Yaklaşık 600 milyon dolara maledilen ve günlük yolcu taşıma kapasitesi 250 bin olan Taksim ile Yeni Levent arasındaki İstanbul Metrosu, 15 ayda 30 milyon yolcu taşıdı. Bu da günlük ortalama 70 bin yolcu taşındığı anlamına geliyor.
Metro'da, Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME), geçen ay otobüs ve minibüslerin metro güzergahına sokulmamasına ilişkin kararının ardından günlük yolcu sayısı 100 bine çıktı. Öte yandan, hattın kısa olması ve ekonomik kriz nedeniyle de yolcu sayısının istenen orana ulaşmadı.
İstanbul Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, metronun yanı sıra yolcu taşıma kapasitesi 200'er bin olan hafif metronun günde 175 bin, hızlı tramvayın da 150 bin yolcu taşıdığını ifade ederek, toplam uzunluğu 40 kilometre olan raylı sistemlerin İstanbul'da günde toplam 400 bin yolcu taşıdığını dile getirdi.
Metro'da gelir giderden az
Bu üç hattın 2001 yılı toplam gelirinin 35 trilyon lira olduğuna işaret eden Gündoğdu, bu yıl ise 5560 trilyon lira gelir beklediklerini bildirdi. Gündoğdu, metronun 15 aylık sürede elde ettiği gelirin 10 trilyon lira olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu:
"Metrodan elde edilen gelir gideri karşılamıyor. İşletme maliyeti çok fazla. 10 trilyon lira gelir elde ettik, 13-14 trilyon lira giderimiz var. Trenlerin çalışmasından çok, yürüyen merdivenler, havalandırma, aydınlatma ve diğer sistemlerin çok fazla elektrik sarfiyatı var. Ayrıca güvenlik için çok fazla eleman istihdam ediyoruz. Elektronik kumanda sisteminin arıza ve bakım masrafları da önemli bir miktar. Şu anda metroyu, yüzde 20 oranında tramvayın gelirlerinden sübvanse ediyoruz. Metro, günlük yolcu taşıma kapasitesi 150 bine oturduğu zaman işletme olarak karlı hale gelebilir."
Raylı sisteme 1.2 milyar dolar yatırıldı
Gündoğdu, yurtdışında bu tür metro sistemlerinin işletme masraflarının devlet tarafından sübvanse edildiğini, ancak Türkiye'de bu noktaya henüz gelinmediğini söyledi.
Şu ana kadar 100 milyonu tramvay, 500 milyonu hafif metro, 600 milyonu da metro olmak üzere toplam 1.2 milyar dolar tutarında raylı sisteme yatırım yaptıklarını anlatan Gündoğdu, "Bu miktar, 900 milyon dolar yatırım yapan İGDAŞ'tan daha fazla" dedi.
Abdurrahman Gündoğdu, metronun, Maslak ve Yenikapı bağlantısı sağlanıp hem deniz, hem de hafif metroya entegre olduğunda yolcu taşıma kapasitesinin 750 bine çıkacağını ve günde 500 bin yolcu taşınacağını sözlerine ekledi.
Metro'da, Ulaşım Koordinasyon Merkezi'nin (UKOME), geçen ay otobüs ve minibüslerin metro güzergahına sokulmamasına ilişkin kararının ardından günlük yolcu sayısı 100 bine çıktı. Öte yandan, hattın kısa olması ve ekonomik kriz nedeniyle de yolcu sayısının istenen orana ulaşmadı.
İstanbul Ulaşım A.Ş Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, metronun yanı sıra yolcu taşıma kapasitesi 200'er bin olan hafif metronun günde 175 bin, hızlı tramvayın da 150 bin yolcu taşıdığını ifade ederek, toplam uzunluğu 40 kilometre olan raylı sistemlerin İstanbul'da günde toplam 400 bin yolcu taşıdığını dile getirdi.
Metro'da gelir giderden az
Bu üç hattın 2001 yılı toplam gelirinin 35 trilyon lira olduğuna işaret eden Gündoğdu, bu yıl ise 5560 trilyon lira gelir beklediklerini bildirdi. Gündoğdu, metronun 15 aylık sürede elde ettiği gelirin 10 trilyon lira olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu:
"Metrodan elde edilen gelir gideri karşılamıyor. İşletme maliyeti çok fazla. 10 trilyon lira gelir elde ettik, 13-14 trilyon lira giderimiz var. Trenlerin çalışmasından çok, yürüyen merdivenler, havalandırma, aydınlatma ve diğer sistemlerin çok fazla elektrik sarfiyatı var. Ayrıca güvenlik için çok fazla eleman istihdam ediyoruz. Elektronik kumanda sisteminin arıza ve bakım masrafları da önemli bir miktar. Şu anda metroyu, yüzde 20 oranında tramvayın gelirlerinden sübvanse ediyoruz. Metro, günlük yolcu taşıma kapasitesi 150 bine oturduğu zaman işletme olarak karlı hale gelebilir."
Raylı sisteme 1.2 milyar dolar yatırıldı
Gündoğdu, yurtdışında bu tür metro sistemlerinin işletme masraflarının devlet tarafından sübvanse edildiğini, ancak Türkiye'de bu noktaya henüz gelinmediğini söyledi.
Şu ana kadar 100 milyonu tramvay, 500 milyonu hafif metro, 600 milyonu da metro olmak üzere toplam 1.2 milyar dolar tutarında raylı sisteme yatırım yaptıklarını anlatan Gündoğdu, "Bu miktar, 900 milyon dolar yatırım yapan İGDAŞ'tan daha fazla" dedi.
Abdurrahman Gündoğdu, metronun, Maslak ve Yenikapı bağlantısı sağlanıp hem deniz, hem de hafif metroya entegre olduğunda yolcu taşıma kapasitesinin 750 bine çıkacağını ve günde 500 bin yolcu taşınacağını sözlerine ekledi.