Bu haber kez okundu.

İsrail, AKP’nin yeni kankası
YENİ MESAJ / İSTANBUL

ABD, Batı dünyası ve Türkiye'nin girişimleri sonucunda Suriye kan gölüne döndü. Birleşmiş Milletler (BM) verilerine göre ülkede bugüne kadar 130 bin kişi hayatını yitirdi, 7 milyon kişi Suriye içinde evini terkederken, yaklaşık 3.5 milyon kişi Lübnan, Ürdün, Irak ve Türkiye'ye sığındı. Çok sayıda Suriyeli ise Mısır'a gitti. 

Suriye'deki işgal girişimi bölgede farklı ittifakların doğmasına da yol açtı. Şu sıralar AKP Hükümeti ile İsrail yönetimi arasında büyükelçilik düzeyinde diplomatik ilişki olmasa da, iki ülke arasındaki ticaret 'tıkır tıkır' işliyor. Oysa Suriyeli ile Türkiye arasındaki ticaret geçen yıl neredeyse 'sıfır' seviyesine inmişti. Türkiye'nin Suriye'ye ihracatı bu yıl hafifçe kıpırdamaya başladı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi'ye göre Suriye'de çatışma ortamı hasıl olmasaydı Türkiye'nin Suriye'ye yıllık ihracatı 2.5 milyar doları bulabilecekti. 

İsrail'e gemi seferleri tam gaz

Suriye'deki çatışmaların 29 ayını geride bırakması İsrail'e ayrı bir değer katarak Ankara - Tel Aviv, dolayısıyla Türkiye - İsrail hükümetleri arasındaki ilişkilere güç verdi. 

Bu süreçte İskenderun’dan kalkan dev gemiler, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde ilk kez İsrail’in Hayfa Limanı’na demir atıyor.  Dev gemilerden Arap ülkelerine yük taşımak üzere yola çıkan Türkiye plakalı TIR'lar iniyor. Tiran Nakliyecilik adlı İsrailli bir gemi taşımacılığı şirketinden Joseph Tarabani, Hayfa Limanı'ndaki canlılığın sebebini şöyle açıklıyor: "Suriye’deki kriz bize yeni yollar açtı. Şimdi Türk TIR şoförleri Türkiye’den Ürdün'e nakliye gerçekleştirebiliyor. Eskiden bunu Suriye üzerinden yapıyorlardı." Nakliye ücretinin bir bölümünü ise Türkiye Cumhuriyeti Devleti ödüyor. 

Arap ülkelerine gidiyor

Suriye krizi nedeniyle İsrail, ilk kez Türkiye plakalı TIR'lara yollarını açtı. TIR şoförlerinin elindeki resmi nakliye belgelerinde gidilecek ülke olarak Ürdün yazıyor. Ancak İsrail’de herkes, TIR'ların İsrail’in diplomatik ilişkilerinin bulunmadığı Arap ülkelerine sevkiyat yaptığını gayet iyi biliyor. Bu siyasi açıdan kritik bir konu çünkü İsrail’in sadece Ürdün ve Mısır ile imzalanmış birer barış anlaşması bulunuyor. Tiran Nakliyecilik şirketinin ortaklarından David Behrisch, İsrailli işletmecilerin yeni açılan ticaret yolundan umutlu olduklarını söylüyor. Behrisch, "Tabii ki bu ticari bir proje. Ürdünlüler ve Türkleri desteklemek için böyle bir ticaret koridoru açmak İsrail için siyasi açıdan da önemli. Bu herkes için tam bir kazan-kazan durumu" diye konuşuyor.

Türk TIR'ları didik didik aranıyor 

İsrail topraklarına giren TIR'lar, öncelikle kapsamlı bir güvenlik kontrolünden geçiyor. Ama Türk şoförlerinin hepsi bunu büyük bir soğukkanlılıkla karşılıyor. Gümrük, pasaport ve güvenlik kontrolü epey zaman alıyor. Daha çok Türkiye’nin Suriye sınırındaki kentlerinden yola çıkan TIR şoförlerinin tek alışık olmadığı konu ise yaptıkları deniz yolculuğu. TIR şoförü İbrahim Yıldız, kara yoluyla Suriye üzerinden Ürdün'e ulaşmalarının yaklaşık 5 gün sürdüğünü anlatıyor. İsrail üzerinden şimdilik Ürdün'e haftada yaklaşık 100 adet TIR geçiyor. Hayfa’dan Ürdün - İsrail sınırına uzanan bir saatlik yolda TIR konvoyları oluşuyor. Yabancı plakalı TIR'lar İsrail için aslında alışılmadık bir görüntü. Ancak şimdi bu hatta bir tren yolu yapılması da planlanıyor. 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100