. Temmuz ayında en fazla ihracat artışını yüzde 44.9 ile fındık ve mamulleri sektörü yakalarken, bu sektörü, yüzde 23.1 ile mücevher ile yüzde 21.9 ile gemi ve yat sektörü takip etti.

Irak’a ihracat sürprizi
Temmuz ayında en fazla ihracat yapılan ilk 5 ülke Almanya, İngiltere, Irak, ABD ve İtalya oldu. Irak’a ihracat 13 aylık düşüşten sonra ilk kez artış gösterdi ve Temmuz ayında Temmuz 2014'e göre yüzde 5.4 arttı. Almanya’ya ihracat yüzde 17.9, İngiltere’ye ihracat yüzde 10.2, İtalya’ya ihracat yüzde 2 geriledi. Diğer taraftan ABD’ye ihracat yüzde 15.8 artış gösterdi.

En yüksek ihracat artışı Suriye’ye 
Temmuz ayında en fazla ihracat yapılan 30 ülke arasında, en yüksek artış yüzde 28.6 ile Suriye’ye gerçekleşirken, Mısır’a ihracat yüzde 18.4, Birleşik Arap Emirlikleri’ne yüzde 16.4 artış gösterdi.

Türkiye ihracat sıralamasında 31. sırada
TİM, ay içerisinde Ekonomi ve Dış Ticaret Raporu 2015’i açıkladı. Rapora göre Türkiye 2014 yılında gerçekleştirdiği 157.6 milyar dolar ihracat ile dünya ihracat sıralamasında bir basamak yükseldi ve 31. sıraya çıktı. Türkiye, 2014 yılında Norveç’i geride bıraktı. Türkiye, dünyanın 17. büyük ekonomisi. Dolayısıyla ihracat sıralamasında 31. sırada yer alması, ihracatta başarısız olduğunu gözler önüne seriyor.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100