02 Nisan 2015 Perşembe 00:06
590 Okunma
İhracatta düşüşe devam

YENİ MESAJ/İSTANBUL

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2015 yılı Mart ayı ihracat verilerini basın açıklaması ile kamuoyuna duyurdu. Verilere göre Mart ayında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 13.4 gerileyerek 11 milyar 229 milyon dolar oldu. Son 12 aylık ihracat ise geçen yılın aynı dönemine göre değişmeyerek 153 milyar 309 milyon dolar olarak gerçekleşti. İhracatta geçtiğimiz yılın Mart ayına göre bu ay yüzde 21.5 oranında gerileyerek 1.08 seviyelerine inen Euro/Dolar paritesinin negatif etkisi aylık 1.3 milyar doları buldu. 

Dış ticarette sıkıntı var

İhracatta yaşanan düşüşte, parite etkisi ile birlikte tüm dünya ticaretinde dolar bazında yaşanan daralma da etkili oluyor. 2015 yılının geneli için tahminler, dünya ticaretinin yüzde 4 ila 5 oranında gerileme kaydedebileceği yönünde şekilleniyor. ‘Capsize Dry Index’ olarak adlandırılan küresel taşımacılık endeksi, son 6 yıldaki en düşük seviyelerine inerek, bu daralmanın devam edebileceğinin sinyalini veriyor.

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, Türkiye’nin ihracatının toplamında yüzde 78’lik payı olan ilk 30 ülke içinde 13’ünün AB üyesi ülkeler olduğuna işaret ederek, “Bu ülkelere Euro bazda ilk 3 ayda ortalama yüzde 8’lik ihracat artışı yakaladık. Sene başından itibaren yüzde 18 gerileyen Euro/Dolar paritesi bu artışı dolarda yüzde 11 gerilemeye çekiyor. Bunun haricinde ilk 30 ülke içerisinde sıkıntılar yaşanan Irak, Rusya, Ukrayna, Mısır ve Libya gibi pazarlar haricinde bilhassa dolar fiyatlanan tüm pazarlarda dolar bazında da artış görmek bizi geleceğe dair ümitlendiriyor” dedi. 

Rusya pazarı fırsatlar barındırıyor

İhracatçıların dünyada 2015 büyüme beklentilerinde öne çıkan Türkmenistan, Endonezya, Malezya, Hindistan, Katar, Nijerya gibi ülkelerde yeni fırsatların peşinde olması gerektiğine işaret eden Büyükekşi, “Diğer taraftan her çeyrek düzenlediğimiz eğilim anketlerimizde ihracatçılarımızın ön gözde pazarı olarak her zaman ilk sıralarda yer alan Rusya’da bundan sonraki gelişmelerin olumlu yönde olacağına inanıyoruz. Dolayısıyla Rusya, bizler için her zaman önemli fırsatlar barındıran bir pazar konumunu koruyor” şeklinde konuştu. 

Otomotiv sektörü Mart ayında da lider

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin açıkladığı ihracat verilerine göre, sektörel bazda Mart ayında en fazla ihracatı 1 milyar 772 milyon dolarla otomotiv sektörü yaparken, bu sektörü 1 milyar 353 milyon dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri sektörü ile 1 milyar 328 milyon dolarla hazır giyim ve konfeksiyon sektörü takip etti. Mart ayında en fazla ihracat artışını yüzde 35.7 ile fındık ve mamulleri sektörü yakalarken, bu sektörü, yüzde 26.7 ile savunma ve havacılık sanayii ile yüzde 11.3 ile süs bitkileri ve mamülleri sektörü takip etti. 

Irak yeniden ikinci sırada 

Mart ayında en fazla ihracat yapılan ilk 5 ülke Almanya, Irak, İngiltere, ABD ve İtalya oldu. Almanya’ya ihracat yüzde 18.7, Irak’a ihracat yüzde 27.9, İngiltere’ye ihracat yüzde 9.7 ve İtalya’ya ihracat yüzde 15.1 geriledi. Diğer taraftan ABD’ye ihracat yüzde 21.8 artış gösterdi. Irak, Haziran ayından sonra en fazla ihracat yapılan ülkeler sıralamasında üçüncü sıraya gerilemişti. Mart ayında en fazla ihracat yapılan 30 ülke arasında, en yüksek artış yüzde 39 ile Birleşik Arap Emirlikleri’ne gerçekleşti. Mart ayında ihracat artışında önce çıkan ülkeler ise şöyle oldu: Umman’a ihracat yüzde 283, Singapur’a ihracat yüzde 255, Malezya’ya ihracat yüzde 111, Tayland’a ihracat yüzde 93, Moritanya’ya ihracat yüzde 81, Katar’a ihracat yüzde 79 ve Kuveyt’e ihracat yüzde 77 arttı. Mart ayında AB’ye ihracat yüzde 17.3, Afrika’ya ihracat yüzde 10.7, Ortadoğu’ya ihracat yüzde 6.5, BDT’ye ihracat yüzde 21.3 geriledi. Uzakdoğu ülkelerine ihracat yüzde 40 artış gösterdi.

 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100